vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ - 31 January 2019
به همت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا صورت گرفت؛

بررسی تئوری قرآن در حوزه اجتماعی و سیاسی و زنان

وسائل ـ نشست علمی «تئوری‌های پیرامون زنان در قرآن» با حضور دکتر میرخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و به همت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) مشهد برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی «تئوری‌های پیرامون زنانبررسی تئوری قرآن در حوزه اجتماعی و سیاسی و زنان در قرآن» چهارشنبه ۱۰ بهمن با حضور دکتر عزت السادات میرخانی، عضو هیأت علمی دانشگاه تهران به همت مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا (س) و با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی در محل اتاق جلسات این مدرسه برگزار شد.

عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در این نشست به بررسی تئوری قرآن در حوزه اجتماعی و سیاسی و زنان پرداخت، گفت: در شرایط فعلی مهمترین مبحث پاک زیستی و زیست پاک است که هرچه بیشتر این پاک زیستی توسعه داده شود قابلیت پهناوری، وراثت، فرهنگ و تربیت بیشتری خواهد داشت.

مدرس حوزه علمیه با اشاره به این مطلب که در حال حاضر با این وضعیت در دو نسل آینده از این پاک زیستی اثری نخواهد ماند، افزود: از آنجا که به وسیله ابزار همه چیز وارونه منتقل می‌شود به همین دلیل حلقه‌های ذریتی ما که در قرآن وجود دارد باید به وسط میدان تبلیغ بیایند و با زبان‌های مختلف یک تیم کارگردانی برای انتقال مفاهیم قرآنی تأسیس شود.


ارائه فرهنگ قرآنی به زبان گفتمانی در قالب هنر  

این محقق و پژوهشگر حوزوی با بیان اینکه بخشی از قرآن درباره انحرافات سیاسی، اجتماعی و خانوادگی است، خاطرنشان کرد: از آنجائی که آن‌ها خطاب به حضرت مریم (س) زن بدکاره عنوان کردند «یَا أُخْتَ هَارُونَ مَا کَانَ أَبُوکِ امْرَأَ سَوْءٍ وَمَا کَانَتْ أُمُّکِ بَغِیًّا» و این نشانه‌ای از توجه قرآن به مسائل پیرامون زنان است.

وی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر دشمن سعی دارد که انحرافات فکری را به نام دیانت و هنر در فکر نسل نو جاری سازد، گفت: این درحالی است که آن‌ها از خودشان چیزی ندارند و به دنبال این هستند که داشته‌های ما را نیز بگیرند.
 
میرخانی با بیان اینکه طبیعت انسان‌ها خداجو است، ابراز داشت: اما آن مسأله‌ای که باعث شده است که در مسیر هدایت کم کاری صورت گیرد این است که روش‌های ما روش‌هایی نبوده است که گفتمان با فطرت داشته باشیم.
 
وی بهترین ابزار را برای انتقال و معرفی زنان قرآنی هنر دانست، تصریح کرد: در وضعیتی که یک ربع فیلم با محتوا و اثرگذار از دو ساعت سخنرانی اثرگذاری بیشتری دارد نیاز است تا فرهنگ قرآنی به زبان گفتمانی در قالب هنر ارائه شود.


نبود هنرمندی در تبلیغ مذهبی‌ها

این محقق و پژوهشگر حوزوی بیان داشت: امروزه امکاناتی برای تبلیغ وجود دارد که در ۵۰ سال گذشته نبوده است؛ در عین حال هنوز روش‌های تبلیغ مذهبی‌ها به شیوه ۵۰ سال گذشته است و در این تبلیغ هنرمندی وجود ندارد که بتواند نسل نو را جذب کند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با اشاره به آیه ۲۶ سوره اعراف که پیرامون مسأله پوشش است، گفت: با این آیات می‌توان در ساخت فیلم و نمایشنامه مرتبط که تبدیل به زبان گفتمانی و قابل فهم و جذاب برای نسل جدید شود، استفاده کرد که این امر نیاز به هنرمندی دارد.

عضو گروه مطالعات زنان دانشگاه تربیت مدرس در ادامه با اشاره به نامه ۴۷ نهج البلاغه، اظهار داشت: امام علی(ع) فرمودند«الله الله بالقرآن لا یسبقکم بالعمل به غیرکم» توصیه می‌کنم شما را به قرآن، نباید در عمل به قرآن دیگران بر شما پیشی گیرند.
 
این محقق و پژوهشگر حوزوی افزود: امروزه سران یهود هر شب قرآن می‌خوانند و معتقدند که سیاست‌های جهانی در قرآن است و این درحالی است که نسبت به توجه به تئوری‌های قرآنی در عرصه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی از سوی ما غفلت صورت گرفته است.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه تخصصی فقه حکومتی مسائل منتشر خواهد شد./202/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲