vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۵۶ - 11 January 2019
به همت معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد؛

کودکان و وابستگی به فضای مجازی، راهکارهای درمانی و تربیتی

دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقیقت مجازی با عنوان «درمان وابستگی کودک و نوجوان به فضای مجازی» با حضور حجت الاسلام مصطفی رشید، متخصص روانشناسی شخصیت و مشاوره خانواده به همت گروه مطالعات فضای مجازی معاونت پژوهش حوزه علمیه خراسان برگزار شد.
 به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی حقیقت مجازی با عنوان «درمان وابستگی کودک و نوجوان به فضای مجازی» با حضور حجت الاسلام مصطفی رشید، متخصص روانشناسی شخصیت و مشاوره خانواده به همت گروه مطالعات فضای مجازی معاونت پژوهش حوزه علمیه پنجشنبه ۲۰ دی ماه در مدرسه تخصصی قرآن و عترت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.


حجت الاسلام مصطفی رشید با طرح این پرسش که چطوراستفاده از اینترنت به اختلال تبدیل می‌شود به بررسی چرخه اعتیاد به فضای مجازی پرداخت، گفت: در گام نخست از مهمترین دلایل حضور در فضای مجازی احساس نیاز‌های اولیه و فراز از مشکلات دنیای واقعی است و با توجه به اینکه نمی‌توان نیاز‌های اولیه را ازانسان‌ها گرفت در برخی شرایط فضای مجازی زمینه‌ای برای برآوردن این نیاز‌ها می‌شود.

وی با اشاره به اینکه برآوردن این نیاز‌ها یا برآورده نشدن آن‌ها منجر به ایجاد و شکل گیری شخصیت‌هایی با دلبستگی ایمن و ناایمن می‌شود، تصریح کرد: در شرایطی که نیاز‌های اولیه انسان پاسخ داده نشود اضطراب ایجاد می‌شود که اکثر اختلالات روانی، وسواس و اعتیاد به دلیل وجود اضطراب است.

متخصص روانشناسی شخصیت و مشاوره خانواده با تأکید براین مطلب که انتخاب فضای مجازی برای تأمین نیاز‌ها است، بیان داشت: ازجمله مهترین عواملی که افرادبرای تأمین نیاز‌های اولیه به فضای مجازی پناه می‌برند این است که این فضا قابلیت‌هایی مانند در دسترس بودن، کم هزینه و پنهانی بودن را دارد و از طرفی تأمین نیاز‌ها در این فضا همراه با مشوق‌هایی است که دارای جذابیت است.

وی با اشاره به این مطلب که افرادی که گرفتار چرخه ورود به فضای مجازی شده اند که در آن تأمین نیاز‌های اولیه در رأس است، تصریح کرد: در واقع اضطراب ناشی از دنیای واقعی سبب رجوع به این چرخه و در واقع اعتیاد به فضای مجازی می‌شود.

حجت الاسلام رشید درادامه درباره درمان‌های موثر درباره اعتیاد به فضای در حوزه کودک ونوجوان مجازی گفت: با توجه به اینکه کودک تفکر عینی دارد و این تفکر در مقابل تفکر انتزاعی است در گام نخست رفتار‌های ارتباط با فضای مجاز‌ی را از والدین می‌آموزد که به همین دلیل بهتر است که والدین برای استفاده از موبایل در محیط خانواده قانون داشته باشند که در عین حال خود آن‌ها به این قوانین عمل کنندو قوانین آن‌ها تشویق و تنبیهات قابل اجرا داشته باشد.
 
گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل منتشر می شود. 120/201/د
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹