vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۴ - 15 January 2019
در نشست علمی تبیین شد؛

اقتصاد مقاومتی؛ تنها الگوی عملیاتی در حل بحران اقتصادی

وسائل ـ نشست اقتصاد مقاومتی تنها الگوی عملیاتی در فرآیند چهل سالگی انقلاب، به همّت گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار فرهنگ این پژوهشگاه برگزار شد. حجت الاسلام دکتر یوسفی ارائه دهنده و حجت ‌الاسلام دکتر موسویان ناقد این نشست بود.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «اقتصاد مقاومتی تنها اقتصاد مقاومتی؛ تنها الگوی عملیاتی در حل بحران اقتصادیالگوی عملیاتی در فرآیند چهل سالگی انقلاب»، دوشنبه 24 دی ‏ماه 1397 به همّت گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تالار فرهنگ این پژوهشگاه برگزار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه، به عنوان ارائه دهنده و حجت ‌الاسلام دکتر سید عباس موسویان عضو هیات علمی این پژوهشگاه به عنوان ناقد حضور داشتند.

حجت‌الاسلام دکتر یوسفی در ابتدای این نشست به بررسی چالش‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب پرداخت و گفت: دشمن از روز اول انقلاب فشارهای اقتصادیش را بر ما تشدید کرد و هر سال مشکلات ما بیشتر شد.

وی افزود: در انتخابات همیشه ما به سراغ کسی می‌رویم که وعده حلّ مشکلات اقتصادی را داده است و همیشه در انتهای دوره ریاست آن تفکر، از انتخاب خود پشیمان می‌شویم. سؤال این است که ما باید چه کنیم که دچار این چالش نشویم؟ باید ببینیم که مشکل و ریشه آن از کجاست؟ ما چرا در طول چهل سالگی انقلاب روز به روز در مسئله اقتصاد در حال پس‌رفت هستیم و نتوانسته‌ایم به تفکراتی که با انقلاب به دنبال آن بودیم برسیم؟

 

راه حلّ مشکلات اقتصادی با اقتصاد مقاومتی

مدیر گروه اقتصاد اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تصریح کرد: برای حل این مسئله باید ببینیم که اقتصاد مقاومتی بر چه اساسی مطرح شد؟ و با اینکه حلّ مشکلات در اجرای اقتصاد مقاومتی است چرا منویات رهبری در این زمینه عملی نشده و به طور جدّی مسئولین به دنبال اقتصاد مقاومتی نیستند؟

حجت‌الاسلام یوسفی خاطرنشان کرد: رهبری در سال 1396 تصریح داشتند که ما ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی داریم، همایش اجرا می‌کنیم و مقاله و نشریه ارائه می‌دهیم ولی با این حال پیشرفتی در اقتصاد مقاومتی نداریم. گره اقتصاد مقاومتی باید توسّط اندیشمندان گره‌گشایی شود.

وی بیان داشت: رهبری هشدار دادند که سال آینده وضع دخالت بیگانگان بسیار بدتر خواهد بود و دلیلش این است که با پیشگیری این وضعیت اقتصادی و سیاست‌گذاری اشتباهی که در زمینه اقتصاد داریم، خودمان زمینه را برای دخالت بیگانگان فراهم کرده‌ایم. تفکر حاکم، تفکری نیست که در مقابل جنگ تمام عیار اقتصادی بتواند میدان بازی را طوری مدیریت کند که ما در زمین دشمن بازی نکنیم.

 

تفاوت شاخص‌های رفاهی قبل از انقلاب و پس از انقلاب

بر اساس گزارش خبرنگار وسائل،در ادامه این نشست حجت ‌الاسلام دکتر موسویان به تبیین نقد خود پیرامون پرهیز از نادیده انگاشتن خدمات انقلاب پرداخت و گفت: مباحثی که آقای یوسفی ارائه کردند را در بخش تئوریک و مفهومی قبول دارم و ما نتوانسته‌ایم تا کنون مدل‌هایی برای ارائه با جامعه علمی کشور تدوین کنیم و این را من هم قبول دارم.

وی توجه به دو نکته را در این زمینه لازم دانست و تصریح کرد: نکته اول این است که درست است که کشور ما مشکلات اقتصادی زیادی دارد، در این مطلب بحثی نیست ولی جهش‌های اقتصادی فوق‌العاده‌ای هم پس از انقلاب به وجود آمده که منصفانه نیست ما آن‌ها را نادیده بگیریم. امروز بحث شاخص‌های رفاه واقعاً قابل انکار نیست.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی خاطرنشان کرد: شما شاخص‌های رفاه را اگر در بخش موادّ غذایی در نظر بگیرید یا در بحث پوشاک، بهداشت، درمان، امید به زندگی، بحث تحصیل و مسافرت‌های سیاحتی اصلا قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.

حجت ‌الاسلام موسویان ادامه داد: همچنین ما در بحث صنایع هم قابل مقایسه با قبل نیستیم. البته من هم معقتدم که اگر ریل‌گذاری‌ها اصلاح شود روند رشد سریع‌تر خواهد شد ولی عرضم این است که نباید خدمات پس از انقلاب نادیده گرفته شود و به دست خودمان این احساس را در مردم به وجود بیاوریم که از جهت اقتصادی هیچ کاری نشده است.

 

ضرورت پرهیز از نگاه تک‌عاملی در تحلیل اوضاع اقتصادی

وی بیان داشت: نکته دوم را هم که لازم می‌دانم به آن اشاره کنم این است که ما نباید تک عاملی به اقتصاد ایران نگاه کنیم. جهت‌گیری صحیح حتماً باید انجام شود ولی اینکه فشارهایی که روی اقتصاد ایران است واقعاً فوق العاده است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: در سال 97 و 98 بر اقتصاد ایران فشارهایی آمده و خواهد آمد که اقتصاد هر مدلی که باشد با چالش مواجه خواهد شد. بله عمق مشکل ممکن است کم و زیاد شود و اگر اقتصاد مقاومتی اجرا می‌شد مشکل کمتر می‌شد نه اینکه به طور کلّی مشکلی به وجود نمی‌آمد.

در پایان حجت الاسلام یوسفی در جواب نقد حجت الاسلام موسویان گفت: بنده همه حرف‌های آقای موسویان را قبول دارم ولی بحث ما این است که چرا تفکر حاکم چشم امید به خارجی‌ها دارد و دست به سمت آن‌ها دراز کرده است. تا زمانی که فرمول رهبری را درست نفهمیم راه به جایی نخواهیم برد./201/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹