vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۵ - 09 January 2019

معرفی کتاب| فقه مسائل مستحدثه

وسائل ـ آیت الله شیخ محمد امین المامقانی استاد سطوح عالی حوزه علمیه نجف در کتاب «فقه مسائل مستحدثه» به استفتائات روز و مبتلابه مردم پاسخ می‌دهد.
به گزارش خبرنگار وسائل، با توجه به پیشرفت علوم، تخصصی شدن و گسترشمعرفی کتاب | فقه مسائل مستحدثه آن در دوران ما و به وجود آمدن امور و مسائل جدیدی که هیچ گونه اثری در گذشته نداشته و در دوران نبوت پاسخی برای آن بیان نشده و شخصی نیز این گونه مسائل و سوالات را از ائمه معصوم (علیهم السلام) استفتاء نکرده است، طرح و دریافت چنین پاسخ‌های به یک مساله بسیار ضروری در نزد انسان‌های متدین تبدیل شده است.

از سوی دیگر معتقدیم که دین مبین اسلام توانایی پاسخگویی به نیاز‌های روز جهان هستی و با موضوعات گوناگون نظیر اقتصادی، اجتماعی، قانونی و ... را دارد.

طبق بررسی به وجود آمده کتابی برای پاسخگویی به مسائل روز فقهی در حوزه علمیه نجف به غیر از تقریر «بحوث فقهیة» (مباحث فقهی) متعلق به آیت الله شیخ حسین الحلی وجود ندارد. پس از آیت الله حلی برخی از علما نظیر حضرت آیت الله سید خوئی نیز کتابی با عنوان شرح «مستحدثات المسائل» دارد که مسائل روز را در آن به بحث و بررسی قرار داده است؛ بنابراین احساس نیاز شدیدی در این زمینه می‌شود که باید قلم فرسایی کرد.

این کتاب را با مباحث اقتصادی و مالی و فعالیت‌های بانکی آغاز کردیم، زیرا این گونه موضوعات مورد نیاز بسیاری از مردم است و سوالات گوناگون و وافری پرسیده شده است.

آیت الله شیخ محمد امین المامقانی کتاب «فقه مسائل مستحدثه» را به زبان عربی به رشته تحریر در آورده و انتشارات بوستان کتاب در سال ۱۳۹۱ شمسی آن را در هزار نسخه چاپ و منتشر کرده است.

مالیت و اوراق نقدی، فعالیت‌های بانک ها، قرارداد بیمه، سر قفلی، کالبد شکافی پیکر انسان مرده، سقط جنین و جلویگری از بارداری، التزام به پرداخت بدهی، حکم خیابان و ساختمان‌ها عمومی، اموال وقفی که خراب شده، ساخت و ساز خیابان و ساختمان و یا تخریب آن ها، اعطای زمین دولتی به شهروندان، قرار دادن حق مبیع و ثمن در عقد البیع، استفاده از آلات موسیقی، حکم رقص، اعطای جایزه به برندگان مسابقات، اختلاط دانش آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها عناوین کلی مطرح شده در این کتاب ۵۰۳ صفحه‌ای است.

فقه الخمس و الانفال، المکاسب و معه الحاشیه الموسومه نهایه المقال فی تکمله غایه الامال در ۱۰ جلد، عقیدتنا بدایه العقیده، فقه الخمس و الانفال از دیگر کتاب‌های چاپ از این نویسنده و استاد سطوح عالی حوزه علمیه نجف اشرف است که انتشارات‌های ایران آن را چاپ و منتشر کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی که در مورد اختلاط دانش آموزان و دانشجویان دختر و پسر در مدارس و دانشگاه‌ها پرسیده بود، نوشته است: از ظاهر ادله شرعی جواز چنین اقدامی فهمیده می‌شود و اگر این گونه اقدامات با عملی حرام و مکروهی همراه نباشد، به طور قع حرام نیست. اختلاط زن و مرد در حج، نماز، زیارت‌های اماکن مقدس، حج عمره و امثال آن در دوران ابتدایی اسلام نیز بوده است.

وی در بخش دیگر این کتاب می‌گوید: بدون شک بازی با آلات قمار و بازی‌های که اسم آلات قمار بر آن صدق می‌کند مانند شطرنج، دمینو و تخت نرد حرام است و فرقی نمی‌کند که شرطی برای اعطای جایزه فرد بازنده به پیروز تعیین شده است یا نه.

حکم جوایز بازی با آلات غیر قمار مانند فوتبال، بسکتبال، هندبال، اتومبیل رانی و ... محل بحث و تامل است.

آیت الله مامقانی در ابتدای بخش «حکم الرقص» نوشته است: رقص به طور مطلق حرام است، چه زن برای زن، چه زن در مقابل مردم نامحرم و دلیل آن حدیث صحیح سندی است که کلینی از امام صادق (علیه السلام) و از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل شده که می‌فرماید «انهاکم عن الزفن و المزمار...» منظور از الزفن، رقص است و ظاهرا از کلمه نهی، حرمت فهمیده می‌شود و اطلاق عموم نیز از این حدیث برداشته می‌شود در نتیجه رقص با همه عناوین و اشکال آن حرام است.

این نویسنده در بخش «حکم تلقیح مصنوعی» آورده است: بدون شک تلقیح مصنوعی اگر از سوی شوهر صورت بگیرد، اشکالی ندارد و دلیل بر حرمت آن دیده نشده است. اما اگر زوج این گونه تلقیح را بلد نباشد و احتیاج به کمک پزشک یا دیگران دارد و آنان نیز باید به فرج زن نگاه کنند یا دست بزنند، این گونه اقدامات حرام است مگر آن در حالت اضطرار باشیم که در این صورت اشکالی ندارد./600/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۰:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۳۰:۲۴
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۲۳
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۵۳