vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۶
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۱ - 03 January 2019

معرفی کتاب| سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامی

وسائل ـ زمان عبید وناس در کتاب «سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامی» به بررسی بخش‌های مختلف از اندیشه‌های اقتصادی دین مبین اسلام پرداخته است.
به گزارش خبرنگار وسائل، اندیشه اقتصاد اسلامی در بازار از اهمیت بسیار معرفی کتاب | سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامیزیادی برخورد است و در واقع جایگاه تعاملات و مبادلات مردم است و موجب تحقق منافع اجتماعی می‌شود و مردم به امکانات و نیاز‌های ضروری روزمره خود دست پیدا می‌کنند و سودی نیز به اقتصاد کشور می‌رسانند.
 
بر این اساس رسول اکرم (ص) با استناد به وحی الهی و شرع مقدس سیاست و قوانینی برای تنظیم بازار ترسیم کرده است. عدم رعایت این قوانین موجب ناتوانی در اداره بازار و در نتیجه خلل در منافع مردم و کشور می‌شود.

هر کشوری برای حفظ رشد اقتصادی و مصالح افراد خود، پیشرفت تولیدات کارخانه از نظر کمی و کیفی، گسترش آسایش، تزریق امید و خود باوری باید قوانین و دستورات شرعی و الهی که در رابطه با داد و ستد وضع شده است را رعایت و به آن احترام بگذارد.

کتاب «سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامی» نوشته «زمان عبید وناس» برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ میلادی از سوی انتشارات «دار الایام» واقع در شهر عمان در کشور اردن چاپ و منتشر شد. عبیر عبد الرسول التمیمی در تالیف این کتاب ۳۳۶ صفحه‌ای که به زبان عربی است، نیز مشارکت فعالی داشته است.

نویسنده در این کتاب با تکیه بر تفسیر آیات قرآن کریم، احادیث شریف، آرای فقها و علما و گزاره‌های تاریخی به بررسی اندیشه‌های اسلامی در رابطه با اقتصاد پرداخته است. در این کتاب تلاش شده است که مسائل و راه‌های مفید برای حل مشکلات و ایجاد توازن در اقتصاد بازار مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

مفهوم سیاست توازن بازار، نظم بازار در اسالم و میزان تاثیر گذاری دولت در فعالیت‌های اقتصادی، آزادی اقتصادی در بازار اسلامی، سیاست دولت اقتصادی در توازن بازار میان عرضه و درخواست، مقدمه و سه فصل تشکیل شده کتاب «سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامی» است.

زمان عبید وناس در فصل اول به بررسی موضوعاتی نظیر بازار عرب و شیوه معاملات در قبل از اسلام، نظم بازار و شیوه معاملات اقتصادی در کشور‌های عربی و اسلامی پرداخته است.

میزان تاثیر گذاری دولت در توجیه فعالیت‌های اقتصادی برای تحقق میزان توازان، قوانین آزادی بازار و اثر دولت در توجیه فعالیت‌های اقتصادی دو موضوع زیر مجموعه فصل دوم کتاب است.

در فصل سوم کتاب «سیاست تعادل بازار در تفکر اقتصاد اسلامی»، ۹ موضوع مانند حفظ کمیت عرضه و طلب و کمیت تولید در بازار، ممنوعیت احتکار، قیمت گذاری و سیاست‌های قیمتی، سیاست‌های نقدینگی و آثار آن در بازار‌های اسلامی، مقررات اعتباری در بازار اسلامی، ممنوعیت ربا در تعاملات اقتصادی، ممنوعیت غبن، تشویق به تولید و افزایش عرضه به بازار و آثار سیاست توازن بازارن بر رشد اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گرفته شده است.

زمان عبید وناس در بخش پایانی کتاب نوشته است: کشور‌های عربی و اسلامی توجه وافری به بازار خود دارند و دولت‌ها نسبت به تشویق و افزایش تولیدات خود هیچ گونه کوتاهی نمی‌کنند و توجه به قوانین شرعی از امور مهم مورد اهتمام آنان است.

دولت‌های اسلامی و عربی با تمسک به سیره رسول اکرم (ص) پس اعلام قوانین اسلامی از هر گونه اقدامات خلاف شرع نظیر ربا جلوگیری و به منافع فردی و اجتماعی توجه می‌کنند.

سیاست رسول اکرم (ص) در توازن قیمت‌های بازار به گونه‌ای نبود که بخواهد قیمتی را برای اجناس به صورت مستقیم تعیین کند و صاحبان مال را مجبور به رعایت آن کند. نبی اکرم (ص) قائل به آزادی بازار بود بر این اساس به ادیان مختلف یهودی و مسیحی اجازه چیره شدن بر بازار را نمی‌داد و با عدالت اسلامی نسبت به این گونه مسائل رفتار می‌کرد.

رسول اعظم (ص) انقلاب بزرگی در واقعیت اقتصادی ایجاد کرد و اجازه افزایش مال از طریق راه‌های غیر شرعی نظیر احتکار، ربا، غش و حیله را نمی‌داد و بازار را از این گونه اقدامات پاکسازی کرد، ولی در عین حال به قوانین عام که مفید فرد و جامعه بود و مصالح مردم و فقرا را تامین می‌کرد، پایبند بود./600/241/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳