vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۱۴
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۶ - 07 January 2019
در نشست گردشگری و معنویت مطرح شد:

رونمایی از اولین سند گردشگری تعالی‌بخش/ تحول در گردشگری با نگاه معنویت

وسائل- رئیس کمیته علمی همایش بین‌المللی گردشگری و معنویت با اشاره به اینکه سند گردشگری تعالی‌بخش در قم رونمایی می‌شود، گفت: امروز گردشگری و معنویت در داخل کشور به یک جریان تبدیل شده و به صورت یک نهضت جهانی در حال توسعه و رشد است؛ در این خصوص ما ثابت کردیم که همه ابعاد گردشگری می‌تواند روح معنویت داشته باشد.
به گزارش وسائل؛ نشست خبری سومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت امروز دوشنبه، ۱۷ دی‌ماه، با حضور منوچهر جهانیان، دبیر این کنفرانس، سید سعید هاشمی، رئیس دانشگاه علم و فرهنگ و رئیس کنفرانس و محمد‌حسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی کنفرانس در محل دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.
 
هاشمی در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه بحث گردشگری و معنویت با ابتکار آقای ایمانی خوشخو از چندسال گذشته در دانشگاه علم و فرهنگ مطرح شد و امروز با برگزاری دو دوره موفق از این همایش، دستاورد‌ها و تحقیقات خوبی در این حوزه به ثمر نشسته است، اظهار کرد: معنویت در گردشگری موضوع بسیار تازه‌ای است. موضوع رسیدن به معنویت در گردشگری نیز بحث تازه و قابل تأملی است.
 
تحول در حوزه گردشگری با درکی جدید
 
وی با بیان اینکه امروز خلأهای جدی در حوزه گردشگری و معنویت وجود دارد، ادامه داد: یکی از مسائل مهم در این حوزه، گردشگری فرهنگی است که می‌تواند مسیر را برای ما باز کند. پرداختن به این موضوع می‌تواند نگاه سایر ادیان را به حوزه گردشگری و معنویت پررنگ‌تر کند. ایده‌هایی که در این حوزه مطرح می‌شود می‌تواند مسئله گردشگری را با یک درک جدید متحول کند.

رئیس دانشگاه علم و فرهنگ اظهار کرد: حس معنوی ناشی از سفر و گردشگری می‌تواند به درک تجارب معنوی منتهی شده و ادراک معنوی گردشگران را تعمیق بخشد. با این‌که جایگاه معنویت در مباحث گردشگری نسبتا جدید است و در نگرش سیستمی علم گردشگری هنوز مورد توجه کافی قرار نگرفته، ولی به نظر می‌رسد از ظرفیت بالایی برای توسعه مباحث نظری و فلسفی برخوردار است.
 
ترسیم هویت معنوی با توسعه پایدار مرتبط می‌شود
 
هاشمی بیان کرد: از آنجا که حس معنوی ادراک شده از منظر گردشگری در بین افراد گوناگون دارای مراتب متفاوت است، پیچیدگی این مسئله بیش‌تر شده و درک آن نیز سخت‌تر می‌شود. به طورکلی حس معنوی با «هویت مکان‌گردشگری» شامل «ساختار فیزیکی»، «فعالیت‌ها» و «عناصر و نمادها» از سویی و «حس مکان گردشگری» شامل «معنا و مفهوم» از سوی دیگر ارتباط مستقیم پیدا می‌کند. از این‌رو می‌توان گفت که حس معنوی در مکانی ادراک می‌شود که آن مکان از هویتی معنوی برخوردار باشد و البته ترسیم هویت معنوی نیز نیازمند مؤلفه‌های خاص محیطی، فرهنگی و ادراکی است که با مباحث توسعه پایدار مرتبط می‌شود.
 
رابطه گردشگری در تمام ‌ابعاد معنویت/ اولین سند گردشگری تعالی بخش رونمایی می‌شود

رئیس سومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با اشاره به اینکه کنفرانس امسال در شش محور برگزار می‌شود، گفت: هفت پیش نشست نیز درشهر‌های مختلف برگزار شده که حاکی از اهمیت این موضوع است. البته مفتخریم که پرچم‌داران این حرکت ارزشمند علمی و معنوی، استادان و پژوهشگران گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ هستند و امیدواریم بتوانیم گام‌های مؤثری را جهت توسعه علمی گردشگری کشور برداریم.

وی گفت: امیدواریم با برگزاری این کنفرانس بتوانیم عمق بیشتری را به مسائل معنویت در حوزه گردشگری بدهیم و این حوزه را پررنگ‌تر کنیم. بر‌همین اساس در این همایش رئیس سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی کشور نیز حضور دارند و تفاهم‌نامه همکاری نیز در این زمینه با این سازمان منعقد خواهیم کرد.
 
گردشگری می‌تواند یکی از بهترین منابع جایگزین برای نفت باشد
 
به گزارش ایکنا؛ در ادامه این نشست محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس کمیته علمی کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با بیان اینکه، کشور امروز با تحریم‌هایی روبروست که موجب شده است همه به دنبال منابع جدید و جایگزین برای فرار از این تحریم‌ها باشند، تصریح کرد: همه به این نتیجه رسیده‌اند که گردشگری می‌تواند یکی از بهترین منابع جایگزین برای نفت باشد. البته موضوع اصلی این است که در کشور کاری کنیم که مسئله گردشگری از سوی میزبان و مردم مورد پذیرش قرار گیرد و تا زمانی که جامعه میزبان پذیرش میهمان را پیدا نکند، نمی‌توانیم مفهومی به گردشگری بدهیم.
 
سند گردشگری تعالی بخش رونمایی می‌شود

وی ادامه داد: یکی از رویکرد‌های ما در راه‌اندازی این کنفراس توسعه صنعت گردشگری بود؛ بر همین اساس اقدامات و برنامه‌های مشترکی را با سایر نهاد‌های متولی این حوزه داشتیم. بر‌همین اساس امروز در قم سند گردشگری تعالی بخش رونمایی می‌شود. امضای این سند نشان می‌دهد که موضوع گردشگری و معنویت جایگاه خودش را پیدا کرده است و ما توانسته‌ایم در این حوزه موفق عمل کنیم.

رئیس کمیته علمی همایش بین‌المللی گردشگری و معنویت تصریح کرد: امروز گردشگری و معنویت در داخل کشور به یک جریان تبدیل شده است و به صورت یک نهضت جهانی در حال توسعه و رشد است. در این خصوص ما ثابت کردیم که همه ابعاد گردشگری می‌تواند بعد معنویت داشته باشد و بر روح افراد اثر مستقیم بگذارد
.
رابطه گردشگری در تمام ‌ابعاد معنویت/ اولین سند گردشگری تعالی بخش رونمایی می‌شود

ایمانی‌خوشخو با اشاره به برگزاری دو دوره کنفرانس و مطرح شدن مفهوم جدید علمی در سطح بین‌المللی، مضمون معنویت را یکی از مفاهیم جدید در حوزه مطالعات گردشگری عنوان کرد که می‌تواند گردشگری را بیش از پیش به فلسفه وجودی آن نزدیکتر کند، چه بسا استقبال و پیگیری اساتید خارجی مؤید همین مطلب است.
 
زمینه‌های گردشگری پایدار باید فراهم شود
 
رئیس کمیته علمی همایش بین‌المللی گردشگری و معنویت با بیان اینکه زمینه‌های گردشگری پایدار باید فراهم شود، ادامه داد: در این راستا دو دوره همایش با عنوان گردشگری و معنویت با حضور محققین و اساتید بین‌المللی برگزار شد که آثار بسیار خوبی در پی داشت. یقینا این حرکت می‌تواند در معرفی گردشگری پایدار که دنیا به سمت آن حرکت می‌کند در کشورمان مؤثر باشد و در کنار آن مباحثی از جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور دین مدار و با سابقه طولانی فرهنگی، ادبی و فرهنگی در این همایش داشته باشیم.

وی بیان کرد: در کشور‌های پیشرفته هرگاه بحث گردشگر مطرح است، موضوع مدیریت مقاصد مطرح می‌شود که متأسفانه این موضوع یکی از بزرگترین خلأ‌های موجود در کشور است و باید مرتفع شود. همایش گردشگری و معنویت قصد دارد تا نوع تفکر و برداشت افراد از سفر را اصلاح کند و همگان را به این نتیجه برساند که سفر طبق تعالیم دینی ما مقدس است.

وی در ادامه افزود: ۵۰ مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده است که از میان آن‌ها ۳۰ مقاله به صورت چکیده پذیرفته شد و ۲۲ مقاله نهایی و به مرحله پایانی کنفرانس رسید. در این همایش شاهد حضور سه میهمان از کشور‌های ایتالیا، ترکیه و مالزی و ارائه مقالات این افراد هستیم. استقبال چشمگیر دانشجویان نشان داد که این موضوع دیگر به عنوان یک مسئله در میان اساتید مطرح نیست و سایر اقشار جامعه و دانشجویان هم به این مسئله می‌پردازند.

در بخش دیگری از این نشست منوچهر جهانیان، دبیر سومین کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت با بیان اینکه یکی از راه‌های برون رفت از تحریم‌ها و تحقق اقتصاد مقاومتی گردشگری است، اظهار کرد: امروز نیازمند آن هستیم که مجموعه دستگاه‌ها از جمله دولت به موضوع گردشگری اهتمام جدی‌تری داشته باشند، چرا که پرداختن به این موضوع می‌تواند ما را در رسیدن به اقتصاد مقاومتی و برون رفت از تحریم‌ها موفق کند.
 
رابطه گردشگری در تمام ‌ابعاد معنویت/ اولین سند گردشگری تعالی بخش رونمایی می‌شود

وی با بیان اینکه برگزاری دو دوره موفق این کنفرانس نگاهی نو را به عرصه وارد کرده است، افزود: همین موارد باعث شد تا در سال ۲۰۱۸ بیش از ۱۵ مقاله علمی در دنیا با این موضوع تولید شود. ما نیز باید کاری کنیم در کشور نگاه معنویت به حوزه گردشگری جاری و ساری شود و بتوانیم با توجه به ظرفیت‌های کشور شرایط را برای تحقق این موضوع محیا کنیم.

بخش دیگری از این همایش به سوالات خبرنگاران اختصاص پیدا کرد که هاشمی در پاسخ به سوال خبرنگار ایکنا، مبنی نحوه کاربردی‌سازی اقدامات و فعالیت‌های انجام شده در جهت فرهنگ‌سازی گردشگری و معنویت در جامعه و شناخت آن به مردم، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی ما در مطرح کردن این موضوع و برگزاری این همایش فرهنگ‌سازی است و ترویج موضوع گردشگری و معنویت است؛ لذا یکی از برنامه‌های ما این است که بتوانیم این موضوع را از دانشگاه‌ها تعریف و بعد در جامعه ترویج کنیم.
 
اختصاص سرفصل‌های گردشگری و معنویت در دانشگاه‌ها
 
وی ادامه داد:  تلاش می‌کنیم تا سرفصل‌های مشخصی را در دانشگاه‌ها به این موضوع اختصاص دهیم. البته خود این ادبیات و مباحثی که در این حوزه مطرح می‌شود همگی تازه است و صرفا به موضوع گردشگری مذهبی اختصاص ندارد. پرداختن به این موضوع در دانشگاه می‌تواند فعالیت و عمق بیشتری را به آشنایی عموم جامعه در خصوص گردشگری و معنویت بدهد.

رئیس همایش بین‌المللی گردشگری و معنویت ادامه داد: امروز مسئله گردشگری باید جز اولویت‌های اول تا سوم کشور قرار گیرد؛ چراکه می‌توانیم درآمد‌های بسیار خوبی را از این طریق به کشور تزریق کنیم و جدا از این مسئله حوزه اشتغال خوبی را هم می‌تواند در کشور فراهم کند. ما باید در سیاست‌های کلان کشور به این موضوع مقید شویم و در حوزه تعاملات بین‌المللی هم به آن بپردازیم. البته بعد از برگزاری دوره سوم این کنفرانس تصمیم گرفتیم که آن‌ را به صورت دو سالانه برگزار کنیم.
 
رابطه گردشگری در تمام ‌ابعاد معنویت/ اولین سند گردشگری تعالی بخش رونمایی می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ به عنوان اولین دانشکده گردشگری در کشور و پیشرو در ارائه مفاهیم و مضامین علمی جدید حوزه گردشگری، «معنویت» را به عنوان یکی از مفاهیم جدید در مطالعات گردشگری مطرح کرد که با استقبال اساتید و متخصصان داخلی و خارجی همراه شد. بر همین اساس دو دوره کنفرانس بین‌المللی گردشگری و معنویت در بهمن‌ماه سال ۱۳۹۴ و ۱۳۹۵ در دانشگاه علم و فرهنگ برگزار شد.

وی افزود: با توجه به ظرفیت بالای حوزه‌های علمیه و حضور پژوهشگران دینی در قم، قرار بود که سومین کنفرانس در قم برگزار شود که با توجه به عدم تأمین منابع از سوی حامی مالی این همایش پنج‌شنبه این هفته در دانشگاه علم و فرهنگ با حضور شخصیت‌های فرهنگی برگزار می‌شود. 120/901/د
منبع: ایکنا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۸ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۳:۵۹
طلوع افتاب
۰۶:۳۲:۵۳
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۴۰
غروب آفتاب
۱۹:۳۹:۴۸
اذان مغرب
۱۹:۵۷:۱۴