vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۸
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۹ - 04 December 2018
نشست علمی تبلیغ در فضای مجازی/ بخش دوم
وسائل ـ کارشناس فضای مجازی با اشاره فراگیری فعالیت صهیونیست‌ها در فضای جازی، گفت: فیس بوک نماینده صهیونیست‌ها در فضای مجازی بود که وایبر، اینستاگرام و واتساپ را نیز خرید؛ توئیتر هم که خود یکی دیگر از نماینده‌های صهیونیست در عرصه مجازی است. بنابراین فعّالیت ناآگاهانه ما در این فضاها قطعاً بازی در زمین صهیونیست است. شرط حضور ما در شبکه اجتماعی این است که بدانیم اولاً ضرر ما به اسلام با ورود به شبکه مجازی بیشتر است یا نفع ما، همچنین با حضورمان به آن‌ها مشروعیت ندهیم و ابزار دست دشمن نشویم.

به گزارش خبرنگار وسائل، کارگاه تبلیغ در فضای مجازی، یکشنبه یازدهم گزارش| فعالیت ناآگاهانه در فضای مجازی؛ بازی در زمین صهیونیست‌هاآذرماه به همّت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد؛ در این نشست علمی آقای مصطفی ضابط کارشناس رسانه و فضای مجازی و مدیر موسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی، ارائه دهنده بحث بود.

در بخش اول نشست مشخص شد که اولین الزام ورود در فضای تبلیغی مجازی، شناخت ماهیتی فضای مجازی است. متأسفانه مردم عادّی با شناخت نادرست از این فضا بر این باورند که فضای مجازی محدود در چند پیام رسان مانند تلگرام و واتساپ است در حالی که مفهوم فضای مجازی بسیار گسترده‎تر از چند شبکه مجازی است که ما می‎شناسیم.

 

آنچه در ادامه می‌خوانید ادامه مباحث ارائه شده از سوی این کارنشناس فضای مجازی است:

 

اهمّیت مشروعیت ندادن به فضاهای مجازی نامشروع

پس مشخص شد که ورود در فضای مجازی ضرورت وجود دارد؛ بنابراین این کار واجب کفایی است و لازم نیست همه فعال مجازی باشند ضمن اینکه باید برخی از شرائط رعایت شود مثل مشروعیت ندادن به فضاهای نامشروع.

رهبر معظم انقلاب فرمودند: نباید در میدانی که دشمن درست کرده بازی کرد چون چه ببرید و چه ببازید، باخته‌اید. این خیلی کار اشتباهی است که آمده‌اند و برای برخی از برنامه‌های مذهبی در اینستاگرام و فیس بوک، صفحه باز کرده‌اند. بنده خبر دارم که صفحه رهبری در فیس بوک توسّط یک شخص خاص و خودسر انجام شده و دفتر ایشان راضی به باز کردن این صفحه نبوده‌اند.

اگر در زمین دشمن بازی کنیم نتیجه‌اش این است که تا زمانی که شما تأثیرگذار نیستید، اجازه فعّالیت دارید ولی به محض اینکه تأثیر خود را در این فضا از دست بدهید شما را حذف خواهند کرد پس عملاً نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

مثلاً برخی از فعّالین مجازی زحمت کشیده‌اند و یک هشتگ را ترند کرده‌اند ولی توئیتر همه کسانی که درترند کردن این هشتگ تلاش داشته‌اند را حذف کرده است. این نتیجه فعّالیت در زمین دشمن است. ما برای اینکه به فضای مجازی مشروعیت ندهیم باید با هویت غیرواقعی وارد شویم یا با قشر خاکستری در این فضا ورود کنیم و هویّت واقعی خودمان را هویدا نکنیم.

 

بایکوت اخبار داغ تشیع در فضای مجازی

چون فضا در اختیار رقیب قرار دارد و ما در زمین دشمن بازی می‌کنیم بنابراین اخباری مانند اربعین یا نامه رهبری به جوانان اروپا به هیچ عنوان پخش نشد و می‌توان گفت جمعیت بسیار اندکی از جوانان اروپا به این نامه دسترسی پیدا کردند.

امّا متأسفانه داعش توسّط این فضاها به صورت گسترده پخش شد و بالاتر از آن بهار عربی بود که فیس بوک ادعا کرد بهار عربی یک انقلاب فیس بوکی بود و نقطه عطفی در تاریخ انقلاب‌های جهان بود.

کسی که از این بستر برای گسترش بهار عربی استفاده کرده و بنیان گذار این قضیه بود بعدها از اینکه از فیس بوک برای انقلاب استفاده کرده بود اظهار پشیمانی کرد و گفت برای اینکه دنیا را متحول کنید باید اینترنت داشته باشید ولی نیاز به یک شبکه مجازی غیر صهیونیستی داریم و الّا انقلاب ما مصادره خواهد شد و مردم نفعی از این انقلاب نخواهند برد.

 

تبیین ادله آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با حرمت اشتراک فیس بوک

در همین راستا من توجه شما را به استفتائی که جمعی از برادران و خواهران در نامه‌های متعدد از حضرت آیت الله مکارم شیرازی در رابطه با تبیین دلیل حرمت اشتراک در فیس بوک کرده‌اند جلب می‌کنم.

حضرت آیت الله مکارم در پاسخ، دلایل حرمت اشتراک در فیس بوک را تشریح کردند و فرمودند: «عزیزان من! دلیل آن روشن است و همان نشر گسترده فساد و انواع گناهان از این طریق است، زیرا فیس بوک مانند شهر بی در و دروازه‌ای است که همه کس از دانشمندان و افراد نخبه گرفته تا دزدان و شیادان و کلاهبرداران و کسانی که به انواع فساد آلوده‌اند در آن حضور داشته و هر کدام در این شهر مغازه‌ای دارند و در این مغازه‌ها گاه وسائل ضروری زندگی و در بسیاری از موارد ابزار گناه و مفاسد و انحراف‌های اخلاقی فراگیر و ایجاد اختلاف در میان ملت‌ها با برچسب‌های زیبا و پوشش‌های فریبنده در اختیار همگان قرار می‌گیرد.

حال اگر ورود در این شهر برای همه ممکن شود از جوانان کم سن و سال گرفته تا بزرگسالان ناآگاه و غیر آنها آیا هیچ فرد آگاهی می‌تواند ورود به چنین شهری را برای همه آزاد بگذارد؟ حتی جاسوسان و مفسدان فی الارض می‌توانند در این شهر بی در و پیکر مبادله اطلاعات کنند و با رموز و اشاراتی بذر توطئه بپاشند.

ما می گوییم باید بر مطبوعات و رسانه‌ها به طور عام نظارتی باشد تا افراد فاسد و مفسد نتوانند از این طریق جامعه را آلوده کنند. با این حال چگونه فیس بوک باید از هر قید و شرطی آزاد باشد، آیا آزادی بی قید و شرط در دنیا داریم؟ پاره‌ای از محدودیت‌های غربی به هیچ وجه مشکلی را حل نمی‌کند و تکثیر اشکال حلّ اشکال نیست.

آری اگر ورود در این شهر مخصوص افراد دانشمند و فرهیخته که خوب و بد را کاملا می شناسند و سره از ناسره را تشخیص می‌دهند آن هم برای تحقیقات اجتماعی آزاد بود، مانعی نداشت درست مانند کتب ضلال که فقها مطالعه آن را برای عموم تحریم می‌کنند، ولی برای محققان مذهبی آزاد شمرده می‌شود».

 

درآمد نقدی شبکه‌های مجازی خارجی از کاربران ایرانی

یکی دیگر از مسائلی که در استفاده از شبکه‌های مجازی باید به آن توجه داشته باشیم این است که با هر کلیکی که ما در گوگل یا شبکه‌هایی مثل یوتیوب و جاهای دیگر می‌کنیم، پولی به حساب صهیونیست‌ها واریز می‌کنیم و چه چیزی برای آن‌ها از این بهتر. گوگل برای اینکه یک صفحه را در ابتدای جست وجوها ثبت کند و نشان دهد، چند 10 میلیون تومان از صاحبان آن کسب و کار می‌گیرد و با هر کلیک ما بر روی آن لینک، مقداری پول به حساب گوگل واریز می‌شود.

رهبر معظم فرموده‌اند «خرید کالای خارجی از کفّار که به نحوی کمک به آن‌ها محسوب می‌شود تحت عنوان اعانه ظالم است». پس اگر ما با استفاده از نرم افزارهای خارجی خدماتی به آن‌ها برسانیم یا به نحوی از آن‌ها استفاده کنیم که سودش به جیب آن‌ها برود، این نیز اعانه ظلم خواهد بود.

به طور خلاصه این را به تمام حضار بگویم که ما هر فعّالیتی که در فضای مجازی می‌کنیم قطعاً داریم به آن‌ها کمک می‌کنیم و مثل‌مان مثل کسی است که تا گردن در فاضلاب فرو رفته است پس بهتر است به کم اکتفاء کنیم و بیشتر از این در این منجلاب فرو نرویم.

 

دقت در عدم کمک‌رسانی به صاحبان فضای مجازی

یکی دیگر از الزامات شبکه‌های مجازی این است که ما اگر از اینها استفاده می‌کنیم به دشمن کمک نکنیم. برای شناسایی دوستان‌مان دشمن را یاری نکنیم؛ در فضای مجازی عملیات شناسایی را برای صاحبان اصلی فضای مجازی آسان نکنیم.

بودجه وزارت فرهنگ و ارشاد در سال 94 به میزان 770 میلیارد تومان بود، بازی gta که دو سال قبل از آن تولید شده بود با بودجه معادل 970 میلیارد تومان ساخته شده که روز بعد از فروش آن سه برابر بازگشت سرمایه داشت.

رقم‌های فوق را در گوشه‌ ذهن نگه دارید و به این رقم توجه کنید که اینستاگرام با رقم 3500 میلیارد تومان توسط فیس بوک خریداری می‌شود. سؤال این است که فیس بوک که خود بزرگ‌ترین شبکه مجازی جهان است چه لزومی دارد که اینستاگرام را خریداری کند؟ فیس بوک معتقد است زمین بازی در حال عوض شدن و رفتن به سمت اشتراک عکس است به همین دلیل با این هزینه هنگفت دست به خرید اینستاگرام زده است.

 

تحلیل اقتصادی نرم افزارهای اجتماعی

یک شرکت یازده نفره آمریکایی شبکه‌ای تولید می‌کند با نام واتساپ که فیس بوک آن را هم خریداری می‌کند چون واتساپ قابلیت این را دارد که فراگیر شود و با شماره تلفن ریجستر می‌کند که در دسترس همه است. فیس بوک، واتساپ را که با آن می‌توانست دسترسی به همه گوشی اعم از شماره تلفن، دوربین، عکس، فیلم و ... داشته باشد را خرید و آن‌ را تبدیل به بهترین ابزار جاسوسی خود کرده است. فیس بوک، واتساپ را با ارزش 19 میلیارد دلار خرید.

فیس بوک، اینستاگرام را 33 دلار به ازای هر کابر خریداری کرد و این به این معناست که هر یک از ما برای فیس بوک 33 دلار معادل چهارصد هزار تومان ارزش داشته‌ایم که این ارزش تا سه سال پیش، سی و پنج برابر شده بود که این ارزش گذاری، فراگیری این نرم افزار اجتماعی بود.

مردم ما در روز راهپیمایی قدس شرکت می‌کنند و عکس‌هایشان را در اینستاگرام منتشر می‌کنند که این انتشارها برای رژیم اشغالگر قدس ارزش دلاری دارد و او در این‌صورت با راهپیمایی ما مشکل نخواهد داشت و دنبال همین گسترش است. یکی از وزرای رژیم صهیونیستی گفته بود «در قبال تحریم گسترده مردم اروپا نسبت به محصولات صهیونیستی، وایبر تو دهنی بزرگی به مردم دنیا بود و اقتصاد ما را دوباره زنده کرد».

فیس بوک نماینده صهیونیست‌ها در فضای مجازی بود که وایبر، اینستاگرام و واتساپ را خریده و توئیتر هم که خود یکی دیگر از نماینده‌های صهیونیست در عرصه مجازی است، پس با این حساب فعّالیت ما در این فضاها قطعاً بازی در زمین صهیونیست است.

 

دلائل گسترش تلگرام در ایران

در میان این نرم افزارهای مجازی، تلگرام یک بازی بود برای ما ایرانی‌ها که به دنبال یک نرم افزار غیرصهیونیستی با امنیت و حفظ حریم خصوصی می‌گشتیم. این نرم افزار طراحی شد و ادعا شد که مالک آن یک شخص روس تبار است و او برای کسی که بتواند تلگرام را هک کند جایزه 60 میلیون دلاری در نظر گرفت و شماره تلفن‌ها را هم نشان نمی‌داد و باعث شد که حریم خصوصی حفظ شود.

حال اگر این نرم افزار نیز واکاوی شود و بررسی شود خواهیم دید که صهیونیست‌ها پشت این نرم افزار هم هستند ولی فقط با یک تحلیل جدید پای مخاطبین جدید را به این نرم افزار باز کردند و استفاده خود را از آن می‌برند.

پس شرط حضور ما در شبکه اجتماعی این است که بدانیم اولاً ضرر ما به اسلام با ورود به شبکه مجازی بیشتر است یا نفع ما، همچنین با حضورمان به آن‌ها مشروعیت ندهیم و ابزار دست دشمن نشویم.

 

لزوم حفظ امنیت و حریم خصوصی در فضای مجازی

یکی دیگر از الزامات حضور در فضای مجازی این است که مواظب امنیت و حریم خصوصی خود باشیم. من یک نمونه فقط مثال می‌زنم که یک روحانی قرقیزی که در دفع اسلام آمریکایی از قرقیزستان تلاش بسیار زیادی کرده بود توسّط مخالفان بسیار تهدید شده بود ولی او سفت و سخت بر عقائد خود پافشاری کرد و روزی که به موفقیّت نزدیک شده بود و قرار بود که در مجلس سخنرانی داشته باشد، فیلم رابطه جنسی او با همسرش را در فضای مجازی منتشر کردند و کاری کردند که او تا آخر منزوی شد و هیچ کنش اجتماعی دیگری از خود نشان نداد.

 

حضور آگاهانه، فعّال و تأثیرگذار در فضای مجازی

یکی دیگر از الزامات تبلیغ و فعّالیت در فضای مجازی حضور آگاهانه و فعّال و تأثیرگذار است. ما متأسفانه به محتوای مدیا در فضای مجازی اعتماد می‌کنیم که این اشتباه است و یکی از آسیب‌های ورود در فضای مجازی است. مردم در فضای مجازی اگر از یک شخصیّت، تصور مثبت داشته باشند از او حمایت می‌کنند نظیر رأی آوردن برخی از شخصیّت‌های فیلم و همچنین در انتخابات.

مردم در فضای مجازی زودباورند و اگر یک خبر کذب به آن‌ها برسد در باور کردن آن از یکدیگر سبقت می‌گیرند؛ نظیر عکسی که در آن مردی در چاله افتاده بود و زیر آن نوشته شده بود اگر عدد 95 را بفرستید او از چاله بیرون خواهد آمد و چند صد نفر زیر آن پست عدد 95 را فرستاده بودند.

این ساده باوری و زود باوری باعث می‌شود که فعّالیت‌های مجازی اغلب ناآگاهانه باشد و بی گدار به آب زده شود که در راستای همین فعّالیت ناآگانه، وقتی که مرسوم شده بود که عدّه‌ای در اعتراض به حجاب روسری خود را به چوب می‌زدند، یک روحانی در تقابل با این حرکت پرچم ایران را به چوب زده بود که این فعّالیت باعث شد یک نفر زیر عکس او بنویسد «دختران انقلاب به چیزی که به چوب زده‌اند اعتراض دارند، تو هم به چیزی که به سر چوب زده‌ای اعتراض داری؟ این یک فعّالیت ناآگاهانه است که بیشتر ضرر می‌زند تا منفعت داشته باشد».

برای اینکه حضور انسان در فضای مجازی آگاهانه باشد باید آموزش ببینید یکی از کارهای مهمی که می‌توان انجام داد راه‌اندازی یا ویرایش مناسب ویکی‌هاست که این امر می‌تواند در تبیین محتوا به کسانی که دنبال آن هستند مؤثر باشد. یکی دیگر از راهکارها نیز گسترش ویرال مارکتینگ و سوشال مارکتینگ است که برای تبیین آن نیاز به یک جلسه مجزا داریم./504/422/ح

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۹ /۱۳۹۷
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۴۲
طلوع افتاب
۰۷:۰۳:۴۶
اذان ظهر
۱۲:۰۰:۳۸
غروب آفتاب
۱۶:۵۶:۱۲
اذان مغرب
۱۷:۱۵:۰۲