vasael.ir

کد خبر: ۱۲۵۰۱
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۰ - 05 January 2019
به کوشش پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد؛

درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام

کتاب “درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام” به کوشش مرکز پژوهش‌های جوان پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و به قلم حجت الاسلام والمسلمین احمدعلی یوسفی منتشر شد.
به گزارش وسائل، نویسنده کتاب تلاش نموده برای بررسی ابعاد و قلمرو اقتصاد تعاونی از منظراسلام، به پرسش‌هایی مانند:
مفهوم تعاون (لغوی واصطلاحی) چیست؟ تاریخچه و ریشه‌های شکل‌گیری اندیشه اقتصاد تعاونی چیست؟ توسعه و سیرتحول اقتصاد تعاونی درجهان چگونه بوده است؟ ماهیت و ابعاد اقتصاد تعاونی چیست؟ آیا ماهیت و ابعاد اقتصاد تعاونی ازمنظراسلام مورد تایید است؟ جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به نظام سرمایه‌داری و کمونیسم چگونه است؟ جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد بخش دولتی وخصوصی چیست؟ اهداف اقتصاد بخش تعاونی چیست؟ آثار و پیامد‌های اقتصاد تعاونی چیست؛ پاسخ دهد.

در بخشی از مقدمه نویسنده میخوانیم:

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تحقیقات خوبی درباره اقتصاد بخش دولتی و خصوصی انجام شده است؛ اما درباره اقتصاد تعاونی تحقیقات مناسبی با رویکرد اسلامی انجام نشده است. امور ذیل تحقیق درباره اقتصاد تعاونی با رویکرد اسلامی را لازم می‏شمارد:

۱. در اصل چهل و چهار قانون اساسی ایران، اقتصاد به سه بخش دولتی، تعاونی و خصوصی تقسیم شده است. اکنون نظام جمهوری اسلامی ایران در صدد است تا دخالت دولت در اقتصاد، به‏ویژه به شکل تصدی‏گری، کاهش یابد. بنابراین، جایگاه اقتصاد بخش تعاون در پذیرش مسئولیت بیشتر در اقتصاد ایران از اهمیت بالایی برخوردار است. تعیین ظرفیت و جایگاه اقتصاد تعاونی در عرصه واگذاری نیازمند آن است تا تحقیقی بر اساس تعالیم اسلامی درباره آن انجام شود.

۲. اصل چهل و سه قانون اساسی جلوگیری از تمرکز و تداول ثروت در دست افراد و گروه‏های خاص و نیز تبدیل نشدن دولت به کارفرمای بزرگ مطلق را نقش اقتصاد بخش تعاونی دانسته است. همچنین، در قانون اقتصاد بخش تعاونی اموری از قبیل: ایجاد اشتغال، تحقق عدالت اجتماعی، پیشگیری از تورم و انحصار اهداف اقتصاد بخش تعاونی عنوان شده است. بنابراین، با وجود اقتصاد بخش تعاونِ کارآمد و مطابق با موازین اسلامی، نقش اقتصاد تعاون در تمرکززدایی ثروت و تحقق اهداف آن را می‏توان شاهد بود.

۳. مقام معظم رهبری تأکیدات زیادی درباره اقتصاد تعاونی دارند که به اهمّ مطالب ایشان اشاره می‏شود:

الف) ایشان بخش تعاون را از لحاظ اقتصادى، اجتماعى و سیاسى براى کشور خیلى بااهمیت می‏دانند و در عین حال معتقدند که تعاونی تاکنون مظلوم و مغفول واقع شده است و باید برای افزایش آن به ده برابر وضعیت فعلی برنامه‏ریزی کرد.

ب) رهبر انقلاب، ضمن اظهار نگرانی جدّی نسبت به وضعیت بی‏عدالتی در کشور، اقتصاد تعاونی را بهترین و منطقی‏ترین و اساسی‏ترین راه تحقق عدالت اقتصادی و نیز مسیری می‏دانند که راه ظلم و بی‏عدالتی را سد می‏کند و کشور را از بحران اقتصادی نجات می‏دهد و تصریح می‏کنند که نقطه‏ بن‏بست‏شکن اقتصاد ایران عبارت است از ایجاد اشتغال آن هم از منابع نو و «تعاون» مى‏تواند بازویی قوى در این راه باشد

ج) ایشان معرفی اقتصاد تعاونی به مردم را حرکتی بزرگ و لازم می‏دانند و به مسئولین صدا و سیما دستور می‏دهند تا برای معرفی شایسته اقتصاد تعاونی به مردم از هنرمندان متعهد و نیز از ابزار‌های هنری استفاده کنند.
 
درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام
۴. درباره اقتصاد تعاونی و ریشه‏های تاریخی آن کتب و مقالات فراوانی نوشته شده و نیز همایش‏ها و گفتگو‌های بسیاری انجام شده است؛ اما با توجه به جایگاه و اهمیت اقتصاد تعاونی متأسفانه تاکنون تحقیق درخوری درباره آن مطابق با مبانی اسلامی انجام نگرفته است. این تحقیق در صدد است تا گامی در این جهت بردارد.

کتاب “درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام” در هفت فصل به شرح زیر سامان یافته است:

فصل اول: مفهوم و سیر تحول اقتصاد تعاونی در جهان

فصل دوم:اصول اقتصاد تعاونی

فصل سوم: بررسی تطبیقی اقتصاد تعاونی و نظام اقتصادی سرمایه دار

فصل چهارم: بررسی تطبیقی اقتصاد تعاونی و نظام اقتصادی

فصل پنجم: الگ.‌های اجرایی اقتصاد تعاونی

فصل ششم: جایگاه اقتصاد تعاونی نسبت به اقتصاد بخش

فصل هفتم: آثار و پیامد‌های اقتصادی تعاونی


گفتنی است کتاب “درآمدی بر اقتصاد تعاونی از منظر اسلام”با قیمت ۱۵۰۰۰ تومان توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، منتشر و در دسترس مخاطبان قرار گرفته است.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات تکمیلی و تهیه کتاب میتوانند به نشانی www.poiict.org مراجعه کنند. 120/901/د
 
منبع: روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲