vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۹
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۶ - 03 December 2018
با معرفی چهره‌های برتر مالی اسلامی؛

چهارمین همایش مالی اسلامی برگزار شد

وسائل ـ چهارمین همایش مالی اسلامی، با محوریت توسعه نهادهای مالی اسلامی و نقش آن‌ها در ثبات اقتصادی، به همت انجمن مالی اسلامی و با مشارکت برخی از نهادهای مالی، در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد؛ در این مراسم آیت الله تسخیری ضمن سخنانی بانک مرکزی را در رابطه با بحران اقتصادی کشور مقصر دانست.

به گزارش خبرنگار وسائل، در چهارمین همایش مالی اسلامی با محوچهارمین همایش مالی اسلامی برگزار شدریت توسعه نهادهای مالی اسلامی و نقش آن‌ها در ثبات اقتصادی، به همت انجمن مالی اسلامی و با مشارکت برخی از نهادهای مالی، روز یکشنبه یازدهم آذر در دانشگاه الزهرا(س) برگزار شد.

در این همایش چهره برتر مالی اسلامی سال معرفی شد و پژوهشگران، مقالات برگزیده این همایش را ارائه دادند و همچنین آیت‌الله تسخیری عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، به بیان دیدگاه های خود پرداخت.

 

کسب رتبه برتر انجمن مالی اسلامی از وزارت علوم

در ابتدای این نشست، دکتر صالح آبادی، رئیس انجمن مالی اسلامی ایران درباره فعالیت‌های این انجمن گفت: انجمن مالی اسلامی پس از گذشت 4 سال از تأسیس، توانسته رتبه A  را از وزارت علوم کسب نماید که نشان از اقدامات علمی مؤثر این انجمن است، و تاکنون توانسته‌ایم 23 نشست تخصصی با موضوعات روز مالی اسلامی برگزار نماییم.

 

ابزارهای مالی اسلامی، ابزاری نوین و دقیق

سخنران بعدی این همایش، دکترسلیمانی رئیس کل بیمه مرکزی، اظهار داشت: این همایش نیاز چندین ساله جمهوری اسلامی ایران بوده، چراکه در حوزه اقتصاد پس از آنکه از ابزارهای تولید شده جهان استفاده کرده‌ایم، متوجه ابزارهای اسلامی شدیم که بسیار راه‌گشاتر و دقیق بوده است.

بعد از اینکه با تحریم‌هایی علیه بیمه مواجه شدیم، تلاش کردیم تا با قطع اتکا به خارج، به ظرفیت‌های داخل کشور بپردازیم، و برای این امر نیاز بود تا از روش های نوین استفاده کنیم که بهترین ابزار، ابزار اسلامی است.

سپس، دکتر اکبر کمیجانی، قائم مقام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و عضو شورای فقهی بانک مرکزی، گفت: با اینکه مباحث مالی، مباحثی قدیمی است اما نگاه ویژه با ابعاد اسلامی قطعا تحرک جدیدی به آن خواهد داد.

 

عدم درک درست فقه اهل سنت از بیمه

در ادامه این مراسم، آیت‌الله تسخیری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، با اشاره به اینکه فقه اهل سنت نتوانسته به خوبی بیمه را درک کند، اظهار داشت: اما خوشبختانه فقه تشیع، درباره بیمه به خوبی عمل کرده است.

وی گفت: اهل سنت پس از آن‌که عقد بیمه را رد کرد، مجبور به ارائه عقد جایگزین شد و عقد تکافل را مطرح نمود، که تکافل یک واژه اصیل در اقتصاد اسلامی است و شهید صدر درباره آن می‌گوید که تکافل و تعاون دو پایه اصیل عدالت اجتماعی است.

آیت الله تسخیری اظهار داشت: فقهای اهل سنت اعلام کردند که بیمه، عقد غرری است؛ غرر مفهوم مبهمی دارد، برخی تصور می‌کنند که غرر همان ربا است، در حالی که فقه شیعه به این مسئله پی برد و بیان کرد که غرر در حد ربا نیست و می‌توان آن را به حدی رساند که مقبول باشد.

 

بانک مرکزی مقصر اثلی در بحران اقتصادی کشور است

عضو کمیته فقهی سازمان بورس در بخش بعدی سخنان خود بیان کرد: بنیاد خدمات مالی اسلامی در کوالالامپور با هدف کمک به بانک‌های بزرگ جهان اسلام فعالیت می‌کند و راهکارهای لازم را به کشورهای مسلمان ارائه می‌دهند، اما متأسفانه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تاکنون قوانین این بنیاد را ترجمه نکرده و در اختیار نظام بانکی قرار نداده است. بنده در این رابطه بانک مرکزی را در بحران اقتصادی کشور مقصر می‌دانم.

 

تقدیر از برگزیدگان همایش

در بخش دیگر این مراسم، با اهدا جوایز به مقالات برتر از آنان تقدیر به عمل آمد و همچنین جایزه شخص حقیقی سومین جایزه مالی اسلامی به آیت الله تسخیری، عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار رسید.

همچنین موسسه عالی آموزش بانکداری موفق به جایزه شخص حقوقی مالی اسلامی شد که فرشاد حیدری به نمایندگی این موسسه، این جایزه را دریافت کرد.

داود ویکری عبدالله، رئیس شورای مشاوران مرکز مالی قزاقستان در امور مالی اسلامی نیز در ادامه این همایش از طریق ویدئو کنفرانس به بیان دیدگاه های خود پرداخت. همچنین در حاشیه این همایش، دو نشست تخصصی برگزار شد که اندیشمندان و پژوهشگران به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند./201/241/ح

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۵ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۲:۰۶
طلوع افتاب
۰۶:۲۳:۱۵
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۰۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۱۰
اذان مغرب
۲۰:۰۳:۵۴