vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۳
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۹ - 13 January 2019

معرفی کتاب| سبک زندگی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری

وسائل ـ روش تحلیل گفتمان، از ظرفیت بالایی در جهت تبیین اندیشه اسلامی در موضوع سبک زندگی اسلامی دارا می‌باشد. این مدل از تحلیل، تفاوت‌های اصلی و فرعی سبک زندگی اسلامی و غربی را به طور واضح و شفاف تبیین می‌کند.

به گزارش خبرنگار وسائل، این اثر پژوهشی اکتشافی در راستای معرفی کتاب| سبک زندگی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبریشناسایی سبک زندگی اسلامی و شاخص های آن در اندیشه امام خامنه ای است که ضمن مروری بر نظرات جامعه شناسان در خصوص سبک زندگی، با استفاده از روش تحلیل گفتمان، کلیه آثار مکتوب و شفاهی مقام معظم رهبری را از سال 1368 تا همین چندسال اخیر به صورت چشمی مطالعه، فیش برداری و تحلیل شده است.

البته با توجه به اهمیت موضوع سبک زندگی اشرافی از منظر مقام معظم رهبری که پایه مصرف گرایی بنا نهاده شده، به این موضوع نیز پرداخته شده است.

این اثر در چهار بخش تالیف و تدوین شده است که هر بخش را به طور مجزا توضیح و تشریح اجمالی خواهیم داد.

بخش اول کتاب مربوط به مفهوم شناسی سبک زندگی از لحاظ لغوی و در حوزه های روانشناسی و جامعه شناسی می باشد. همچنین مفهوم سبک زندگی اسلامی و نقش دین در زندگی و در ادامه مفهوم شناسی تحلیل گفتمان و تاریخچه و اهداف شکل گیری این روش و کاربرد و قابلیت های آن، مورد بررسی مفصلی قرار گرفته است.

 

بررسی نظریات در موضوع سبک زندگی

در بخش دوم این کتاب به رویکردهای نظری موجود در موضوع سبک زندگی بطور جدی و تفصیلی پرداخته شده است. از مهم‌ترین نظراتی که مورد بحث و نظر واقع شده، نظریه تورستین وبلن و مفهوم طبقه تن آسا می باشد. نظریه پردازان بر این اتفاق نظر دارند که آثار وبلن را می توان نقطه شروع بحث ها مربوط به مصرف، اعم از الگوهای مصرف و سبک زندگی دانست.

نظریه دیگری که مورد بحث و شرح و تفصیل واقع شده، نظریه جورج زیمل می باشد. زیمل نخستیل جامعه شناسی بود که به جهان فراغت و پدیده مصرف گرایی توجه نمود.

سومین جامعه شناس نیز ماکس وبر می باشد که در این کتاب مورد توجه واقع شده است. ماکس وبر در میان جامعه شناسان کلاسیک، تنها کسی است که بدون داشتن هیچ اندیشه مبسوطی درباره مصرف و نقش آن در دنیای مدرن، از مفهوم سبک زندگی استفاده کرده و برای نشان دادن سلسله مراتب و قشربندی اجتماعی از آن بهره می گیرد.

پی یربوردیو، شاید تنها جامعه شناسی است که بنیان نظری محکمی برای تحلیل پدیده مصرف بوجود آورده و تنها نظریه پردازی باشد که نظراتش تا به این حد، دارای انسجام و قدرت تبیین کنندگی است.

 

چیستی روش تحلیل گفتمان

روش شناسی تحلیل گفتمان موضوع مهم وکلانی است که در بخش سوم مورد مداقه قرار گرفته و انواع مختلف رویکردهای تحلیل گفتمان در این بخش مطرح و در ادامه نقد و بررسی شده است.

در انتهای این بخش نیز گفتمان کلی مقام معظم رهبری و دال مرکزی و مفصل بندی این گفتمان مطرح شده و بطور تفصیلی بررسی می شود. ایمان و هویت اسلامی و انقلابی به عنوان دال مرکزی گفتمان رهبری و مفهوم عدالت و استقلال سیاسی و خودباوری و جهاد علمی و...از مفاهیم و دلالت های فرعی گفتمان ایشان می باشد.

بخش چهارم و پایانی این کتاب نیز دارای سه فصل می باشد که فصل اول درباره سبک زندگی فردی و فصل دوم درباره سبک زندگی خانوادگی و فصل سوم درباره سبک زندگی اجتماعی می باشد.

در فصل اول از موضوعاتی مثل پوشش و ورزش و معنویت و...بحث به عمل می آید و در فصل دوم در رابطه با موضوع خانواده در اسلام و غرب و موضوع زن و کودک در اندیشه اسلامی و غربی در قالب مقایسه ای، مباحثی ارائه می‌گردد.

حفظ مناسک و شعائر اسلامی و داشتن الگوی برتر در زندگی نیز موضوع محوری فصل سوم این بخش از کتاب می باشد. ضرورت عقلانیت در زندگی و جایگاه و اهمیت مد و نوگرایی و در ادامه موضوع علم و اهمیت هنر و چگونگی مصرف و تاکید بر اصلاح الگوی مصرف و نقد و تعریض بر مصرف متظاهرانه و غیرضروری، از ریزموضوعات این فصل از بخش پایانی کتاب می باشد.

جمع بندی نهایی کتاب نیز مقایسه ای است در رابطه با سبک زندگی اسلامی از نظر جامعه شناسان و رهبر انقلاب اسلامی که همراه با راهکارها و پیشنهادات پژوهشی و کاربردی در انتهای کتاب مطرح می‌شود.

گفتنی است، کتاب«سبک زندگی اسلامی در اندیشه مقام معظم رهبری (سبک زندگی ایرانی اسلامی)» اثر ابولفضل احمدی از سوی انتشارات امیرکبیر در قطع رقعی و با تعداد صفحات ۳۸۴، منتشر شده است./602/241/ح

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵