vasael.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۷
تاریخ انتشار: ۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۳ - 18 January 2019
در کرسی «روش شناخت مسائل اجتماعی» تبیین شد؛

بنیان‌های کنش اجتماعی و چیستی آن

وسائل ـ سیدی فرد در تبیین چیستی و بنیان‌های کنش‌های اجتماعی، گفت: اگر ما می‌خواهیم از یک کنش اجتماعی درآمد و تحلیلی داشته باشیم، ابتدا باید محتوای داخلی انسان را بررسی کنیم که در این مورد می توان به عوامل درونی معرفتی، عوامل درونی غیر معرفتی، عوامل بیرونی مشهود، عوامل بیرونی غیر مشهود و عامل دیگر برساخته های اجتماعی درونی شده(گزاره های هنجاری تقارن یافته با یک عنوان خاص در یک بافت خاص هستند) و... اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، کرسی ترویجی با موضوع «روش شناخت مسائل اجتماعی» پنجشنبه ۲۷ دی ماه با حضور دکتر سیدعلی سیدی فرد به عنوان ارائه دهنده بحث و ناقدان جلسه، حجت الاسلام دکترعلی مصباح یزدی، عضو هیئت علمی موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) و حجت الاسلام دکتر علیرضا قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ساختمان موسسه پژوهشی مفتاح برگزار شد.

در ابتدای نشست، دکتر سید علی سیدی فرد در رابطه با موضوع، توضیحاتی را پیرامون کتابی که در این زمینه توسط خود ایشان نگاشته شده بیان کرد و اظهار داشت: بنده در کتاب «هستی شناسی فلسفی» بیشتر از لوازم شناخت بحث کردم و مطالبی که ارائه می دهم بسیار مختصر و گزینشی است.

وی در ادامه نکاتی را پیرامون فرآیند و مراحل شکل گیری و نقطه شروع و عناصر کنش اجتماعی مطرح کرد و به بعد انسان شناختی و عوامل معرفتی و ... تاکید داشت؛ در ذیل بخش کوتاهی از این صحبت ها و همچنین نقدهای مطرح شده توسط اساتید حاضر در جلسه را به طور مختصر می خوانید.

 

فرآیند شکل گیری کنش اجتماعی

سیدی فرد اظهار داشت: مقدمات و مبادی یک کنش اجتماعی از نیاز و علم شروع می شود و به تمایلات می رسد و تمایلات نقش تحریک را ایفا می کند و بعد از مرحله تمایلات نوبت حکم عملی است. بعد از حکم عملی نوبت عنصر اراده انسان است که در نهایت به کنش اجتماعی ختم می شود.

اگر ما می خواهیم از یک کنش اجتماعی درآمد و تحلیلی داشته باشیم، ابتدا باید محتوای داخلی انسان را بررسی کنیم که در این مورد می توان به عوامل درونی معرفتی، عوامل درونی غیر معرفتی، عوامل بیرونی مشهود، عوامل بیرونی غیر مشهود و عامل دیگر برساخته های اجتماعی درونی شده(گزاره های هنجاری تقارن یافته با یک عنوان خاص در یک بافت خاص هستند)و...اشاره کرد.

 

هشداری بر غلتیدن نظریه در دام نسبیت

پس از صحبت های دکتر سیدی فرد، ناقد اول حجت الاسلام مصباح یزدی بیان داشت: این نوع نگاه به روش شناخت مسائل اجتماعی نگاه جدیدی است که پا را فراتر گذاشته و علاوه بر معانی بر لوازم نیز توجه کرده است، منتهی در این نگاه خطر افتادن به دام نسبیت وجود دارد.

بنده وقتی کتاب شما را مطالعه می کردم، در یک بخش گفته بودید که سیر تکاملی انسان، یک سیر جمعی است. انسان در مسیر تکامل به انسان های دیگر نیازمند است، ولی سیر تکاملی انسان متوقف بر سیر انسان های دیگر نیست.

شما در مقدمات کنش اجتماعی نیاز و علم را پایه قرار دادید در حالی که به نظر می رسد علم ونیاز هیچ وقت نمی توانند هم عرض واقع شوند.

 

نقدی بر ضعف پراگماتیستی بحث ارائه شده

حجت الاسلام علیرضا قائمی نیا در بخش بعدی نکاتی را یادآور شد و گفت: شما در کتاب، هدف خود را مشخص نکردید و معلوم نیست که هدف از بازخوانی نظریات علماء سلف چیست؟

شما صرفا نظریات گذشتگان را توضیح دادید و در ارائه شما نظریه جدیدی اتفاق نیفتاده است. شما از گزاره های متافیزیکی استفاده کردید و وارد فضای اجتماعی نشدید و در فضای متافیزیک باقی مانده اید.

تعریف ارائه شده از کنش اجتماعی، جامعیت و مانعیت نداشت؛ بحث مطرح شده نقطه ضعف دیگری هم داشت که باید خروجی عملی در پی می داشت، ولی متاسفانه به نتیجه عملی و پراگماتیک نرسید.

گفتنی است، شرح تفصیلی این نشست را طی روزهای آتی تقدیم خواهیم کرد./202/241/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵