به گزارش خبرنگار وسائل، کارگاه تبلیغ در فضای مجازی، صبح یکشنبه یازدهم آذرماه به همّت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد.
در این نشست علمی مهندس مصطفی ضابط کارشناس رسانه و فضای مجازی و مدیر موسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی، به ارائه مطالبی در این زمینه پرداخت. مشروح سخنان وی در ادامه تقدیم خوانندگان محترم میشود:
نرم افزاری به نام گوگل پیکاسا وجود دارد که کارش تحلیل دادههای تصویری است و قادر است همه تصاویری را که در کامپیوتر یک شخص وجود دارد تحلیل کرده و مشابه یابی کند به طوریکه قابلیت شناسایی افراد با عینک دودی و بدون عینک، با مو یا بدون مو و در سنین مختلف با هر کیفیت تصویری که باشد را دارد.
این نرم افزار با این قابلیّت بالا در حالی رایگان در اختیار مردم قرار گرفته که نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ با قیمت حدود 12 میلیون تومان در اختیار عموم قرار میگیرد.
اینکه چرا این نرم افزار به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است سؤالی است که اینجا مجال پاسخ به آن نیست اما هدف بنده از معرفی این نرم افزار این است که بدانیم این تکنولوژی را شرکت گوگل حدود هشت سال پیش آن را تجاری و ارائه کرده است.
معلوم می شود که گوگل بسیار قبلتر به این تکنولوژی دست یافته است و به همین جهت مردم به جای استقبال از نرم افزار گوگل پیکاسا شروع به پاک کردن آن کردند چون از هوش بالای آن ترسیده بودند.
نرم افزار دیگری به نام گوگل مپ وجود دارد که رئیس بخش مپ گوگل اعلام کرده بود ما به یک تکنولوژی دست یافتهایم که میتوانیم راننده را از بالا تشخیص چهره کنیم.
از این غولهای تکنولوژی که بگذریم، امروز در بازار ما با قیمتهای نه چندان بالا دوربینهایی وجود دارد که میتواند تا چهار یا پنج کیلومتر جلوتر را به خوبی تشخیص دهد و این امر حریم خصوصی افراد را به شدّت به مخاطره انداخته است.
این نکات را به عنوان مقدمه گفتم تا به این مطلب برسیم که ما در تبلیغ از حیث پروپاگاندا، یک تفاوت فاحش با تبلیغات در غرب داریم. در پروپاگاندای غربی میتوان به هر روشی متوسّل شد که محصول ما به فروش برسد ولی در تبلیغ دینی اولین شرط امانت و صداقت است.
در مقالهای که اخیراً دیدهام آمده بود که یک مطلب دروغ در توئیتر شش برابر سریعتر از یک مطلب راست منتشر میشود و اصلاً ذات فضای تبلیغاتی غرب این شیوه را میطلبد. در پروپاگاندای غربی هدف هدایت افکار عمومی به یک سمت خاصّ است و در پروپاگاندای اسلامی هدف تفاهم با مردم و اقناع از روی عقلانیت است.
پس با توجه به این تفاوت در مبنا نباید ما به دنبال روشهای غربی و غیر اسلامی برای تبلیغ در فضای مجازی باشیم. امروز یک طلبه میتواند با لودگی و حرکات طنز آمیز به یک طلبه سلبریتی تبدیل شود و دنبال کنندههای زیادی باشد در حالیکه به این شکل چهره شدن به هیچ عنوان مناسب تبلیغ دینی در فضای مجازی نیست.
حال با در نظر داشتن این پیشزمینه باید به سراغ الزامات فضای مجازی برویم که اولین الزام ورود در فضای تبلیغی فضای مجازی، شناخت ماهیتی فضای مجازی است.
امروز مردم عادّی فکر میکنند منظور از مفهوم فضای مجازی، تلگرام است یا نهایتا چند شبکه مجازی دیگر را نیز ضمیمیه میکنند در حالیکه مفهوم فضای مجازی بسیار گستردهتر از چند شبکه مجازی است که ما میشناسیم
امروز هفت کشور هستند که کلیددار اینترنت در دنیا محسوب میشوند و هر وقت که بخواهند میتوانند اینترنت را قطع کنند و اگر امروز رهبر معظم انقلاب تأکید بر شبکه ملّی اطلاعات دارند به این جهت است که آنها نتوانند با تهدید اینترنت ما را ساقط کنند.
به همین جهت است که ایشان فرمودهاند: یکی از چیزهایی که خیلی لازم است، سوء ظن به جریان رسانه ای دشمن است. یکی از اصول این باشد که نگاه به جریان رسانه ای دشمن - چه جریان رادیو تلویزیونی اش، چه جریان ماهواره ای اش، چه جریان فضای مجازی اش - نگاه سوء ظن آمیز باشد.
ما تا به حال از خود پرسیدهایم که چرا استفاده از خدمات فضای مجازی رایگاه است؟ این مسئله برای عموم مردم اصلا سؤال نیست؛ وقتی که ما مالکان نرم افزارهای فضای مجازی را میبینیم اکثراً یا صهیونیست هستند و یا عاشق صهیونیستها هستند و اینها قطعاً نمیگذارند که در میدان بازی اینها مخالف رژیم صهیونیستی رشد کند و تأثیرگذار باشد.
در فضای مجازی همه اطلاعات ذخیره میشود و این ذخیرهسازی هزینه زیادی را روی دست صاحبان فضای مجازی میگذارد ولی این هزینه برای آنها ارزش دارد چون با این هزینه سالنهای زیادی از سرورهای و ابرکامپیوترها ساختهاند که قدرت تحلیل رفتار و افکار کل جمعیت بشر را تا 320 سال آینده نیز دارد و این فقط قدرت یک سالن از دهها سالن پردازشگر آنهاست.
برای اینکه با گستردگی حجم ذخیره آشنا شوید من فقط یک سایت را برای شما مثال میزنم، سایت web.archive.org یک سایت آمریکایی است و کلّیه اطلاعات وبسایتهای دنیا را از ابتدای ساخت تا امروز در آن ذخیره شده است و با هر بار به روز شدن صفحه سایت، web.archive.org نیز یک بک آپ جدید از آن سایت در خود قرار میدهد و این یعنی حجم بسیار بالای اطلاعات که قابل تصور نیست.
حالا خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم اطلاعات ذخیره نمیشود این اطلاعات برای این است که اگر یک شخص در بیست سال آینده یک شخص تأثیرگذاری در جامعه شد، بیست سال گذشته او بهدرد میخورد.
سازمانی مانند NSA در طبقات زیر زمینی خود، 9 هکتار یکی از ابرکامپیوترهای خود را جا داده است که صدها سالن هارد دارد و با پردازندههای قدرتمند آنها را تحلیل میکند.
با مطالبی که گفتیم تا حدودی ماهیّت فضای مجازی مشخص شد و ما باید با این پیشفرضها در فضای مجازی فعّالیت کنیم ولی الّان میخواهیم به عنوان بررسی الزام دوم به این مطلب بپردازیم که اصلا فعّالیت در فضای مجازی ضرورت دارد یا نه؟
رهبری در جایی فرمودند: اهمّیت فضای مجازی به اندازه اهمّیت انقلاب اسلامی است و همچنین فرمودهاند: من اگر رهبر نبودم شخصاً ریاست شورای عالی فضای مجازی را به عهده میگرفتم.
رهبری در سال 1375 فرمودند«امروز تاثیر رسانه ها و تلویزیون ها و هنرها و این شبکه های عظیم اطلاع رسانی اینترنتی از سلاح و موشک و بمب اتم بیشتر است» ای کاش ما به این سخنان در همان سالها اهمّیت میدادیم.
همچنین ایشان فرمودند: می توان از عرصهى فضاى مجازى حدّاکثر منافع را کسب کرد؛ همان کارى که دشمن می کند، شما هم می توانید بکنید در جهت عکس. یعنى مفاهیم اسلامى و معارف اسلامى را پخش کنید بدون هیچ مانع و رادعى.
مقام معظم رهبری در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمال فرمودند: ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید این ها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید برسانید، این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت ضایع شود که اگر ضایع شد خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد.
ایشان در جای دیگر فرمودند: میدان افکار مردم و مومنین، عرصه کارزار امروز است. امروز در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست، به سود ماست. اگر وارد این میدان شویم و آنچه که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبارهای معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً برد با ماست، لیکن مساله این است که ما باید این کار را بکنیم.
سومین بحث ضروری در تبلیغ فضای مجاز نوع جهاد در جنگ نرم است، که با این جنگ حرمت ها از بین میرود و بسیار سخت تر، پیچیدهتر، خطرناکتر و مهمتر از جنگ سرد است تا جایی که بسیاری از افرادی وارد این کارزار شدهاند تهدید به مرگ و خشونت هم شدهاند.
جنگ نرم مرد می خواهد و من کسی را سراغ دارم که در توئیتر یک انسان فعّالی بود ولی دیدم که دست کشیده و فعّالیتش به صفر رسیده است وقتی که بررسی کردم دیدم که عکسهای دخترش را برایش فرستادهاند و او را تهدید به مرگ دخترش کردهاند.
متأسفانه ما در این فضا، نقطه ضعفهای بسیاری به دست صاحبان این فضا دادهایم؛ بنابراین اگر قرار است در این فضا فعّالیت کنیم، لازم است به صورت ناشناس و اصطلاحاً به صورت فِیک، فعّالیت کنیم تا دچار چنین آسیب هایی نشویم.
مقام معظم رهبری در فرق بین جنگ سرد و جنگ نرم گفتهاند: در جنگ سخت، جسم ها به خاک و خون کشیده می شوند، ولی روح ها پرواز می کنند و می روند به بهشت؛ امّا در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسم ها پروار می شوند و سالم می مانند، ولی روح ها می روند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناکتر است.
در این مدل جنگ شما نباید منتظر فرمان آتش باشید چون ایشان فرمان آتش به اختیار دادهاند. رهبری در تبیین آتش به اختیار گفتند: آتش به اختیار یعنی کار فرهنگی تمیز و خودجوش.
چهارمین الزام تبلیغ در فضای مجازی، رعایت انصاف، شرع و قانون است. ما در فضای مجازی همیشه تنها هستیم و ناخودآگاه، انسانهای مؤمن و با ادب، غیر مؤمن و بیادب می شوند لذا برای ورود در این فضا تقوای خاصّی لازم است که باید قبل از ورود آن را کسب کنیم. دانلود فیلمها و نرم افزارهای غیر مجاز، دیدن صحنههای اتفاقی مستهجن و ... از آسیب های شرعی تبلیغ مجازی است.
ما در مسائل شرع داریم که مکانی که احتمال گناه در آن می رود، صرف ورود در آن فعل حرام است، شبکههای اجتماعی مثل اینستاگرام، مصداق همین مکانهاست.
رهبر معظم انقلاب در سخنرانانی فرمودند یک سری ویژگی ها است که اگر شما آنها را دارید، سرباز حقیقت هستید و اگر ندارید شما پیرو بیگانه هستید. اگر اسلام را باور ندارید و سرگرم غرائض هستید شما صلاحیت ورود در فضای مجازی را ندارید.
پس قبل از ورود به فضای مجازی باید ایمنسازی تقوایی صورت بگیرد که انسان دچار مشکلاتی که نفس و شیطان سر راه او قرار میدهند، نشود./504/422/ح
تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز