vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۳۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ - 07 December 2018
در سومین نشست مباحثات فقه حکومتی صورت گرفت؛

بررسی دیدگاه آیت الله علیدوست در زمینه مقاصد شریعت

وسائل ـ در سومین نشست مباحثات فقه حکومتی «فقه و مقاصد شریعت آیت الله علیدوست» بررسی شد. حجت الاسلام حسینی کمال آبادی در این نشست نظریه آیت الله علیدوست را تقریر کرد و دیدگاه‌های متفاوتی را که در زمینه مقاصدالشریعة وجود دارد را تبیین کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، سومین نشست از مباحثات فقه بررسی دیدگاه آیت الله علیدوست در زمینه مقاصد شریعتحکومتی با موضوع «فقه و مقاصد شریعت آیت الله علیدوست» با ارائه حجت الاسلام حسینی کمال آبادی و با دبیری حجت الاسلام محمدی 15 آذر ماه در محل جلسات ساختمان مفید، جنب مرکز تحقیقات زن و خانواده برگزار شد.

در ابتدا حجت الاسلام کمال آبادی به ارائه تقریر نظریه آیت الله علیدوست پرداخت و اظهار داشت: اگر دیدگاه روشنفکران که مقصد بسندگی و عدم توجه به نصوص مبین شریعت است و نیز دیدگاه اهل سنت را کنار بگذاریم؛ دو دیدگاه کلی درون گفتمان شیعی در خصوص مقاصد الشریعه موجود است.

وی افزود: دیدگاه نخست، دیدگاه نص بسند است که هیچ جایگاهی برای مقاصد در استنباط قائل نیست و آن را خار راه فرآیند استنباط می‌داند و دیدگاه دوم اندیشه نص محور با گرایش به مقاصد و نصوص مبین مقاصد است که کم و بیش طرفدارانی داشته و دارد.

حجت الاسلام کمال آبادی به اندیشه سوم و دیدگاه نص پذیر و مقاصد محور اشاره کرد و گفت: صاحبان این اندیشه با وجود پذیرش ادله و نصوص شرعی به عنوان اسناد اجتهاد به مقاصد کلی شرع توجه بیشتری کرده و معتقدند نباید نصوص بر مقاصد مقدم گردد.

وی دیدگاه چهارم و اندیشه مقاصد بسند را تبیین کرد و افزود: همه یا اکثریت قائلان این دیدگاه را ناآشنایان به اصول اجتهاد تشکیل می‌دهند و به دلیل نص گرایی و عدم توجه تمام به مقاصد کلان به تغییر بنیادین شیوه اجتهاد موجود و متعارف معتقد هستند.

حجت الاسلام کمال آبادی، دیدگاه پنجم را نص بسند با توجه به مقاصد و اندیشه اعتدال خواند و یادآور شد: این دیدگاه ضمن اعتقاد به نص در استنباط، برای مقاصد شریعت هم جایگاهی قائل است و استفاده از مقاصد را ضروری و موجب پیشرفت فقه می‌داند.

وی با توجه به کتاب فقه ومصلحت و تبیین کارکردهای مقاصد شریعت در این کتاب افزود: آیت الله علیدوست قائل به اندیشه نص بسند با توجه به مقاصد است و معتقد است که مقصد جای نص را نمی‌گیرد؛ اما می‌تواند نقص مفسر نص را داشته باشد، می‌تواند ظهوری بیاورد و بردارد، می‌تواند اطلاقی را منعقد کند یا جلوی ظهور آن را بگیرد، حتی می‌تواند ضیق ذاتی بیاورد؛ همچنین مقاصد در کشف نظامات و علاج تعارضات فقهی می‌تواند نقش ایفا کند.

لازم به ذکر است؛ بخش دوم جلسه نیز با طرح پرسش های شفاهی حضار در جلسه و پاسخ مقرران برگزار شد که گزارش تفصیلی جلسه و پرسش و پاسخ ها به زودی منتشر می شود./202/241/ح

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۰۰:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۳۰:۲۴
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۱۳
غروب آفتاب
۱۹:۴۱:۲۳
اذان مغرب
۱۹:۵۸:۵۳