vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ - 10 January 2019
در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد؛

کرسی ترویجی الگوی مفهومی عفاف جنسی

وسائل- حجت الاسلام بیاتی دبیر علمی این نشست در ابتدای جلسه با اشاره به محتوای آن گفت: در این نشست قرار است محصول چندین ساله تحقیقات حجت الاسلام بستان در حوزه "فقه العفاف" بر اساس درس خارج وی که به مدت دو سال برگزار شده است، ارائه شود و توسط آیات غروی و حکیم مورد بررسی قرار گیرد.
به گزارش خبرنگار وسائل ، کرسی ترویجی، الگوی مفهومی عفاف جنسی، «فقه عفاف؛ حلقه مفقود در تبویب فقه» از سلسله همایش‌های ملی الگوی زندگی عفیفانه با رویکرد اسلامی امروز با حضور آیات سیدمحمدحسین غروی، سیدمنذر حکیم و حجج اسلام والمسلمین حسین بستان و مهدی بیاتی در سالن امام رضا (ع) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد.
حجت الاسلام بیاتی دبیر علمی این نشست در ابتدای جلسه با اشاره به محتوای آن گفت: در این نشست قرار است محصول چندین ساله تحقیقات حجت الاسلام بستان در حوزه "فقه العفاف" بر اساس درس خارج وی که به مدت دو سال برگزار شده است، ارائه شود و توسط آیات غروی و حکیم مورد بررسی قرار گیرد.
در ادامه حجت الاسلام والمسلمین بستان اظهار داشت: ابتدا باید چاچوبی از فقه عفاف ارائه می‌شود، چراکه بابی در فقه است که قابلیت مطرح شدن به عنوان یک باب فقهی را دارد.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم درباره ضرورت و چرایی کار در حوزه فقه عفاف بیان کرد: بحث تبویب فقه در یک روند تاریخی شکل گرفته و بر اساس نیازها، میزان منابع و داده‌ها در آیات و روایات و در موضوعات مختلف و چارچوب و دسته‌بندی‌هایی که فق‌ها در دست داشته و روایاتی که به طور پراکنده در اصول ما وارد شده و سیر نزول آیات طبق روند خاص خود، دسته‌بندی‌هایی در فقه انجام گرفته است.
وی ادامه داد: یکی از مشهورترین دسته بندی‌های ابواب فقهی، همان تقسیم بندی مشهور در چهار دسته است که فقها نظم منطقی بین موضوعات آن برقرار کرده‌اند، این دسته‌بندی‌ها درعین محکمی به این معنی نیست که همه مباحث را به طور جامع پوشش دهند.
حجت الاسلام والمسلمین بستان افزود: چه بسا بابی در فقه وجود داشته باشد که به صورت مستقل پرداخته نشده و لابلای بحث‌های دیگر مورد توجه قرار گرفته باشد و ضرورت ایجاد کرده است که به بحث‌های مشابه در دوران امروز پرداخته شود.
وی با اشاره به عدم وجود باب مستقل برای برخی موضوعات و تأثیر آن بر در انسجام مباحث فقهی گفت: در اثر عدم استقلال این مباحث در تقسیم بندی، انسجام لازم به وجود نیامده است، از این رو محققان به اجبار بایستی ابواب آن را در مسائل مختلف جستجو کنند.
در ادامه آیت الله غروی به عنوان منتقد به ارائه نقطه و نظرات خود درباره مباحث مطرح شده از سوی حجت الاسلام بستان پرداخت و با بیان این‌که گاهی قصد ما دستکاری ابواب فقه است که چارچوب‌های خاص خود را می‌طلبد، اظهار داشت: عفاف قبل از مفهوم فقهی یک مفهوم اخلاقی است.
عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه ادامه داد: بحث عفاف در مباحث اخلاقی هم مطرح شده و مشکلی در این رابطه وجود ندارد و روایات زیادی در این زمینه همچون بحث‌های توکل و صبر اخلاقی هستند.
وی با بیان این‌که اگر کسی بخواهد مباحث مربوط به ولایت فقیه و حاکم شرع را جستجو کند، باید جواهر را زیر و رو می‌کرد تا ببیند صاحب جواهر در چه جا‌هایی به بحث ولایت فقیه اشاره کرده است، گفت: بابی همچون زکات که مستقل است وقتی سیر منطقی مشخصی دارد، انسجام فکری خاصی برای طلبه ایجاد می‌کند، اما پراکندگی مسائل مانع ایجاد این انسجام می‌شود و این اتفاق درباره عفاف افتاده است.
آیت الله غروی افزود: این که چنین ضرورتی وجود دارد که تمام مباحث یک جا آورده شود، حرفی نیست و مشکلی ندارد، فقط نکته دومی درباره مسأله وجود که صرفا به خواستگاری مربوط نمی‌شود، خود نکاح مسائلی دارد که لوازم آن لمس، نظر و است و به این مناسبت مسائل نظر و لمس مطرح می‌شود.
در ادامه آیت الله منذر حکیم درباره تحقیقات انجام شده توسط حجت الاسلام بستان ابراز داشت: این کار، امر جدیدی است و هنوز بحثی به گستردگی و جامعیت آن مشاهده نکرده ایم.
استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در حقیقت دو بحث مبنایی در این رابطه وجود دارد و کاستی موجود در این مسأله باید رفع شود و آن این که وقتی وارد بحث می‌شویم، اساسا تعریفی از بحث عفاف وجود ندارد و به ذهن مخاطب واگذار شده است که مانع انسجام بحث می‌شود.
وی افزود: آیت الله غروی عفاف را یک نتیجه و داده اخلاقی تعریف کردند که بحث مهمی است و باید روشن شود، اگر روشن شد که فق‌ها به معلول نپرداخته و آنچه در رفتار انسان مشاهده می‌شود، باید مفهوم شناسی شود. 876/201/د
خبرنگار: مهدی شاهی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹