vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹ - 03 December 2018
نشست علمی تبلیغ در فضای مجازی/ بخش اول

گزارش| الزامات شرعی و قانونی تبیلغ در فضای مجازی

وسائل ـ ضابط یکی از الزام تبلیغ در فضای مجازی را رعایت انصاف، شرع و قانون دانست و گفت: ما در فضای مجازی همیشه تنها هستیم و ناخودآگاه، انسان‎های مؤمن و با ادب، غیر مؤمن و بی‎ادب می ‏شوند بنابراین پیش از ورود به فضای مجازی باید ایمن‎سازی تقوایی صورت بگیرد که انسان دچار مشکلاتی که نفس و شیطان سر راه او قرار می‎دهند، نشود.

به گزارش خبرنگار وسائل، کارگاه تبلیغ در فضای مجازی، گزارش| الزامات شرعی و قانونی تبیلغ در فضای مجازیصبح یکشنبه یازدهم آذرماه به همّت معاونت پژوهش مؤسسه آموزش عالی علوم انسانی در سالن جلسات این مؤسسه برگزار شد.

در این نشست علمی مهندس مصطفی ضابط کارشناس رسانه و فضای مجازی و مدیر موسسه فرهنگی هنری خواجه نصیرالدین طوسی، به ارائه مطالبی در این زمینه پرداخت. مشروح سخنان وی در ادامه تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:

 

حریم خصوصی در تصرّف غول‎های تکنولوژی

نرم افزاری به نام گوگل پیکاسا وجود دارد که کارش تحلیل داده‎های تصویری است و قادر است همه تصاویری را که در کامپیوتر یک شخص وجود دارد تحلیل کرده و مشابه یابی کند به طوری‎که قابلیت شناسایی افراد با عینک دودی و بدون عینک، با مو یا بدون مو و در سنین مختلف با هر کیفیت تصویری که باشد را دارد.

این نرم افزار با این قابلیّت بالا در حالی رایگان در اختیار مردم قرار گرفته که نرم افزارهایی مثل فوتوشاپ با قیمت حدود 12 میلیون تومان در اختیار عموم قرار می‎گیرد.

اینکه چرا این نرم افزار به طور رایگان در اختیار مردم قرار گرفته است سؤالی است که اینجا مجال پاسخ به آن نیست اما هدف بنده از معرفی این نرم افزار این است که بدانیم این تکنولوژی را شرکت گوگل حدود هشت سال پیش آن را تجاری و ارائه کرده است.

معلوم می شود که گوگل بسیار قبل‎تر به این تکنولوژی دست یافته است و به همین جهت مردم به جای استقبال از نرم افزار گوگل پیکاسا شروع به پاک کردن آن کردند چون از هوش بالای آن ترسیده بودند.

نرم افزار دیگری به نام گوگل مپ وجود دارد که رئیس بخش مپ گوگل اعلام کرده بود ما به یک تکنولوژی دست یافته‎ایم که می‎توانیم راننده را از بالا تشخیص چهره کنیم.

از این غول‎های تکنولوژی که بگذریم، امروز در بازار ما با قیمت‎های نه چندان بالا دوربین‎هایی وجود دارد که می‎تواند تا چهار یا پنج کیلومتر جلوتر را به خوبی تشخیص دهد و این امر حریم خصوصی افراد را به شدّت به مخاطره انداخته است.

 

تفاوت پروپاگاندای تبلیغی در اسلام و غرب

این نکات را به عنوان مقدمه گفتم تا به این مطلب برسیم که ما در تبلیغ از حیث پروپاگاندا، یک تفاوت فاحش با تبلیغات در غرب داریم. در پروپاگاندای غربی می‎توان به هر روشی متوسّل شد که محصول ما به فروش برسد ولی در تبلیغ دینی اولین شرط امانت و صداقت است.

در مقاله‎ای که اخیراً دیده‎ام آمده بود که یک مطلب دروغ در توئیتر شش برابر سریع‎تر از یک مطلب راست منتشر می‎شود و اصلاً ذات فضای تبلیغاتی غرب این شیوه را می‎طلبد. در پروپاگاندای غربی هدف هدایت افکار عمومی به یک سمت خاصّ است و در پروپاگاندای اسلامی هدف تفاهم با مردم و اقناع از روی عقلانیت است.

 

اهمّیت هدف و بی ارزشی وسیله در تبلیغات غربی

پس با توجه به این تفاوت در مبنا نباید ما به دنبال روش‎های غربی و غیر اسلامی برای تبلیغ در فضای مجازی باشیم. امروز یک طلبه می‎تواند با لودگی و حرکات طنز آمیز به یک طلبه سلبریتی تبدیل شود و دنبال کننده‎های زیادی باشد در حالی‎که به این شکل چهره‎ شدن به هیچ عنوان مناسب تبلیغ دینی در فضای مجازی نیست.

 

الزامات تبلیغ فضای مجازی

حال با در نظر داشتن این پیش‌‏زمینه باید به سراغ الزامات فضای مجازی برویم که اولین الزام ورود در فضای تبلیغی فضای مجازی، شناخت ماهیتی فضای مجازی است.

امروز مردم عادّی فکر می‏‌کنند منظور از مفهوم فضای مجازی، تلگرام است یا نهایتا چند شبکه مجازی دیگر را نیز ضمیمیه می‎کنند در حالی‎که مفهوم فضای مجازی بسیار گسترده‎تر از چند شبکه مجازی است که ما می‎شناسیم

 

لزوم استفاده از شبکه ملی اطلاعات

امروز هفت کشور هستند که کلیددار اینترنت در دنیا محسوب می‌‏شوند و هر وقت که بخواهند می‎توانند اینترنت را قطع کنند و اگر امروز رهبر معظم انقلاب تأکید بر شبکه ملّی اطلاعات دارند به این جهت است که آن‎ها نتوانند با تهدید اینترنت ما را ساقط کنند.

به همین جهت است که ایشان فرموده‎اند: یکی از چیزهایی که خیلی لازم است، سوء ظن به جریان رسانه ای دشمن است. یکی از اصول این باشد که نگاه به جریان رسانه ای دشمن - چه جریان رادیو تلویزیونی اش، چه جریان ماهواره ای اش، چه جریان فضای مجازی اش - نگاه سوء ظن آمیز باشد.

 

علّت‎یابی خدمات رایگان در فضای مجازی

ما تا به حال از خود پرسیده‎ایم که چرا استفاده از خدمات فضای مجازی رایگاه است؟ این مسئله برای عموم مردم اصلا سؤال نیست؛ وقتی که ما مالکان نرم افزارهای فضای مجازی را می‌‏بینیم اکثراً یا صهیونیست هستند و یا عاشق صهیونیست‏‌ها هستند و اینها قطعاً نمی‎گذارند که در میدان بازی اینها مخالف رژیم صهیونیستی رشد کند و تأثیرگذار باشد.

در فضای مجازی همه اطلاعات ذخیره می‌‏شود و این ذخیره‏سازی هزینه زیادی را روی دست صاحبان فضای مجازی می‌‏گذارد ولی این هزینه برای آن‎ها ارزش دارد چون با این هزینه سالن‎های زیادی از سرورهای و ابرکامپیوترها ساخته‎اند که قدرت تحلیل رفتار و افکار کل جمعیت بشر را تا 320 سال آینده نیز دارد و این فقط قدرت یک سالن از ده‎ها سالن پردازش‏گر آن‎هاست.

 

هزینه بسیار بالای صاحبان اینترنت جهت ذخیره‎سازی اطلاعات

برای اینکه با گستردگی حجم ذخیره آشنا شوید من فقط یک سایت را برای شما مثال می‎زنم، سایت web.archive.org یک سایت آمریکایی است و کلّیه اطلاعات وب‎سایت‎های دنیا را از ابتدای ساخت تا امروز در آن ذخیره شده است و با هر بار به روز شدن صفحه سایت، web.archive.org  نیز یک بک آپ جدید از آن سایت در خود قرار می‎دهد و این یعنی حجم بسیار بالای اطلاعات که قابل تصور نیست.

حالا خیلی ساده لوحانه است که فکر کنیم اطلاعات ذخیره نمی‎شود این اطلاعات برای این است که اگر یک شخص در بیست سال آینده یک شخص تأثیرگذاری در جامعه شد، بیست سال گذشته او به‌درد می‎خورد.

سازمانی مانند NSA در طبقات زیر زمینی خود، 9 هکتار یکی از ابرکامپیوترهای خود را جا داده است که صدها سالن هارد دارد و با پردازنده‎های قدرتمند آن‎ها را تحلیل می‎کند.

 

ضرورت فعّالیت در فضای مجازی

با مطالبی که گفتیم تا حدودی ماهیّت فضای مجازی مشخص شد و ما باید با این پیش‎فرض‎ها در فضای مجازی فعّالیت کنیم ولی الّان می‎خواهیم به عنوان بررسی الزام دوم به این مطلب بپردازیم که اصلا فعّالیت در فضای مجازی ضرورت دارد یا نه؟

رهبری در جایی فرمودند: اهمّیت فضای مجازی به اندازه اهمّیت انقلاب اسلامی است و همچنین فرموده‌اند: من اگر رهبر نبودم شخصاً ریاست شورای عالی فضای مجازی را به عهده می‎گرفتم.

 

بیانات رهبر در ضرورت فعّالیت فرهنگی در فضای مجازی

رهبری در سال 1375 فرمودند«امروز تاثیر رسانه ها و تلویزیون ها و هنرها و این شبکه های عظیم اطلاع رسانی اینترنتی از سلاح و موشک و بمب اتم بیشتر است» ای کاش ما به این سخنان در همان سال‎ها اهمّیت می‎دادیم.

همچنین ایشان فرمودند: می توان از عرصه‌ى فضاى مجازى حدّاکثر منافع را کسب کرد؛ همان کارى که دشمن می کند، شما هم می توانید بکنید در جهت عکس. یعنى‌ مفاهیم اسلامى و معارف اسلامى را پخش کنید بدون هیچ مانع و رادعى.

مقام معظم رهبری در دیدار با علما و روحانیون خراسان شمال فرمودند: ابزارهای تسهیل کننده، مثل رایانه ها و ارتباطات اینترنتی و فضای مجازی و سایبری هم که الان در اختیار شماست، اگر بتوانید این ها را یاد بگیرید، می توانید یک کلمه حرف درست خودتان را به هزاران مستمعی که شما آنها را نمی شناسید برسانید، این فرصت فوق العاده ای است مبادا این فرصت ضایع شود که اگر ضایع شد خدای متعال از من و شما در روز قیامت سوال خواهد کرد.

ایشان در جای دیگر فرمودند: میدان افکار مردم و مومنین، عرصه کارزار امروز است. امروز در یک میدان جنگ و کارزار حقیقی قرار داریم. این کارزار فکری به هیچ وجه به زیان ما نیست، به سود ماست. اگر وارد این میدان شویم و آنچه که نیاز ماست از مهمات تفکر اسلامی و انبار‌های معارف الهی و اسلامی بیرون بکشیم و صرف کنیم، قطعاً برد با ماست، لیکن مساله این است که ما باید این کار را بکنیم.

 

اهمّیت جنگ نرم در مقابل جنگ سرد

سومین بحث ضروری در تبلیغ فضای مجاز نوع جهاد در جنگ نرم است، که با این جنگ حرمت ‏ها از بین می‎رود و بسیار سخت‏ تر، پیچیده‎تر، خطرناک‎تر و مهم‎تر از جنگ سرد است تا جایی که بسیاری از افرادی وارد این کارزار شده‎اند تهدید به مرگ و خشونت هم شده‎اند.

جنگ نرم مرد می‏ خواهد و من کسی را سراغ دارم که در توئیتر یک انسان فعّالی بود ولی دیدم که دست کشیده و فعّالیتش به صفر رسیده است وقتی که بررسی کردم دیدم که عکس‎های دخترش را برایش فرستاده‎اند و او را تهدید به مرگ دخترش کرده‎اند.

متأسفانه ما در این فضا، نقطه ضعف‎های بسیاری به دست صاحبان این فضا داده‎ایم؛ بنابراین اگر قرار است در این فضا فعّالیت کنیم، لازم است به صورت ناشناس و اصطلاحاً به صورت فِیک، فعّالیت کنیم تا دچار چنین آسیب‏ هایی نشویم.

مقام معظم رهبری در فرق بین جنگ سرد و جنگ نرم گفته‎اند: در جنگ سخت، جسم ها به خاک و خون کشیده می شوند، ولی روح ها پرواز می کنند و می روند به بهشت؛ امّا در جنگ نرم، اگر خدای نکرده دشمن غلبه بکند، جسم ها پروار می شوند و سالم می مانند، ولی روح ها می روند به قعر جهنم؛ فرقش این است؛ لذا این خیلی خطرناک‌تر است.

در این مدل جنگ شما نباید منتظر فرمان آتش باشید چون ایشان فرمان آتش به اختیار داده‎اند. رهبری در تبیین آتش به اختیار گفتند: آتش به اختیار یعنی کار فرهنگی تمیز و خودجوش.

 

بررسی الزامات شرعی و قانونی تبیلغ در فضای مجازی

چهارمین الزام تبلیغ در فضای مجازی، رعایت انصاف، شرع و قانون است. ما در فضای مجازی همیشه تنها هستیم و ناخودآگاه، انسان‎های مؤمن و با ادب، غیر مؤمن و بی‎ادب می ‏شوند لذا برای ورود در این فضا تقوای خاصّی لازم است که باید قبل از ورود آن را کسب کنیم. دانلود فیلم‎ها و نرم افزارهای غیر مجاز، دیدن صحنه‎های اتفاقی مستهجن و ... از آسیب‏ های شرعی تبلیغ مجازی است.

ما در مسائل شرع داریم که مکانی که احتمال گناه در آن می ‏رود، صرف ورود در آن فعل حرام است، شبکه‎های اجتماعی مثل اینستاگرام، مصداق همین مکان‏هاست.

رهبر معظم انقلاب در سخنرانانی فرمودند یک سری ویژگی‏ ها است که اگر شما آن‎ها را دارید، سرباز حقیقت هستید و اگر ندارید شما پیرو بیگانه هستید. اگر اسلام را باور ندارید و سرگرم غرائض هستید شما صلاحیت ورود در فضای مجازی را ندارید.

پس قبل از ورود به فضای مجازی باید ایمن‎سازی تقوایی صورت بگیرد که انسان دچار مشکلاتی که نفس و شیطان سر راه او قرار می‎دهند، نشود./504/422/ح

 

 

تهیه و تنظیم: محرم آتش افروز

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳