vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۰ - 08 January 2019
در نشست علمی«کارآمدی سیاسی نظام جمهوری اسلامی ایران» تبیین شد؛

تنها قرائت شیعه از اسلام ظرفیت تمدن سازی دارد

وسائل ـ دکتر صدرا با بیان اینکه ما در 40 سالگی انقلاب کارآمدی نظام و انقلابمان را اثبات کرده‌ایم، گفت: هر چند برخی قرائت‌ها از اسلام کارآمد و الگو ساز نیست ولی قرائت شیعی هم می تواند مایه پیشرفت شود و هم می تواند تمدن سازی کند. ولی باید در ساختارها تجدید نظر کنیم تا بتوانیم تهدیدات را از خودمان دفع و رفع کنیم.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی «کارآمدی سیاسی نظام تنها قرائت شیعه از اسلام ظرفیت تمدن سازی داردجمهوری اسلامی ایران» 18 دی ماه 97 با حضور دکتر علیرضا صدرا عضو هیأت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو هیأت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران در سالن اجتماعات دانشگاه باقرالعلوم(ع) قم برگزار شد.

دکتر صدرا در ابتدای سخنان خود اظهار داشت: در این 40 سال انقلاب به دلیل اینکه بدون الگو حرکت می کرده‌ایم حرکتمان پاندولی بوده است و بدون الگو کارآمدی بالا نمی رود. هر دولت با اولویت قرار دادن یک مسأله مسیر خود را ادامه می داد و پیش می رفت، در حالی که پیشرفت، توسعه متوازن در همه ابعاد را می طلبد.

 

ارتباط متقابل داشتن الگو و کارآمدی

وی با تأکید بر این نکته که کارآمدی و داشتن الگو دو روی یک سکه هستند و ارتباط متقابل با یکدیگر دارند، گفت: الگو کارآمدی را بالا می برد و کارآمدی باعث می شود الگو تحقق پیدا کند و ماندگار شود. الگو باعث می شود پلکانی حرکت کنیم و هم افزایی داشته باشیم و به آرامش مدنی برسیم.

این استاد دانشگاه با انتقاد شدید از دو الگوی رایج دنیا، سوسیالیست و لیبرالیست، بیان داشت: این دو الگو توسعه را  به معنای آسایش می گیرند و باطن هر دو، یک چیز است. در مقابل این دو، الگوی هندوئیسم و بودیسم را داریم که حتی توسعه و آسایش دنیایی را هم قبول ندارند و اهتمامی به آن ندارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه باید ببینیم الگوهای رقیب چه مشکلات و نقائصی داشته‌اند که  نتوانسته اند دوام بیاورند، گفت: الان دنیا به دنبال یک بدیل و جانشین برای الگوهای ناکارآمد و فاسد است.

صدرا افزود: گزارش کمیسیون سازمان ملل اعلام کرده است که متأسفانه فرهنگ ابزار توسعه اقتصادی شده است در حالی که توسعه اقتصادی باید در خدمت توسعه فرهنگی باشد. آنها با تمام عداوتی که با انقلاب و نظام ما دارند اعلام کرده اند که الگوی جدید و بدیل با انقلاب اسلامی ایران شروع شده است.

 

مدل و الگوی توسعهای اسلام

وی خاطرنشان کرد: توسعه ما دو بعد دارد، هم دنیوی و هم اخروی «ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة». مثل هواپیما که هم باید جلو برویم و هم پرواز کنیم و بالا برویم، یک اتوبوس هر چقدر هم پیشرفته باشد نمی تواند نقش یک هواپیما را برای ما ایفا کند.

 

اعتراف اندیشمندان غرب به کارآمدی نظام جمهوری اسلامی

عضو هیأت علمی مرکز مطالعات عالی انقلاب اسلامی دانشگاه تهران با استناد به منابع و آمارهایی که از ناحیه مراکز و موسسات غربی ارائه شده است، گفت: برای مثال، میشل فوکو در کتاب خود « ایران روح یک جهان بی روح» می نویسد «در ایران اراده عمومی دیده می شود».

دکتر صدرا ادامه داد: میشل فوکو در جریان انقلاب اسلامی و پس از آن در تهران، قم و آبادان حضور داشته است، می گوید « انقلاب اسلامی ایران جنبشی است که با آن عنصر معنویت وارد زندگی سیاسی شده است، ایرانی‌ها با نظام معنایی که دارند جهان را متحول می کنند و ایرانی‌ها بازی‌های استراتژیک دنیا را مدیریت می کنند». ما معتقدیم که سیاست باید پایگاه تعالیم معنوی باشد.

وی با هدف تبیین یکی از مبانی کارآمدی نظام جمهوری اسلامی اظهار داشت: در نظام جمهوری اسلامی، جمهوریت و اسلامیت در کنار یکدیگر کارآمدی را بالا می برند، در حالی است که غرب با وجود اینکه در میان اندیشمندان خود افرادی مثل روسو را دارد که پدر نظریه جمهوریت و صاحب کتاب قرارداد اجتماعی است، ولی از ضعف در کارآمدی رنج می برد و به طور مرتب با بحران‌های مختلف مواجه می شود.

استاد دانشگاه تهران در تبیین اندیشه روسو گفت: او در کتاب قرارداد اجتماعی می نویسد «دین لازمه سیاست است و هر گونه حکومت مشروعی جمهوری است ولی هر جمهوری مشروعیت ندارد». او معتقد است که تنها یک دین وجود دارد که با مدنیت جمع می شود و می تواند تمدن سازی کند و آن اسلام است. این ظرفیت در مسیحیت وجود ندارد.

صدرا با توجه دادن به قیام و انقلاب حضرت موسی(ع) که بعد از 40 سال و عوض شدن یک نسل توانستند به فتح اورشلیم دست پیدا کنند، بیان داشت: ما نیز امروز در 40 سالگی انقلاب کارآمدی نظام و انقلاب‌مان را اثبات کرده‌ایم. هر چند برخی قرائت‌ها از اسلام کارآمد و الگو ساز نیست ولی قرائت شیعی هم می تواند مایه پیشرفت شود و هم می تواند تمدن سازی کند.

وی تصریح کرد: اما باید در ساختارها تجدید نظر کنیم تا بتوانیم تهدیدات را از خودمان دفع و رفع کنیم همانطور که خواجه نصیرالدین طوسی توحش مغول را تبدیل به تمدن مغول می کند.

 

لزوم توجه به ظرفیت‌های حوزه و دانشگاه

عضو شورای راهبردی پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس در بخش پایانی سخنان خود گفت: ما در هر بحثی با جدیت وارد شده‌ایم سربلند بیرون آمده‌ایم. ما زیر بنا را حل کرده‌ایم و باید در روبناهایمان تجدید نظر کنیم. باید کارآمدی، گفتمان سازی شود و دغدغه و مطالبه عمومی شود تا حل شود.

دکتر صدرا افزود: باید حوزه و دانشگاه ظرفیت‌های خود را به کار ببرند. هر چند تحولاتی که در این 40 سال اتفاق افتاده است در 400 سال قبل از آن اتفاق نیافتاده بوده است اما هنوز ظرفیت های اسلام و حوزه‌ها در حد اعلا تحقق پیدا نکرده است./202/241/ح

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴