vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰ - 24 January 2019
عبدالملکی:

تحقق اقتصاد مقاومتی منافع جریان نفوذ را به خطر می‌اندازد

وسائل ـ عبدالملکی در تبیین موانع پیش‌روی تحقق اقتصاد مقاومتی، گفت: نفوذ بال دیگر این تحریم است چراکه منفعت نفوذی‌ها در اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی است؛ مهمترین مسأله ما علاوه بر تحریم‌های داخلی، نفوذ است که حتی اجازه نمی‌دهد اقتصادی مقاومتی از طریق صدا وسیما به گوش مردم برسد؛ آنان حتی صدا وسیما را هم قبضه کرده اند.
به گزارش خبرنگار وسائل، سومین نشست گفتمانی تحقق اقتصاد مقاومتی منافع جریان نفوذ را به خطر می‌اندازدعصر انقلاب اسلامی با عنوان «الگوی مبارزه با مفاسد اقتصادی در چارچوب نظریه اقتصاد مقاومتی» چهارشنبه سوم بهمن با حضور حجت الله عبدالملکی، نظریه پرداز و اقتصاد دان و به همت دفتر حفظ و نشر آثار آیت الله خامنه‌ای در سالن مرکز همایش‌های آستان قدس رضوی برگزار شد.

عبدالملکی، در این نشست به تبیین تعاریف اقتصاد مقاومتی، اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی، انواع متعارف فساد اقتصادی و دلایل جنگ اقتصادی غرب با ایران پرداخت که مشروح سخنان ایشان در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:
 
اهداف اقتصادی انقلاب اسلامی حول سه محور استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت است که قرار است با اقتصاد مقاومتی در جهت تحقق این اهداف عمل شود.
 
از طرفی هیچ مانعی برای تحقق اقتصاد مقاومتی در انقلاب اسلامی به جز تحریم‌های داخلی و خارجی و نفوذ وجود ندارد که در این مسیر تحریم‌های خارجی ۲۰ درصد موثر هستند و اصل تحریم‌ها داخلی است.


اگر بخواهیم فضای تحریمی برطرف شود چه باید کرد؟

تحریم‌های داخلی را اقتصاد مقاومتی از بین می‌برد و در عین حال با توجه به اینکه تحریم‌های خارجی برای دشمنان هزینه‌های سنگین دارد فقط با تحریم نمی‌توانند کاری از پیش ببرند چراکه براساس یک تحقیقات محاسباتی اعلام شده است که از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۴ خسارت آمریکا از تحریم‌های ایران تا ۲۷۱ میلیارد دلار خسارت است و حتی خسارت‌های اروپا بیشتر است، ولی تحریم‌های داخلی و خارجی توأم با یکدیگر سبب قدرت و فشار می‌شوند.

در واقع مبنای تعارض آمریکا و انقلاب اسلامی یک رویاروئی تمدنی عمیق و طولانی است که استراتژیست‌های انقلابی و غیر انقلابی به این موضوع اعتراف دارند.
 
این دو تمدن چند قرن است که با یکدیگر درگیر شده اند و از آنجائی که در دوران انقلاب اسلامی ایران داعیه دار ایجاد تمدن نوین اسلامی است که اگر این تمدن ایجاد شود آمریکا و اروپا متضرر خواهند شد و مجبور می‌شوند که در چارچوب تمدن اسلامی قرار بگیرند.


دعوای تمدنی با هیچ مذاکره‌ای حل نخواهد شد

دعوای تمدنی با هیچ مذاکره‌ای حل نخواهد شد و از آنجا که ارکان تمدن نوین اسلامی اقتصاد، علم و فرهنگ است این دعوا‌ها به عرصه اقتصاد کشیده است و با اینکه نسبت به این امر اعتراف دارد که ایران از نظر اقتصادی پیشرفت داشته است.
 
اما این قدرت تمدنی در حوزه اقتصاد چندان پیش نرفته است و با این قدرت اقتصادی ایران نمی‌تواند قدرت تمدنی باشد در عین اینکه ایران بالقوه یکی از قدرت‌های نوظهور جهانی در عرصه اقتصاد است.
 
 
تحقق اقتصاد مقاومتی منافع جریان نفوذ را به خطر می‌اندازد


هدف تحریم‌های خارجی

اگر قدرت تمدنی در عرصه اقتصاد شکوفا شود قطعا تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت که این مسأله مبنای دعوا است در عین حال الگوی نبرد اقتصادی غرب و امریکا با ایران دو بال دارد که شامل تحریم و نفوذ است.
 
مهمترین خسارت برجام آن بود که حوزه علم و فن آوری ما را متوقف کرد؛ تحریم‌های خارجی از سال ۸۹ شروع شد چراکه فتنه ۸۸ این نوید را به غرب داد که انقلاب اسلامی می‌تواند سرنگون شود و هدف تحریم‌های خارجی متوقف کردن انقلاب اسلامی با ناامید کردن مردم است.

محور جنگ اقتصادی در سال ۹۸ از طریق فشار معیشتی، تورم شدید، بیکاری شدید و قحطی است که در جهت تلاش دشمن برای تغییر نظام حاکم و یا تغییر مسیر این نظام است. اینجا این پرسش مطرح می شود که آیا تحریم‌های غربی قدرت فلج کردن زندگی مردم را دارد؟ این در حالی است که ویروس و عفونت‌های اقتصاد ایران تحریم‌های داخلی هستند.


تحریم‌های چندگانه داخلی سبب فساد اقتصادی شده است

جای تأسف دارد که برخی از عناصر دستگاه دیپلماسی ما فکر می‌کنند که آمریکا می‌خواهد از ما باج بگیرد درحالی که این کشور برای نابود کردن این نظام آماده شده است؛ به همین دلیل نیاز است تا ویروس‌ها و عفونت‌هایی را که در پیکره اقتصاد ما وجود دارد از بین برد چراکه آمریکا دچار خطای محاسباتی درباره تحریم‌های داخلی در این عرصه شده است.

در واقع تحریم‌های چندگانه داخلی سبب فساد اقتصادی شده است چراکه شگرد‌های فراوانی در این زمینه از سوی عوامل داخلی اجرا شده است؛ از طرفی آمریکا به دنبال تورم، بیکاری و قحطی است و در این راستا عده‌ای از عوامل داخلی اقدام به احتکار کرده اند که سبب بیکاری می‌شود و در نهایت منجر به تعطیلی کارخانه‌ها و عوامل تولید می‌شود.


چه عواملی مانع اجرای اقتصاد مقاومتی شده اند؟

اقتصاد مقاومتی به معنای تلاش برای رفع تحریم‌های داخلی است؛ نفوذ بال دیگر این تحریم است چراکه منفعت نفوذی‌ها در اجرا نشدن اقتصاد مقاومتی است؛ مهمترین مسأله ما علاوه بر تحریم‌های داخلی نفوذ است که حتی اجازه نمی‌دهد اقتصادی مقاومتی از طریق صدا وسیما به گوش مردم برسد چراکه آنان صدا وسیما را قبضه کرده اند./201/241/ح


تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳