vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۹ - 12 December 2018
بخش نخست؛

گزارش تفصیلی نشست علمی «فقه ورزش؛ ماهیت و ضرورت»

وسائل ـ نشست علمی فقه ورزش ماهیت و ضرورت با ارائه بحث و نظر از سوی جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه فقه ورزش در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست علمی هم اندیشی یک روزه «فقه ورزش؛ ماهیت و ضرورت»گزارش تفصیلی نشست علمی «فقه ورزش؛ ماهیت و ضرورت» روز پنجشنبه 15 آذر از سوی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با حضور اساتید و صاحب‌نظران حوزه فقه و حقوق برگزار شد.

در این نشست که همراه با حضور جمعی از اساتید و پژوهشگران برجسته عرصه فقه و حقوق حوزه و دانشگاه بود، مباحث مهمی در عرصه فقه ورزش عرضه و مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

از جمله ارائه کنندگان بحث در این نشست می توان به حجج اسلام سیدجواد ورعی عضو هیأت علمی گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، محسن ملک افضلی مدیر گروه فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه قم، سید باقر محمدی پژوهشگر فقه و حقوق جامعه المصطفی و همچنین آقایان محمدمهدی مقدادی دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه مفید و محمدرضا فضلی رییس مرکز علمی و راهبردی وزارت ورزش و جوانان اشاره کرد.

همچنین حجت الاسلام والمسلمین بنایی مدیر مؤسسه طلوع مهر، دکتر معینی معاون آموزش مؤسسه طلوع مهر، دکتر صانعی پژوهشگر فقه ورزش، دکتر دلدار دانشجوی دکتری دانشگاه تهران و حجج اسلام هاشمی و درگاهی از اعضای پژوهشگر جامعه المصطفی العالمیه و آقای قربانی از مسؤولین پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در این نشست حضور داشتند و به ارائه بحث و نظر پرداختند. حسن سلطانی پژوهشگر حقوق ورزش نیز دبیری علمی این نشست را برعهده داشت.

 در ادامه گزارش تفصیلی این نشست تقدیم خوانندگان محترم می شود:

 

سخنان ابتدایی سلطانی دبیر علمی نشست

بِسمِ اللهِ الرَّحمَنِ الرَّحِیمِ والحمدلله رب العالمین

خیلی خرسندیم که در این جلسه در خدمت شما بزرگواران هستیم، جلسه قبل در روز سی و یکم خرداد ماه بازشناسی اولویت های حقوق ورزش بود و هدف از برگزاری این نشست ها حرکت به سمت کاری بسیار اساسی در این عرصه بوده است.

بازنگری و تدوین قوانین و مقررات شفاف و کاربردی در حقوق ورزش با در نظر گرفتن علم حقوق و فقه اسلامی، پیشگیری از وقوع حوادث ورزشی و کاهش آن و کمک به رشد و ترویج ورزش از جمله محورهای مهم مورد بحث در آن نشست علمی تخصصی بود.

سخنرانان آن نشست علمی تخصصی تعدادی از اعضای هیأت علمی مراکز علمی پژوهشی و برخی از مسئولین ورزشی کشور بودند که از این میان می توانیم به دکتر نادر شکری رئیس انجمن حقوق ورزشی، دکتر محمدرضا فضلی رئیس مرکز مطالعات راهبردی وزارت ورزش و جوانان، دکتر غلامعلی قاسمی رئیس دانشکده تربیت بدنی دانشگاه اصفهان و دکتر علی قاسمی عضو هیأت علمی دانشگاه قم اشاره کنیم.

همچنین دکتر رضا قراخانلو رئیس پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دکتر سیدمحمد مرندی عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان، دکتر محمدمهدی مقدادی عضو هیأت علمی دانشگاه مفید، دکتر یعقوبی مدیر گروه حقوق ورزش دانشگاه علمی کاربردی پرسپولیس و حجج اسلام دکتر سیدحسن وحدتی رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی و سید جواد ورعی مدیر گروه حقوق پژوهشگاه حوزه و دانشگاه از جمله سخنرانان نسشت علمی «بازشناسی موضوعی اولویت های حقوق ورزش» بودند.

اعضای شورای علمی گروه ابتدائا تأکید داشتند که باید ادبیات حقوق ورزش در کشور فراهم شود و زمینه راه اندازی این رشته در سطح ارشد و دکتری حقوق نیز فراهم شود؛ در همین زمینه نشست های علمی در حوزه فقه و حقوق ورزش با همکاری اساتید و دستگاه های مرتبط برگزار شد، و همینطور برگزاری کارهای آموزشی کوتاه مدت در دستور کار قرار گرفت تا جایی که اولین نشست فقه ورزش در 31 تیرماه با استقبال خوبی از سوی اشخاص حقیقی و حقوقی مواجه شد.

اعضای هیأت علمی پژوهشگاه و همین طور جمعی از اساتید و محققان فقه و حقوق جامعه المصطفی، دانشگاه قم، دانشگاه اصفهان، وزارت ورزش، دانشگاه رضوی و دانشگاه مفید حضور داشتند و نظرات خوبی را ارائه کردند؛ به طور کلی ما در جمع بندی مباحث گذشته به 14 محور رسیدیم که از جمله آنها می توانیم به ضرورت تشکیل کارگروه مشترک، انجام پژوهش های مشترک، معرفی پژوهش و نتیجه های آن از طریق قانونی با همکاری وزارت ورزش، تهیه بانک اطلاعات اساتید و پژوهش های صورت گرفته در حوزه حقوق ورزش از جمله اخلاق، روانشناشی و جامعه شناسی ورزش اشاره کرد.

راه اندازی کتابخانه تخصصی حقوق ورزش و تأسیس نظام حقوق ورزش در سطح کشور از دیگر اهداف برگزاری این نشست های علمی به شمار می رود و همچنین تدوین نقشه جامع در حقوق ورزش، همکاری با نهادهای دیگر در راستای توسعه و تعمیق حقوق ورزش و تکمیل و ساختار بندی موضوعات حقوق ورزش از دیگر انگیزه های ورود پژوهشگاه در این عرصه است.

کشف و طبقه بندی 150 موضوع با همکاری پژوهشگران مختلف نهادهای کشور درعرصه حقوق ورزش از دیگر کارهایی بوده که صورت گرفته که از این  تعداد 30 عنوان اختصاص به فقه ورزشی دارد که از جمله آنها اهمیت ورزش و فقه الریاضه، احکام اولیه و ثانویه ورزش، اختلاط زن و مرد، ورزش کودکان و افراد تحت حمایت حقوق بشر است.

ورزش زنان، ورزش سالمندان، ورزش مهاجران و اقلیت ها، ورزش معلولان، شرط بندی در ورزش، قاعده اذن و ضمان و تقلب در ورزش، داروهای نیروزا و تبلیغ در ورزش، پخش رسانه ای ورزشی و حضور بانوان در ورزشگاه ها از جمله موضوعات فقهی است که نیاز به کار و فکر دقیق دارد.

مقرر شد که در جلسه دوم یعنی امروز در ارتباط با ماهیت و ضرورت فقه ورزش نظرات صاحب نظران را داشته باشیم تا بتوانیم شرایط را برای کار بزرگ بین رشته ای فراهم کنیم و خروجی این نشست های شکل گیری یک پلان مناسب در حقوق ورزش شود و یک گرایش بین رشته ای مورد توجه آموزش عالی و حوزه های علمیه باشد.

به عقیده ما حوزه های علمیه نباید از موضوعات جدید فقهی فاصله بگیرند، چراکه از اولویت های کاری حوزه های علمیه همین فقه های مضاف است و همین طور درخواست می کنیم که محققان و جایگاه های حقوقی مرتبط با ورزش حمایت مادی و معنوی خود را در این خصوص داشته باشند.

در ادامه در خدمت اساتید بزرگواری هستیم که هریک در موضوعات فقه و حقوق ورزش کارهای ارزشمندی انجام داده اند./241/201/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳