vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۴ - 19 January 2019
به همت گروه مطالعات فضای مجازی حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛

نشست نقد و بررسی کتاب «سواد رسانه‌ای»

وسائل ـ نشست تخصصی حقیقت مجازی با عنوان «چالش آموزش سواد رسانه ای، همراه با نقد و بررسی کتاب سواد رسانه ای» با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدی، نویسنده کتاب و حامد امامی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، سومین نشست تخصصی حقیقتنشست نقد و بررسی کتاب «سواد رسانه‌ای» مجازی با عنوان «چالش آموزش سواد رسانه ای، همراه با نقد و بررسی کتاب سواد رسانه ای» به همت معاونت گروه مطالعات فضای مجازی معاونت پژوهش حوزه علمیه حوزه خراسان پنجشنبه ۲۷ دی ماه در مدرسه تخصصی قرآن و عترت برگزار شد.
 
حضور حجت الاسلام محمدی، نویسنده کتاب و حامد امامی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه در این نشست حضور داشتند و به دبیری آن بر عهده هادی مسعودی، دکترای فرهنگ و ارتباطات بود.

حجت الاسلام محمدی، نویسنده کتاب در این نشست درباره چرایی استفاده از عنصر روایت و قصه در رسانه‌ها گفت: در واقع روایت عنصر مشترک رسانه است، اما جنس روایت در رسانه‌های مختلف مانند سینما و کتاب و اینستاگرام تغییر می‌کند و به همین دلیل نیاز است تا مردم و جوانان قصه را به خوبی بشناسند و آن را تحلیل کنند چراکه زبان رسانه است.

وی با اشاره به این مطلب که سواد رسانه یک دانش است و اصول و سرفصل‌هایی دارد، بیان داشت: مشکل امروز این است که وقتی استفاده از این واژه همه گیر شد در واقع سواد رسانه تبدیل به یک فضای بی در و پیکر و مبهم شد که هر چه که به عنوان رسانه مطرح می‌شود تحت آن قرار گرفت.

نویسنده کتاب سواد رسانه ای با تأکید بر این مطلب که سواد رسانه‌ای چارچوب‌های مشخص و بین المللی دارد و دانشی است که در کشور‌های دیگر بر روی آن کار شده و مراحلی را طی کرده است، اظهارکرد: سواد رسانه‌ای سه فصل کلی متن، تولید کننده و مخاطب دارد که مثلث مطالعات رسانه‌ای است و مطالب اصلی این کتاب حول این سه محور است.

حجت الاسلام محمدی در ادامه با طرح این پرسش که آیا سواد رسانه‌ای در بین سایر دانش‌ها جایگاهی دارد یا خیر؟ گفت: قلب سواد رسانه‌ای تحلیل است و نقطه مرکزی سواد رسانه‌ای ارتقای توانایی و قدرت تحلیل است و سواد رسانه ای به ما می‌آموزد که توجه کنیم که پیام مورد نظر در چه بافتی به وجود آمده و این حرف در چه فضائی گفته شده است.

حامد امامی، پژوهشگر و مدرس سواد رسانه در بخش دیگر این نشست ضمن تحسین نویسنده درباره تألیف این کتاب در شرایطی که هیچ نوع نگرش خاصی درباره سواد رسانه‌ای در کشور وجود نداشته است، تصریح کرد: برای نقد یک کتاب در گام نخست نیاز است تا انگیزه‌های نویسنده را شناخت.

وی با اشاره به این مطلب که کتاب سواد رسانه‌ای در ظرف زمان خود حرکت بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: در واقع در آن شرایط ما در زمینه ادبیات به تولید نیاز داشتیم چراکه فقر مکتوب در این مسأله وجود داشت که ایشان در این امر جزو پیش‌رو‌ها هستند.

امامی در ادامه به نقد عنوان کلی کتاب، فهرست بندی، نقد روش تحقیق، تلاش برای اسلامی سازی سواد رسانه‌ای و عدم توجه به بایسته‌های نوین سواد رسانه‌ای در دوران معاصر پرداخت.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر می‌شود./202/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴