vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۸۰
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰ - 02 January 2019
در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد؛

نشست علمی «الگوی توزیع درآمد و ثروت در قرآن کریم»

وسائل ـ نشست «الگوی توزیع درآمد و ثروت در قرآن کریم» با حضور حجت الاسلام رجایی رامشه، رئیس موسسه پژوهشی کاربردی قدر و جمعی از پژوهشگران حوزوی در دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست «الگوی توزیع درآمد و ثروت در قرآن کریم»نشست علمی «الگوی توزیع درآمد و ثروت در قرآن کریم» با حضور حجت الاسلام سید محمد کاظم رجایی رامشه، عضو هیأت علمی موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی (ره) و رئیس موسسه پژوهشی کاربردی قدر، عصر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد.

حجت الاسلام رجایی رامشه، با اشاره به این مطلب که قلمرو بحث توزیع فرصت‌ها شامل خدمات دولت، منابع طبیعی و ثروت‌های اولیه است، اظهارکرد: بر اساس «واجبات نظامیه» اگر تولید کالا یا خدماتی در جامعه نباشد و یا به اندازه کفاف نباشد، در واقع تولید آن کالا براساس نظر فقها واجب است.

وی در ادامه بررسی «واجبات نظامیه» به قواعد حقوق و دستمزد در شرایط فعلی کشور اشاره کرد، گفت: در حالی قانون مزدبگیری و حقوق در جامعه نهادینه شده که امری مکروه است؛ در عین حال ادارات دولتی بر پایه حقوق بگیری استوار هستند.

رئیس موسسه پژوهشی کاربردی قدر افزود: سهم بری، دایره وسیعی در توزیع ثروت دارد و می‌تواند سهم عمده حقوق و دستمزد را پوشش دهد؛ با توجه به اینکه این حوزه قلمروی گسترده‌ای است، اما تا کنون پژوهش‌های چندانی در این رابطه انجام نشده و تعداد مقالات موجود در این زمینه انگشت شمار است.

حجت الاسلام رجایی رامشه با تأکید کرد: در شرایطی که مشکلات اقتصادی در جامعه بسیار است و درعین حال «واجبات نظامیه» ترک شده است باید پژوهشگران نسبت به مسائل اقتصادی در کشور نظریه پردازی داشته باشند.

عضو سابق شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه با اشاره به جمع آوری آیات مربوط به توزیع درآمد در قرآن کریم گفت: آیات مربوط به انفاق و زکات به فراوانی در قرآن وجود دارند؛ از طرفی در الگوی قرآنی پایه و مبنا به مالکیت حقیقی برمی گردد که همه چیز متعلق به خدا است.

وی با بیان اینکه مالکیت حقیقی شبیه مالکیت تکوینی انسان بر جوارح خود است، تصریح کرد: خداوند در سوره ملک آیه ۲۳ می فرماید«قُلْ هُوَ الَّذِی أَنْشَأَکُمْ وَجَعَلَ لَکُمُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَالْأَفْئِدَةَ قَلِیلًا مَا تَشْکُرُونَ»؛ این آیه در واقع تشریح مالکیت حقیقی خداوند برهمه چیزاست.

عضو هیأت علمی موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ادامه با اشاره به نظرات «کانت و فون هایک» درباره توزیع ثروت، گفت: از نگاه قرآنی این نظریه ها مردود است؛ در آیه ۷۸ سوره قصص آمده است«قَالَ إِنَّمَا أُوتِیتُهُ عَلَى عِلْمٍ عِندِی أَوَلَمْ یَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهْلَکَ مِن قَبْلِهِ مِنَ القُرُونِ مَنْ هُوَ أَشَدُّ مِنْهُ قُوَّةً وَأَکْثَرُ جَمْعًا وَلَا یُسْأَلُ عَن ذُنُوبِهِمُ الْمُجْرِمُونَ» این در واقع نفی نظام سرمایه داری قارون است.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه فقه حکومتی وسائل منتشر خواهد شد./202/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳