vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۴ - 15 January 2019

معرفی پایان نامه| الگوی مطلوب تحزب برای تقویت مشارکت سیاسی

وسائل ـ ایران برای رسیدن به تحزب و نهادمندی سیاسی نیاز به سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم دارد تا اجماعی در مورد آن بین مسئولان عالی نظام و نخبگان صورت بگیرد. در حال حاضر شهری شدن، افزایش سطح تحصیلات، صنعتی شدن و افزایش ارتباطات جمعی باعث ارتقای آگاهی عمومی شده که این امر می تواند در روند تحزب تسریع نماید.

به گزارش خبرنگار وسائل، از زمان مشروطه تاکنون جامعهمعرفی پایان نامه| الگوی مطلوب تحزب برای تقویت مشارکت سیاسی ایران درگیر بحث حزب و روند تحزب بوده است تا بتواند نهادمندی سیاسی را به همراه کارویژه های مثبت آن ایجاد نماید. به همین دلیل حزب و ایجاد تحزب مطلوب ضرورت دارد.

اگر ما نتوانیم شکل مطلوب تحزب را در عرصه نظری تئوری پردازی و در عرصه عمل ایجاد کنیم شکل فاسد آن به وجود خواهد آمد.

پایان نامه« الگوی مطلوب تحزب برای تقویت مشارکت سیاسی فعال در جمهوری اسلامی ایران» توسط ابوالفضل غفاری برای اخذ درجه دکتری در دی ماه 96 در دانشگاه باقرالعلوم (ع) قم نوشته شده است.

 

مقدمه

یکی از مهمترین نهادهای سیاسی که امکان رقابت و مشارکت سیاسی مشروع و قانونمند را به وجود می آورد احزاب سیاسی هستند، احزاب سیاسی ملازم با مردم سالاری، حلقه مفقوده و واسطه بین مردم و کارگزاران و تصمیم گیران سیاسی بوده و می توانند وضعیت مطلوبی را در کشورهای در حال توسعه ایجاد کنند.

احزاب عمده ترین نهاد برای نهادمندی سیاسی در جوامع بوده و با چندین کارکرد مهم در خدمت نظام سیاسی هستند. از یک سو به تضادهای موجود در جامعه مشروعیت می بخشند و جایگاه آنها را در مناقشه عمومی مشخص می کنند و از سوی دیگر از طریق کاهش تضادها و دفع آنها به ثبات سیاسی کمک می کنند و با کارویژه جامعه پذیری، مشارکت سیاسی نهادینه را در جامعه گسترش می دهد.

از آنجا که از اهداف اساسی نظام جمهوری اسلامی ایران افزایش مشارکت سیاسی فعال شهروندان از لحاظ کمی و کیفی است این امر با نهادینه شدن تحزب تحقق پیدا می کند.

 

بررسی وضعیت تحزب در ایران

در ایران نظام انتخاباتی کاندیدا محور بوده و این امر تشکیل احزاب قدرتمند را با مشکل مواجه کرده است. در واقع نوع نظام انتخاباتی مانعی جدی بر ایجاد وضعیت تحزب و عامل تضعیف نظام حزبی شده است؛ بنابراین نوع نظام انتخاباتی نه تنها شکاف‌های اجتماعی را تعدیل نکرده است بلکه باعث تعمیق این شکاف‌ها نیز شده است.  

نظام انتخاباتی در ایران به گونه ای طراحی شده است که احزاب مستقل از نظام انتخاباتی هستند و این گسست باعث ایجاد معضل شده است و تحزب جایگاه شایسته خود را در نظام انتخاباتی از دست داده است.

برای رفع این مشکل باید تلاش کرد تحزب به نظام انتخاباتی گره خورده و به سمت حزب محوری شفاف حرکت کند و انتخابات از نامزد محوری به کاندیدای حزبی تغییر یابد و احزاب نقش محوری در معرفی کاندیداها به عهده بگیرند.

پایان نامه« الگوی مطلوب تحزب برای تقویت مشارکت سیاسی فعال در جمهوری اسلامی ایران» با هدف طراحی و ارائه الگوی و راه حلی مناسب برای این معضل نگاشته شده است.

این اثر به مجموعه سوالاتی از جمله چگونگی وضعیت تحزب و مشارکت سیاسی در ایران معاصر، علل ضعف و نقش تحزب در نظام سیاسی ایران، مولفه ها و شاخص های تحزب مطلوب برای افزایش مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی ایران و تدابیر و راهکارهای عملی و چگونگی دست یابی به تحزب مطلوب برای افزایش مشارکت سیاسی فعال، پاسخ می دهد.

 

مباحث مطرح شده در این پایان نامه

این پایان نامه در یک مقدمه، پنج فصل و یک نتیجه گیری تنظیم شده است. در فصل اول نویسنده به کلیات و مفاهیم و چارچوب نظری می پردازد. در  این فصل مباحثی مثل ضرورت احزاب، دیدگاه‌های مختلف حزب پژوهان درباره حزب و کارویژه‌های حزب مورد بررسی قرار داده است.

در فصل دوم با عنوان مشکل حزب و تحزب در ایران معاصر، تحزب در دوران مشروطیت، پهلوی و جمهوری اسلامی مورد بررسی قرار گرفته است. در فصل سوم علل ضعف تحزب و مشارکت سیاسی فعال در ایران معاصر مورد تحلیل واقع شده است.

در فصل چهارم شاخص های تحزب مطلوب برای تحقق مشارکت سیاسی فعال با تاکید بر اندیشه امام(ره) و برخی دیگر از بزرگان مورد تبیین واقع شده است. و نهایتا در فصل پنجم تدابیر عملی الگوی تحزب در سه سطح نظام سیاسی، سطح احزاب و سطح جامعه بیان شده است.

 

پیشنهاد

در نهایت نویسنده در مقام پیشنهاد بیان می کند که: ایران برای رسیدن به تحزب و نهادمندی سیاسی نیاز به سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم دارد تا اجماعی در مورد آن بین مسئولان عالی نظام و نخبگان صورت بگیرد.

در حال حاضر شهری شدن، افزایش سطح تحصیلات، صنعتی شدن و افزایش ارتباطات جمعی باعث ارتقای آگاهی عمومی شده که این امر می تواند در روند تحزب تسریع نماید.

بنابراین تدوین سیاست‌ها و برنامه‌ها باید حل مشکلات ساختاری، قانونی و حقوقی را مورد توجه قرار داده و حل مشارکت سیاسی فعال از طریق وضعیت مطلوب تحزب در دستور کار جدی قرار بدهد و هر سه سطح نظام سیاسی، سطح احزاب و سطح جامعه و نخبگان مسأله تحزب و نهادینگی سیاسی را به عنوان ضرورت ایران امروز پیگیری و محقق نماید./205/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۳:۳۳
طلوع افتاب
۰۶:۲۴:۲۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۵:۲۲
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۰۴