vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۹ - 08 January 2019
حجت الاسلام زائری:

امام موسی صدر با نگاه اجتهادی درصدد حل مسائل اجتماعی بود

وسائل ـ حجت الاسلام زائری با بیان اینکه ویژگی ممیزه امام موسی صدر این است که از خاستگاه فقاهت وارد اجتماع می شود، گفت: این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ از موضع یک مجتهد، فقیه و عالم که باور او این است که دین می تواند برای انسان امروز پاسخگو باشد به همین دلیل او در عرصه اجتماعی ورود پیدا کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، همایش«گفت‌وگو، مدارا، هم زیستی و امام موسی صدر با نگاه اجتهادی درصدد حل مسائل اجتماعی بودبازخوانی الگوی رهبری اجتماعی امام موسی صدر» به همت شهرداری مشهد، موسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر، کانون بعثت اخلاق و خبرگزاری رضوی با حضور جمعی از پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی و علمای اهل سنت و دانشجویان لبنانی شامگاه شنبه 15 دی ماه در تالار شهر مشهد برگزار شد.

محمد مهدی مجاهدی، استاد و پژوهشگر اجتماعی در این نشست گفت: در شرایطی که عبادت به جای عدالت نشسته است، بین مدیرست سیاسی با دیانت نباید تعارضی روی بدهد چراکه عبادت جز خدمت به خلق نیست و مدیریت سیاسی هم به جز خدمت به خلق معنا ندارد.

بنابراین بین مدیریت سیاسی و تعبد دینی همسوئی برقرار است و از طرفی به دلیل ممانعت از سوء استفاده از دین برای کسب امتیازات اقتصادی و سیاسی، تأمین عدالت نیاز است.



عدالت دیدگاه امام موسی صدر 

با مروری بر آثار امام موسی صدر می توان به بررسی دو مقوله مدارا و رواداری پرداخت که بین آنها وجه تمایز وجود دارد و به نظر می رسد تجربه اجتماعی سیاسی نمونه ای از رواداری است و مدارا نیست چراکه مدارا از موضع ستم کشی است که سمتگر با زیردستان خود دارد و در واقع همراه با تحمل و صبوری و بردباری است اما حقیقت رواداری از جنس دیگر است و میان برابران اتفاق می افتد.

در برابران، افراد چنان باهم زندگی می کنند که گویی باهم برابرند؛ رواداری حقیقتی متمایز است و رشد انسان در ذیل آن حاصل می شود چراکه رشد چیزی جز کشف و حذف خطا نیست و از آنجا که انسان به دنبال کمال و رشد است رشد او در گرو پذیرش نقادانه دیگری است.



ارکان عدالت امام موسی صدر

عدالت امام موسی صدر سه رکن داشت؛ نخست به رسمیت شناختن و شناسائی دیگری چنانچه هست و دوم در مقام بازنمایی است که فقط نباید در نهانخانه وجود ما باشد و باید در مناصب سیاسی و اجتماعی ما امکان بازنمایی پیدا کند.

سومین رکن عدالت موسی صدر باز توزیع است؛ به این معنا که گردش چرخ اجتماعی و سیاسی منافعی دارد که نباید انباشته شود که  در غیر این صورت خلاف رواداری است. امام موسی صدر عدالت را در کانون تجربه سیاسی خودش قرار می دهد.

 

امام موسی صدر با نگاه اجتهادی درصدد حل مسائل اجتماعی بود



شناسایی و معرفی امام موسی صدر از حوزه دین

رسول رسولی پور،عضو هیأت علمی گروه فلسفه دانشگاه خوارزمی در ادامه معرفی امام موسی صدر از حوزه دین پرداخت و اظهار داشت: دین شناسی امام موسی صدر ارتباطی است نه مناسکی. در واقع امام موسی صدر معتقد است که ادیان در خدمت انسان هستند و این حرف او متفاوت است و به همین دلیل یکی از تهمت هایی که به امام موسی صدر زده می شود این است که او سکولار است.

ورود امام موسی صدر به جامعه لبنانی از موضع فقیه است نه مصلح سیاسی، اجتماعی و انسانی که دیدگاه خاص انسان دوستی داشته باشد بلکه ایشان اعلام می کند که سکولار نیست و تلاشش این بوده است که شیعیان را از فرودستی  و بی نقشی به یک طبقه اهل توجه، موثر و نقش آفرین تبدیل کند.

در واقع امام موسی صدر روادار نیست بلکه با حفظ همه خصوصیت های مذهبی، قومی و زبانی به دنبال این است که هدف اساسی ادیان نمی تواند چیزی غیر از حل معضلات انسان باشد. دین گفت‌وگویی امام موسی صدر دینی است که پایه اساسی آن براساس کرامت است چراکه کرامت انسان ناشی از طبقه اجتماعی نیست بلکه خود انسان کریم است.

انسان برای رشد، کمال و ترقی با دیگران باید تعامل داشته باشد و در عین حال تعامل به معنای سیاسی کاری و تشریفات نیست بلکه با علم به ضعف همه انسان ها از مسیحی، یهودی و سنی تا سایر ادیان ناچار به تعامل می شویم.

حجت الاسلام محمد رضا زائری، پژوهشگر دینی در این همایش گفت: ویژگی ممیزه امام موسی صدر این است که از خاستگاه فقاهت وارد اجتماع می شود و این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است؛ از موضع یک مجتهد، فقیه و عالم که باور او این است که دین می تواند برای انسان امروز پاسخگو باشد به همین دلیل او در عرصه اجتماعی ورود پیدا کرد.

در این راستا امام موسی صدر حوصله و صبر می کرد تا مسلمان راستین تربیت کند؛ در اینجا جایگاه فقیه معلوم می شود چراکه از نگاه امام موسی صدر فقاهت منطق پیغمبر فهمی است که اگر پیامبر (ص) با این مسأله روز مواجه می شد برای این مصیبت جامعه اسلامی چه حکمی می کرد؟ که اگر این موضوع فهمیده شود، شخص فقیه می شود.

در واقع امام موسی صدر از موضع انفعال برخورد نمی کند و این درحالی است که برخی وقتی از مدارا، گفت‌وگو، تساهل و تسامح، همزیستی و همراهی صحبت می شود موضع آنها منفعلانه است و به گفت‌وگو پناه می برد.

امام موسی صدر موضع منفعلانه ندارد بلکه از موضع فهم قرآن« وَجَعَلْنَاكُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا» از این موضع می گوید که اگر لبنان نبود باید لبنان را می ساختیم. از موضع انفعال و اجبار و اضطرار و ترس نیست بلکه از موضع قدرتمندانه و فعال معتقد است که من در تعامل با دیگری و گفت‌وگو با دیگری تکامل می یابم و می توانم خودم را کشف کنم.

 

امام موسی صدر با نگاه اجتهادی درصدد حل مسائل اجتماعی بود



امام موسی صدر از موضع دینداری اختلاف را به رسمیت می شناخت 

امام موسی صدر از موضع دینداری اختلاف را به رسمیت می شناسد همان طور که امام صادق (ع) به این موضوع تأکید دارند که همه مثل هم نیستند و به یک شکل فکر نمی کنند و سطوح متفاوت است؛ او در عرصه اجتماعی وارد شد تا این تفاوت ها را مدیریت کند و از موضع دینداری این تفاوت ها را به رسمیت بشناسد و به آنها پاسخ بدهد.

محسن مدیرشانه چی، استاد پیشکسوت علوم سیاسی دانشگاه آزاد مشهد در ادامه با تأکید بر جامعیت شخصیت امام موسی صدر به بررسی ابعاد و شخصیت ایرانی، اجتماعی و سیاسی او پرداخت و بیان داشت: در جریان های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی که در صد سال اخیر در ایران شکل گرفت، دو تفسیر، دو قرائت و دو جناح به وجود آمده است که در آن نیروهای مذهبی، غیر مذهبی، روحانیان و غیر روحانیان حضور داشتند. امام موسی صدر از جمله افرادی بود که نگاه اقتدارایانه و نگاه از بالا به پایین نداشت.

گفتنی است، رونمایی از کتاب جدید «دین در جهان امروز» از مجموعه گفتارهای امام موسی نیز از دیگر برنامه های این نشست بود و در حاشیه این نشست نمایشگاهی از آثار و تصاویر مرتبط با امام موسی صدر عرضه شد./200/241/ح

 

تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲