vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ - 10 January 2019

معرفی کتاب| جهاد اقتصادی از منظر قرآن

وسائل ـ جوامع بشری همواره در دوره‌های متفاوت تهدید‌ها و چالش‌های گوناگونی پیش‌رو داشته‌اند و جامعه اسلامی هرگز از این واقعیت مستثنی نبوده‌اند. تهدید‌های نظامی، چالش‌های سیاسی، تهاجم و شبیخون‌های فرهنگی و البته در دوره‌هایی تهدید‌های اقتصادی، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی بوده است که قرآن کریم این تهدید‌ها در عصر پیامبر (ص) را بیان می‌کند.
به گزارش وسائل، کتاب «جهاد اقتصادی از منظر قرآن» هفدهمین کتاب گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشگاه، با هدف نشان دادن آموزه‌های قرآن کریم و بخصوص جهاد اقتصادی در اختیار علاقمندان قرار گرفت.

جوامع بشری همواره در دوره‌های متفاوت تهدید‌ها و چالش‌های گوناگونی پیش‌رو داشته‌اند و جامعه اسلامی هرگز از این واقعیت مستثنی نبوده‌اند. تهدید‌های نظامی، چالش‌های سیاسی، تهاجم و شبیخون‌های فرهنگی و البته در دوره‌هایی تهدید‌های اقتصادی، مهمترین خطر برای جامعه اسلامی بوده است که قرآن کریم این تهدید‌ها در عصر پیامبر (ص) را بیان می‌کند.

«جهاد اقتصادی از منظر قرآن» به قلم آقای محمد عابدی محقق گروه مطالعات قرآن و حدیث پژوهشکده حکمت و دین‌پژوهی پژوهشگاه در چهار بخش به شرح زیر سامان یافته است:

بخش اول: چیستی، اهداف و مبانی جهاد اقتصادی

بخش دوم:ضرورت‌ها و آثار جهاد اقتصادی

بخش سوم: موانع جهاد اقتصادی

بخش چهارم: مروری بر برخی بایسته‌های جهاد اقتصادی

عابدی در بخشی از مقدمه‌ی کتاب خود چنین نوشته است: در مورد چالش‌های فرا روی جامعه اسلامی در هر دوره، پرسش این است که آیا می‌توان این دوره‌ها را در قرآن بازیابی کرد و به طور مشخص تهدید‌های اقتصادی را نشان داد؟ مهمتر این‌که پاسخ مشخص قرآن به این چالش‌های اقتصادی چیست و جهاد اقتصادی چه جایگاهی در این میان دارد؟
 
آیا می‌توان پاسخ‌های اقتصادی قرآن به مخاطرات اقتصادی را معرفی کرد؟ آیا رابطه‌ای بین انواع جهاد‌ها در قرآن کریم وجود دارد؟ آیا ضرورت‌هایی برای جهاد اقتصادی در قرآن کریم مطرح می‌شود؟ آیا موانع و آسیب‌های جهاد اقتصادی در قرآن قابل بازیابی‌اند؟ آیا قرآن معارفی درباره اصول و الزامات جهاد اقتصادی مطرح می‌کند؟

توجه دادن به این پرسش‌ها دست‌کم می‌تواند افق‌های روشنی پیش روی مدیران و فرماندهان جهاد اقتصادی بگشاید و آنان را به اهداف خود مومن و به تحقق وعده پیروزی الهی در جهاد اقتصادی امیدوار سازد.
 
«جهاد اقتصادی از منظر قرآن» به قلم آقای محمد عابدی، با قیمت ۲۱ هزار تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در اختیار مخاطبان قرار گرفته است./120/901/د
 

معرفی کتاب| جهاد اقتصادی از منظر قرآن


 
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹