vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۰ - 09 January 2019
در چهارمین نشست از جلسات «نقد و اندیشه» مطرح شد؛

فضای مجازی نباید ویترینی برای خودنمایی طلبه‌ها باشد

وسائل ـ چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوع فضای مجازی، سواد رسانه‌ای و ارتباطات اجتماعی، اهمیت حضور روحانیون در فضای مجازی بررسی شد.
به گزارش وسائل، چهارمین جلسه از سلسله نشست‌های نقد و اندیشه با موضوعفضای مجازی نباید ویترینی برای خودنمایی طلبه‌ها باشد فضای مجازی، سواد رسانه‌ای، ارتباطات اجتماعی از منظر صاحب‌نظران به‌منظور بررسی «حضور روحانیت در فضای مجازی» به میزبانی مرکز روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین احسان بی‌آزار تهرانی، حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسن صالحی و حجت‌الاسلام و المسلمین مسعود زارعیان برگزار شد.
 
در ابتدای این جلسه بی‌آزار تهرانی درباره چرایی حضور و فعالیت در فضایی مجازی با تأکید بر اینکه فضای مجازی امروز یک حقیقت است که غفلت از آن آسیب‌زا است، گفت: رهبر معظم انقلاب یک تعبیری دارند که می‌فرمایند «امروز فضای مجازی در حال تبدیل‌شدن به قتلگاه جوانان است. ما به‌عنوان مبلغان دینی که وظیفه‌مان تبلیغ دین و مسائل دینی است، باید برای کمک به جوانان در این فضا وارد عرصه شویم و حواسمان به آن‌ها باشد.

وی افزود: در عصر ارتباطات و تبادل اطلاعات حرف اول را نگاه تبلیغی می‌زند و در این شرایط باید کنار جوانان به‌ عنوان مخاطبان اصلی فضای مجازی باشیم، آن‌ هم در شرایطی که دشمن برنامه‌ریزی می‌کند که آن‌ها را ذبح فرهنگی کند، از این‌ رو به‌ عنوان کسی که ردای دین به تن کرده است، وظیفه‌ داریم باقدرت وارد این عرصه شویم و خودمان را سپر بلا کنیم.

این خطیب و واعظ دینی ادامه داد: این در حالی است که یک تعبیر دیگری برخی دوستان و هم لباسان ما نسبت به فضای مجازی دارند و آن این است که فضای مجازی عرصه و میدان حضور دشمن است و با این تعبیر هم خود وارد این عرصه نمی‌شوند و هم دیگران را برای ورود به این عرصه نهی می‌کنند. این در حالی است که بنده معتقدم که اتفاقاً این فضا چون تبدیل به عرصه حضور دشمن شده باید خیلی جدی‌تر در آن حضور پیدا کنیم و همین امر و آنچه اشاره کردم برای بنده تبدیل به انگیزه‌ای جهت فعال شدن در فضای مجازی شده است.
 

برخی نمی‌دانند فضای مجازی چه خیراتی دارد

زارعیان در ادامه گفت: برخی حکم به منع استفاده از فضای مجازی می‌دهند، درحالی‌که شاید ندانند این فضا چه خیراتی دارد از جمله آنکه می‌تواند همین وظیفه روحانیت یعنی تبلیغ را تسریع ببخشد و از این فضا به‌ عنوان یک رسانه قدرتمند استفاده کنند.

بی‌آزار تهرانی در تائید سخنان زارعیان گفت: پیش‌ از این در قم و در فضای طلبه‌گری اگر طلبه‌ای با اینترنت در ارتباط بود از آن به‌ عنوان یک نقطه منفی یاد می‌شد، اما اکنون این فضا تغییر کرده است و داریم نفس به نفس با فضای مجازی پیش می رویم و نمی‌توانیم آن را انکار کنیم یا نادیده بگیریم.

در ادامه، محمدحسن صالحی هم با تأکید بر اینکه اکنون به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نمی‌توانیم فضای مجازی را نادیده بگیریم گفت: ابزارهای تکنولوژی سبب رشد و تعالی زندگی بشر شده است و فضای مجازی هم به‌موازات آن کمک کرده است که این رشد سرعت بیشتری به خود بگیرد.

صالحی در ادامه با اشاره به فضای شبکه اجتماعی توییتر که اتفاقاً خود او در آن فعال است، افزود: توییتر دیالوگ را میان افراد سرعت بخشیده است. در این شبکه اجتماعی اصالت بر متن و اختصارنویسی است که همین سرعت انتقال متن و مفاهیم هم سبب شد که توییتر به‌شدت مورد استقبال خبرنگاران قرار گیرد و بتوانند با سرعتی بیش از گذشته اخبار خود را منتقل ، منتشر و جریان سازی کنند.

پس از بررسی چرایی و ضرورت حضور روحانیت در فضای مجازی زارعیان به طرح بحث درباره چگونگی حضور طلبه‌ها در فضای مجازی پرداخت که بی‌آزار تهرانی در پاسخ گفت: این نوع حضور طلبه‌ها در فضای مجازی نباید ویترینی برای خودنمایی باشد.

وی با اشاره به فضای حاکم بر اینستاگرام که خودش در آن فعال است گفت: اکنون اینستاگرام به محور تبرج و خودنمایی تبدیل‌شده است و بسیاری از فعالان این شبکه اجتماعی در آن به‌صورت ویترینی فعالیت می‌کنند. بر این اساس ضروری است که روحانیت در این فضا به مسائل عمیق‌تر نگاه کند.

این خطیب و واعظ دینی افزود: همان‌طور که علما فرموده‌اند لباس روحانیت لباس نبوت است از این‌ رو باید به احترام این لباس حضورمان در فضای مجازی به‌ویژه اینستاگرام را قیمتی کنیم آن‌هم در فضایی که نرخ کرامت انسانی و نرخ عادی‌سازی گناه پایین آمده است.

وی با تاکید بر اینکه مهم آن است که روحانیت در فضای مجازی هنر خودش را داشته باشد و موج‌ آفرینی کند نه اینکه جو زده شده و سوار بر موج‌هایی شود که افراد و جریان‌های سطحی به راه انداخته‌اند گفت: در فضای اینستاگرام صحبت دیده شدن و جذب مخاطب یا دنبال کننده (فالوئر) به هر قیمتی است این در حالی است که باید هدف اصلی انتقال پیام باشد آن‌هم پیام‌های ارزشمند.

بی‌آزار تهرانی افزود: اگر روحانیت می‌خواهد در عمق افکار سطحی موجود در فضای مجازی نفوذ کند باید خردگرایانه به عرصه ورود داشته باشد که این ورود بدون کار میدانی و عملیاتی قدرتمند امکان‌پذیر نیست.

در ادامه زارعیان با اشاره به باز کردن صفحه «طلبه تو دی» در اینستاگرام گفت: وقتی این صفحه باز شد با فضای جدیدی مواجهه شدیم. فضایی که نشان از وجود ابهام در میان مردم در ارتباط با نوع زندگی طلبه‌ها بود. لباس روحانیت همیشه یک ‌فاصله‌ای را بین طلبه‌ها و مردم ایجاد کرده است که هدف این بود با صفحه «طلبه تو دی» توانسته‌ایم این فاصله را کم کنیم و این نشان از آن دارد که با زبان فضای مجازی در اینستاگرام با مردم همراه شدیم.

سپس صالحی درباره نوع و چگونگی حضور روحانیت در فضای مجازی گفت: وقتی صحبت از نوع حضور می‌کنیم خود به‌ خود گذاره‌ای مطرح می‌شود که آیا اساساً طلبه‌ها باید در فضای مجازی حضورداشته باشند یا نداشته باشند. به عقیده من این سؤال به همان اندازه که برای حضور روحانیت در فضای حقیقی و جامعه اشتباه است ، برای حضور در فضای مجازی هم اشتباه است.

وی افزود: بنابراین روحانیت باید در فضای مجازی حضورداشته باشد و این بدیهی است و این نوع حضور در فضای مجازی هم باید کاملاً حقیقی باشد. یعنی روحانی باید همانی باشد که در فضایی حقیقی است و خودش باشد.
 

روحانیت نباید از ترس ریزش مخاطب از رسالتش غافل شود

بی‌ آزار تهرانی در ادامه این بحث گفت: من معتقدم که صرف حضور در فضای مجازی نباید سایه بیندازد بر اصل و هدف اصلی حضور در فضای مجازی. ممکن است فردی در اینستاگرام بیش از یک‌ میلیون دنبال کننده داشته باشد اما سیری که در این فضا دنبال می‌کند اصلاً نزدیک به صواب نباشد و او از ترس ریزش مخاطبانش مطابق نظرات و دیدگاه‌های آن‌ها و نه واقعیت و رسالت دین و نقش تبلیغی اش عمل کند.

سپس زارعیان به‌ عنوان مجری برنامه سه نوع حضور طلبه‌ها و روحانیون در فضای مجازی را مورد اشاره قرارداد و از حاضران پرسید کدام نوع حضور در فضای مجازی را می‌پسندید که صالحی گفت: اولاً بحث مصداقی شاید خیلی جالب نباشد و در ثانی ما تنها سه تیپ و نوع حضور روحانیت در فضای مجازی را نداریم که بخواهیم صرفاً درباره آن‌ها بحث کنیم و ثالثاً ما نباید تعیین کنیم که روحانیت در فضای مجازی چه طور عمل کند.

وی افزود: آنچه مهم است درباره نوع حضور روحانیت در فضای مجازی این است که ابتدا دین را خوب بشناسد، دین را خوب شناخت بعد خودساخته باشد، خودساخته که شد منصف باشد و بستری که قرار است در آن فعال باشد را بشناسد. وقتی خودمان باشیم یقین بدانید که می‌توانیم مخاطب هم جذب کنیم.
 

وقتی در فضای مجازی خودمان باشیم مخاطب هم جذب می شود

صالحی ادامه داد: رسانه و فضای مجازی همانند پروژکتوری عمل می‌کنند که نور را به دیوار می‌تاباند و این نور تبدیل به تصویری می‌شود. این تصوری که بازنشر داده می‌شود باید مبتنی بر حقیقت باشد یعنی باید طرف کاری کرده باشد که اقدام او همانند پروژکتور در فضای مجازی بازتاب پیدا کند.

در خاتمه زارعیان تاکید کرد: در جامعه ما مردم همواره توقع دارند همان‌طور که در طول تاریخ روحانیت پیش‌قراول بوده و در صف نخست مبارزه با ظالم و دفاع از مظلوم قرار داشته عمل کند که مدتی است این را نمی‌بینند و همین امر سبب شده که پروژکتور تصویر خوبی از روحانیت در فضای مجازی و حقیقی منتشر نکند به همین دلیل وقتی یک روحانی فعال در فضای مجازی مشاهده می‌کند که مطالبه گری دارد و یا به‌نوعی از برخی خطوط قرمز عبور می‌کند جذاب می‌شود و مورد توجه قرار می‌گیرد./909/422/ح
 
 
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳