vasael.ir

کد خبر: ۱۲۴۳۲
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۷ - 23 December 2018
در نشستی تخصصی بررسی شد؛

گفتمان انقلابی از منظر آیت الله خامنه‌ای

وسائل ـ عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشستی به بررسی گفتمان انقلاب اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای پرداخت؛ عوامل شکل گیری، بقاء و تأثیر این  گفتمان در گستره جهانی از جمله محورهایی بود که در این نشست تبیین شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، کرسی علمی - ترویجی نشست تخصصی« گفتمان انقلابی از منظر آیت الله خامنه ای با تأکید بر بررسی عوامل شکل گیری، بقاء و تأثیر این گفتمان در گستره جهان»«گفتمان انقلاب اسلامی از منظر آیت الله خامنه ای(مدد ظله العالی) با تاکید بر بررسی عوامل شکل گیری، بقاء و تأثیر این  گفتمان در گستره جهانی» دوم دی ماه 97 در سالن فرهنگ پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی قم برگزار شد.

حجت الاسلام دکتر محمد ملک زاده عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، حجت الاسلام دکتر محسن مهاجرنیا عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و دکتر محمد ستوده آرانی عضو هیأت علمی گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) از اساتید حاضر در این جلسه بودند.

 

اهمیت بحث گفتمان انقلاب

حجت الاسلام دکتر سید سجاد ایزدهی در ابتدای این نشست با اشاره به اهمیت این مبحث گفت: با توجه به اینکه ما طبق فرمایشات امام خمینی(ره) داعیه صدور انقلاب اسلامی را داریم پس در مرحله اول باید مولفه‌ها و ویژگی های گفتمان انقلاب اسلامی برای خودمان واضح و مشخص شود تا بتوانیم به صدور آن موفق شویم.

در ادامه حجت الاسلام ملک زاده به عنوان ارائه دهنده بحث، با اشاره به تأکید حضرت آیت الله خامنه ای بر انقلابی بودن و انقلابی ماندن و اینکه ما همچنان در شرایط انقلابی هستیم، گفت: بر خلاف برخی که انقلاب را به معنای بر هم زدن می دانند ایشان انقلاب را به معنای تحول اخلاقی، فرهنگی و اعتقادی می دانند به گونه ای که به دنبال آن، تحول در جامعه و رشد انسان در همه ابعاد ایجاد شود.

این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: اگر بخواهیم به عوامل، مبانی و عناصر شکل دهنده انقلاب اسلامی از منظر حضرت آیت الله خامنه ای بپردازیم عوامل متعددی در کلام ایشان وجود دارد که می توان به مواردی از قبیل مذهب، مردم، وحدت، صبر و استقامت مردم و رهبری اشاره کرد.

حجت الاسلام ملک زاده افزود: در مقوله مذهب نشانه هایی از قبیل پیشگامی علماء و روحانیت، مسجد محور بودن، تقویت ارتباط رهبری و مردم با خدا، اخلاص، ایثار و الگوگیری از قیام عاشورا به روشنی خود را نشان می دهد.

وی خاطرنشان کرد: از منظر آیت الله خامنه ای عوامل بقاء همان عوامل وقوع و شکل گیری انقلاب هستند که می‌توان مواردی از قبیل پایبندی به ارزش های انقلاب، حفظ استقلال در تمامی عرصه ها، دشمن شناسی و هوشیاری و در نهایت تقوی را نام برد.

این عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه در ادامه به تأثیر گفتمان انقلاب در افزایش گرایش به انقلابی گری در عرصه بین الملل پرداخت و اظهار کرد: سنجش یک پدیده به تأثیرات بیرونی آن است که این مولفه به وضوح در عرصه بین الملل دیده می شود و این را می توان در باب رواج نمادهای دینی مکتب تشیع از جمله ظلم ستیزی، عدالت، استقلال و آزادی مشاهده کرد.

 

وجود تفاوت بین گفتمان انقلاب و گفتمان انقلاب اسلامی

در بخش دوم نشست دکتر ستوده به عنوان ناقد اول به ارائه مباحث خود پرداخت و گفت: عنوانی که شما برای مقاله خود انتخاب کرده اید گفتمان انقلابی است ولی مطالب مقاله پیرامون گفتمان انقلاب اسلامی است. به این بیان که آنچه که در نتیجه گیری نوشته اید و آنچه در خلاصه ارائه داده اید در راستای عنوان مقاله است ولی آنچه که در متن مقاله آمده است ارتباط غیر مستقیم به بحث و عنوان مقاله دارد.

وی افزود: سوال بحث شما دقیقا مشخص نیست چراکه یکبار می گوییم گفتمان انقلاب و یکبار می گوییم گفتمان انقلاب اسلامی، هر چند در برخی موضوعات این دو تداخل دارند ولی در بحث، مولفه هایی جدا از هم دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقر العلوم(ع) ادامه داد: مشکل بعدی شما در این مقاله این است که نسبت این گفتمان با اسناد بالا دستی مثل قانون اساسی و سند چشم انداز و برنامه های توسعه مشخص نیست و علاوه بر این ویژگی های شاخص گفتمان انقلاب اسلامی در این مقاله ذکر نشده است.

 

عدم استفاده از روش گفتمان در مقاله

در ادامه جلسه حجت الاسلام مهاجرنیا به عنوان ناقد دوم به ارائه مباحث خود پرداخت وعنوان کرد: با توجه به عنوانی که برای مقاله خود انتخاب کرده اید در متن انتظارات را برآورده نمی کنید و به تعبیری روش گفتمانی را در مقاله خود پیاده نمی کنید.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در ادامه افزود: ما در توضیح واژه شناسی با انقلاب کار نداریم بلکه با انقلاب اسلامی کار داریم به همین دلیل باید تأثیر گفتمانی در این حوزه معنا شود.

وی با بیان اینکه داده های مربوط به سخنان حضرت آیت الله خامنه ای محقق را به دنبال خود کشانده است اظهار کرد: تحلیلی از ناحیه نویسنده مقاله صورت نگرفته است و روش تحلیل هم مشخص نیست و به تعبیری عبارت ها خام و فاقد توضیح و دسته بندی ابتکاری هستند./2018241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵