vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۷۰
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ - 13 December 2018
آیت الله سیفی مازندارنی بررسی کرد؛

ظرفیت‎شناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه

وسائل ـ آیت الله سیفی مازندرانی نظام‎مندی فقه شیعه را از ضروریات مذهب عنوان کرد و گفت: شکی نیست که فقه شیعه نظام‎مند است و وقتی این همه قواعد فقهی وجود دارد که همه با هم مرتبط ‎اند نشان از نظام‏ مند بودن فقه دارد. اگر امام معصوم فرموده‎اند: علینا القاء الاصول و علیکم التفریع، ناظر به نظام‏مند بودن فقه است و الّا تفریع امکان نداشت چون تفریع، فرع بر نظام‏ مندی است.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی ترویجی فقه معاصر با موضوع ظرفیت‎شناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه«ظرفیت‎شناسی علم اصول در استنباط احکام مسائل مستحدثه»، پنج‎شنبه 22 آذرماه از ساعت 9 صبح در سالن اجتماعات مدرسه مبارکه فیضیه برگزار شد؛ آیت الله سیفی مازندرانی سخنران این نشست بود.

 

تبیین ماهیت علم اصول

وی افزود: ماهیت علم اصول قاعده‎مند کردن فقه است؛ علمی است که در اثبات اعتبارش کافی است که سیره قطعیّه نبی مکرم اسلام و اهل بیت(ع) در تبلیغ دین و بیان احکام بررسی شود. پیامبر(ص) در بیان آیات شریفه قرآن مجید و در تبلیغ احکام دین و نیز آحاد ائمه معصومین در تبیین احکام شرعیه به طور قطع از قواعد محاوره‎ای زمان خودشان استفاده می‏ کردند.

رئیس معهد الاجتهاد الفعال تصریح کرد: ما باید بر اساس قواعد محاوره‎ای عقلائی زمان ائمه، مقصود ائمه از سخنانشان را استنباط کنیم و چون این قواعد اصل مسلّم عقلائی است، در طول زمان دست‌خوش تغییر نشده است.

 

تقسیم بندی مسائل مستحدثه

آیت الله سیفی مازندرانی یادآور شد: یکی از تفاسیر مسائل مستحدثه این است که این‏ها مسائلی هستند که در زمان ائمه بوده ولی الآن ابتلاء به آن شدید شده است. به عبارت دیگر حکم قبلاً بوده است ولی مصادیق و متعلقات آن نوپیدا است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان داشت: قطعاً منظور از روایت حدیث در اینجا اخباریون نیستند چون حضرت فرموده‎اند «قَدْ رَوَى حَدِيثَنَا وَ نَظَرَ فِي حَلَالِنَا وَ حَرَامِنَا وَ عَرَفَ أَحْكَامَنا» که دو بخش «نظر فی حلالنا و حرامنا» و «عرف احکامنا» قسمت اول یعنی «روی حدیثنا» را معنا می‏ کنند.

 

تبیین مفهوم «منطقة الفراغ»

وی خاطرنشان کرد: بخش سوم مسائل مستحدثه منطقة الفراغ است. تفسیر صحیحی که می‎توان برای منطقة الفراغ کرد این است که فقیه در این امور فارغ از احکام اولیه است.

 

نظام ‏مند بودن فقه از ضروریات مذهب

رئیس معهد الاجتهاد الفعال بیان داشت: شکی نیست که فقه شیعه نظام‎مند است و وقتی این همه قواعد فقهی وجود دارد که همه با هم مرتبط ‎اند نشان از نظام‌‏مند بودن فقه دارد؛ ما پس از هشت جلد تألیف تازه توانسته‎ایم قواعد عمومی، قواعد سیاسی، قواعد معاملی، قواعد جزائی و قضائی را بررسی کنیم و هنوز بسیاری از این قواعد را نرسیده‎ایم که بحث کنیم، این به معنای نظام‏‌مند بودن فقه است./202/422/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳