vasael.ir

کد خبر: ۱۲۳۲۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۴ - 06 December 2018
در نشست تخصصی «بازیابی هویت زن بر اساس نگرش اسلام» مطرح شد؛

بایدها و نباید‌های اشتغال بانوان

وسائل ـ عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان درباره ضرورت‌ها و باید و نباید‌های اشتغال زنان به تأمین نیاز‌های درمانی و آموزشی برای زنان و مشکلات اقتصادی در شرایط فعلی اشاره کرد، گفت: زنان برای اشتغال زنان باید شرایطی رعایت شود که اگر نسبت به این شرایط غفلت صورت بگیرد آسیب‌های این موضوع بیشتر از منافع این امر است.
به گزارش خبرنگار وسائل، نشست تخصصی «نقش زن در تدبیر معیشت خانواده»بایدها و نباید‌های اشتغال بانوان از سلسله نشست‌های «بازیابی هویت زن بر اساس نگرش اسلام» به همت موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام و موسسه فرهنگی، تحقیقاتی صدف عفاف و دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی اداره کل فرهنگی تبلیغی امروز ۱۵ آذر در محل حسینیه امام جواد (ع) برگزار شد.

امیرحسین بانکی، عضوهیات علمی دانشگاه اصفهان در ابتدا به تشریح وظایف زنان در خانواده و حقوق آنان در بستر خانوادگی و اجتماعی پرداخت که سخنان ایشان در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

وقتی پیامبر اکرم (ص) امور منزل را به حضرت فاطمه (س) و امور بیرون از خانه را بر عهده حضرت علی (ع) گذاشت در واقع این تقسیم بندی در دایره فقه و حقوق قرار نمی‌گیرد چراکه واجب حقوقی و فقهی متفاوت است. از طرفی نقش خانه داری و فرزند پروری وظیفه بلا منازع برای زنان است بدین معنا که جایگزین پذیر نیست و این نقش‌ها را افراد دیگری نمی‌توانند در خانواده ایفا کنند.


اشتغال حق زنان است

اشتغال حق زنان است و آنان تا جائی می‌توانند از این حق استفاده کنند که به وظایف شان لطمه‌ای وارد نشود. شرط اولیه برای اشتغال زنان این موضوع است که به نقش اصلی او که همان همسری و مادری است، آسیبی وارد نشود. این نقش بانوان تربیتی و عاطفی است.
 
اسلام در خانواده تقسیم کار انجام داده است. کار اصلی زنان تربیت و حفاظت از خانواده است و از سوی دیگر نفقه بر عهده مردان است تا فضای آرامش بخش برای تربیت فرزندان فراهم شود.
 
زن به شرطی می‌تواند در امر معیشت به مرد کمک کند که این نقش تربیتی زنان تحت الشعاع قرار نگیرد. حیف است افرادی که می‌توانند نقش تربیتی ویژه داشته باشند به بهانه اشتغال از این فضا خارج شوند چراکه برای بنیان خانواده و جامعه آسیب زا است.


نقش‌های زنانه در جوامع غربی حذف شد

زن در جامعه همانند فضای سبز و مرد شبیه کارخانه است، شهر و جامعه به هر دو اینها نیاز دارد، اما وقتی از ۱۲۰ سال قبل در دنیای غرب زنان را مثل مردان وارد بازار کار کردند نتیجه این شد که نقش زنان که پمپاژ عواطف، محبت و مهربانی است به حاشیه رفت و جامعه تبدیل به فضایی تجاری و خشک شد که خبری از عاطفه نیست و نقش‌های زنانه حذف شدند و همه نقش‌ها مردانه شد. ما باید مراقب باشیم که آن نقشی که خداوند در خلقت برای زنان گذاشته است، کمرنگ نشود.
 
 
بایدها و نباید‌های اشتغال بانوان


در شرایط کنونی چرا جامعه به اشتغال زنان نیاز دارد؟

در بخش‌های فراوانی حضور زنان نیاز است از جمله در امور پزشکی و تعلیم و تربیت که باید توسط خود آنان نیروهای انسانی اش تأمین شود. در تعلیم و تربیت دختران وارد عرصه‌های علمی شده اند؛ اسلام این امر را حق زن می‌داند چراکه یادگیری دانش بر هر مرد و زن مسلمان واجب است.

از طرفی برای علم آموزی این دختران نیاز به اساتید زن وجود دارد چراکه رابطه شاگرد و استاد عاطفی و روحی است و برای اینکه دختران در امر تحصیل آرامش داشته باشند بهتر است که از اساتید همجنس استفاده شود و برای حفظ حریم زنان و روحیات زنانه نیاز است تا مشاغل مربوط به آنان در کشور افزایش یابد.


مشکلات اقتصادی

مشکلات اقتصادی یکی دیگر از عواملی است که امروزه سبب نیاز به اشتغال زنان شده است؛ چراکه حقوق مردان کفاف زندگی را نمی‌دهد. برخی از مردان مریض، زندانی و از کار افتاده هستند، در این شرایط بسیاری از زنان خودسرپرست می‌شوند که این‌ها از جمله ضرورت‌های اشتغال زنان است که باید به رسمیت شناخته شوند. برای اشتغال زنان باید شرایطی رعایت شود که اگر نسبت به آن غفلت صورت بگیرد آسیب‌های این مسأله بیشتر از منافع آن خواهد بود.

گفتنی است، مشروح این نشست به زودی در پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل منتشر خواهد شد./201/241/ح
 


تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲