vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۱۵
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۴ - 07 January 2019
در نشست گفت‌و‌گوی دینی ایران و فرانسه مطرح شد:

تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند

وسائل- رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در نخستین نشست گفت‌و‌گوی دینی ایران و فرانسه با بیان این که تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند، گفت: طبیعت ارث پدران نیست، بلکه امانت فرزندان است.

به گزارش وسائل؛ نخستین دور گفت‌و‌گوی دینی مرکز گفت‌و‌گوی ادیان و فرهنگ‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با مسیحیان کاتولیک فرانسه امروز، ۱۷ دی ماه با موضوع «اهمیت محیط زیست در اسلام و مسیحیت کاتولیک» در این سازمان برگزار شد.

ابوذر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی، مشاور رئیس جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی، آیت‌الله محمدعلی تسخیری، مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام و اردشیر خورشیدیان، رئیس انجمن موبدان تهران از شخصیت‌های ایرانی حاضر در این نشست بودند.

هیئت فرانسوی نشست نیز متشکل از کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رئیس کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه، پروفسور روبرت لوئی لوگال، رئیس حوزه علمیه و مغز متفکر کاتولیک‌ها در فرانسه، پروفسور ونسان فرولدی، رئیس مرکز تعالیم پدران روحانی واقع در مرکز عالی آموزش نوکشیشان کاتولیک ونماینده واتیکان در فرانسه و پروفسور هنری دولااوگ، کشیش و مدیر سمینار سنت سوپلیس در شهر «ایسی لومیلینو» بود.

ابوذر ابراهیمی ترکمان طی سخنانی در این مراسم گفت: یکی از مسائلی که در بحث محیط زیست باید توجه کرد، حق انسان در بهره‌برداری از طبیعت است، انسان حق بهره‌برداری از طبیعت را دارد؛ اما یکی از مشکلات این است که انسان هیچ زمانی به حق خود قانع نبوده و گاه باعث ضرر زدن به دیگران و طبیعت شده است.

وی افزود: از ۱۱۰ سال پیش بر این مسأله تأکید شد که کسی نمی‌تواند برای استفاده از حق خود به دیگران آسیب و ضرر برساند و قوانینی در این زمینه تصویب شد، در قانون اساسی ایران هم این حق محترم شمرده شد، اما چون شرمندگی و ندامت در ذات بشر به صورت عمومی آن قدرتمند نیست که بتواند جلوی تجاوزات بشر به طبیعت را بگیرد به همین دلیل باید قوانین الزام‌آور دیگری برای جلوگیری از آسیب‌ها وضع شود.

ارث پدری نیست

ایراهیمی ترکمان تصریح کرد: طبیعت ارث پدران نیست، بلکه امانت فرزندان است، به همین دلیل ما اجازه نداریم که با طبیعت به هر گونه که دلمان می‌خواهد رفتار کنیم؛ چراکه باید برای آیندگان یک امانت‌دار خوب باشیم. در آیات قرآنی آمده است که خداوند زمین را فارغ از جنسیت و اعتقاد و زمان برای تمام نسل‌ها آفریده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی طبیعت را جلوه گاه ظهور حق برشمرد و تأکید کرد: در ادیان، طبیعت یکی از راه‌های شناخت خداست، شناخت خدا از دو طریق انفس و آفاق ممکن می‌شود و منظور از آفاق همان طبیعت است؛ وقتی طبیعت را تخریب و با آن با خشونت رفتار کنیم، این مسأله نشانه جنگ و خشونت با خداست.

شناخت خدا

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با بیان این که تخریب محیط زیست به شناخت خدا آسیب می‌زند، ادامه داد: امروز متأسفانه پرستش تکنولوژی به جای پرستش خدا، در جوامع نقش می‌آفریند؛ در حالی که تکنولوژی باید ابزاری برای بهتر زیستن و تحقق زندگی معنوی باشد؛ نه اینکه آن را پرستید.

وی گفت: طبیعت معبد خداوند است و تمام ادیان بر پاکی، نظافت و بدون آسیب بودن معبدها تأکید دارند، مسیحیت، یهودیت، بودیسم و هندوئیسم به تخریب معبد و تقدس زدایی از معبد تشویق نکرده‌اند؛ امروز وظیفه ادیان است که بشر را از نظر اخلاقی و معنوی نسبت به طبیعت آگاه کنند و این آگاهی بخشی باید تداوم یابد.

تجربه‌ای برای سنجش

کاردینال جین نوئل آولین، اسقف شهر مارسی و رئیس کل دانشگاه‌های کاتولیک فرانسه نیز در ادامه سخنرانی کرد و گفت: گفت‌و‌گوی بین ادیان، تجربه‌ای معنوی و آزمونی برای سنجش ایمان ماست؛ مسأله گفت‌و‌گو مربوط به همه انسان‌ها اعم از مؤمن و غیر مؤمن بوده و نخستین قدم برای ارتباط میان بشر به شمار می‌آید. 120/901/د

منبع: ایکنا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹