vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۲۳
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۳ - 20 January 2019
حجت الاسلام آقاپیروز:

برخی مسئولان اعتقادی به اسلامی‌سازی علوم ندارد

وسائل ـ پژوهشگر فعال حوزوی می گوید متاسفانه در کشور ما، اهمیت کمتری به پژوهش و مراکز پژوهشی داده می‌شود، در امور پژوهشی هم پژوهش‌های علوم انسانی، درجه دوم تلقی می‌شود.

به گزارش وسائل، حجت الاسلام علی آقاپیروز مدیر گروه مدیریت اسلامی برخی مسئولان اعتقادی به اسلامی‌سازی علوم نداردپژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفت وگویی، با بیان این که مدیریت اسلامی معمولا در حد گروه در دانشگاه‌های کشور مطرح است، اظهار داشت: تا آنجا که اطلاعات من اجازه می دهد، دانشگاه یا پژوهشگاه مدیریت اسلامی وجود خارجی نداشته و تنها یک پژوهشکده در دانشگاه قم با این نام وجود دارد که در شرایط فعلی غیرفعال است.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به کم‌کاری‌های دولت یازدهم و دوازدهم در زمینه‌های علمی تصریح کرد: متاسفانه دولت آقای روحانی اعتقادی به اسلامی سازی علوم ندارد و هزینه جدی هم در این زمینه نمی‌کند که در نتیجه این رویکرد مانع تولید فزاینده مدیریت اسلامی شده است.

حجت الاسلام آقاپیروز در ادامه به فعالیت‌های دانشجویان و نخبگان علمی کشور در زمینه مدیریت اسلامی اشاره و مطرح کرد: در میان دانشگاهیان، اساتید و دانشجویان دلسوز و علاقه مند گام های خوبی برای  تولید و تبیین مدیریت اسلامی برداشته اند.

وی در ادامه ابراز داشت: متاسفانه در کشور ما، اهمیت کمتری به پژوهش و مراکز پژوهشی داده می‌شود و آموزش در درجه اهمیت بالاتری قرار دارد و در امور پژوهشی هم پژوهش‌های علوم انسانی، درجه دوم تلقی می‌شود.

 

موضوع محوری پژوهش ها، چالش جدی برای پاسخگویی به نیازها

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این که پژوهش‌ها عمدتا موضوع محور هستند تا مسأله محور، گفت: همین امر موفقیت مراکز پژوهشی را در پاسخگویی به  نیازها و خلأهای پژوهشی با چالش‌هایی جدی مواجه  می‌کند.

وی با تأکید بر این که نظام ترفیع پایه و ارتقای رتبه در دانشگاه و پژوهشگاه مشکل زا است، اظهار داشت: این امر سبب شده است که محققان در کارهای پژوهشی نیازهای خود را مبنا قرار داده و دغدغه پژوهش و حل مسأله تحت الشعاع قرار گیرد.

حجت الاسلام آقاپیروز مطرح کرد: نگاه کمّی و نه کیفی به پژوهش موجب ضعف و تنزل محتوای پژوهشی شده و شیوع استفاده  از روش‌های کمّی، نتایج تحقیق را تنزل داده است.

 

ضرورت هماهنگی و هدایت در تحقیقات اسلامی

وی با بیان این که در زمینه روش تحقیق در مدیریت اسلامی چالش جدی وجود دارد، گفت: تحقیقات مدیریت اسلامی نیاز به هماهنگی و هدایت دارد و متاسفانه چنین مرکزی وجود ندارد  که پژوهش ها را مدیریت کند.

مدیر گروه مدیریت اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ماهیت علم دینی را مبهم توصیف و بیان کرد: دیدگاه‌های متنوعی درباره علم دینی و روش‌های آن وجود دارد و این ابهام به مدیریت اسلامی هم سرایت کرده است  و تحقیقات آن را به چالش کشانده است./876/ت301/س

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳