vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۹ - 04 December 2018

معرفی کتاب| نگاه فقهی حقوقی به یک مسأله نوپدید پزشکی

وسائل ـ کتاب «ترمیم پرده بکارت از منظر فقه و حقوق» نوشته سید مرتضی میرزاده اهری از سوی انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) منتشر شده است؛ زبان کتاب، تخصصی بوده و نویسنده در این کتاب به بررسی ابعاد فقهی و حقوقی ترمیم پرده بکارت رسیده است.
به گزارش خبرنگار وسائل، پیشرفت‌هایی که امروزه در علم پزشکی صورت گرفته،معرفی کتاب| نگاه فقهی حقوقی به یک مسأله نوپدید پزشکی سبب بروز پدیده‌های جدیدی همچون «ترمیم پرده بکارت» گردیده است.
 
این عمل دارای آثار فقهی و حقوقی خاصی می‌باشد که همین سبب، موجب بروز ابهامات و اختلافاتی در زمینه فقهی و حقوقی شده است؛ سید مرتضی میرزاده اهری در کتاب «ترمیم پرده بکارت از منظر فقه و حقوق» می‌کوشد تا با بررسی ابعاد فقهی و حقوقی عمل ترمیم بکارت، به رفع ابهامات موجود پیرامون آن پرداخته و پاسخ گوی پرسش‌های پدید آمده در این زمینه باشد.

این کتاب در سه فصل تنظیم شده است که عناوین آن عبارت اند از: کلیات، ترمیم پرده بکارت از منظر فقه و ترمیم بکارت از منظر حقوق.

در فصل نخست این کتاب سه مبحث وجود دارد: 
مبحث اول در پنج گفتار تنظیم گردیده است که در آن به بررسی مسائلی نظیر بررسی تعریف «پرده» و «بکارت»، انواع «پرده بکارت»، «باکرگی و ثیبوبت»، ازاله پرده بکارت (تعریف و انواع اسباب آن)، پرداخته شده است.

در مبحث دوم، نویسنده به بررسی دیدگاه‌های اسلام و غرب در رابطه با باکرگی، پرده بکارت و اهمیت آن به عنوان نشانه دوشیزگی پرداخته است. در مبحث سوم سخن از تاریخچه ترمیم پرده بکارت در ایران و اسلام می‌باشد. آنچه که در مبحث چهارم مورد بررسی قرار گرفته است، انواع روش‌های ترمیم بکارت و شبیه سازی پرده بکارت می‌باشد.

در فصل دوم، نویسنده به بررسی فقهی «ترمیم پرده بکارت» پرداخته است. این فصل شامل سه مبحث است که در آن از موضوعات ذیل بحث می‌شود: الف) ادله مخالفین ترمیم پرده بکارت. ب) ادله موافقین ترمیم پرده بکارت. ج) فروع فقهی مسئله ترمیم پرده بکارت.

فصل سوم کتاب به بررسی حقوقی ترمیم پرده بکارت پرداخته شده است که نویسنده آن را در دو مبحث مورد بررسی قرار داده است: ترمیم پرده بکارت از منظرحقوق خصوصی (مدنی) و ترمیم ترمیم پرده بکارت از حیث جزایی.
 

معرفی آثار دیگر در زمینه ترمیم پرده بکارت
 
با توجه به نوپایی بحث ترمیم پرده بکارت، آثار علمی که به بررسی فقهی و حقوقی این موضوع رسیده است، بسیار اندک می‌باشد. سید مرتضی میرزاده اهری در پیشینه کتاب خود مدعی است که تاکنون در خصوص رویکرد فقهی و حقوقی ترمیم پرده بکارت، تحقیق جامع و مستقلی صورت نگرفته و کتابی منتشر نشده است.

منابعی که در این زمینه وجود دارد بیشتر به شکل مقالات و گفت‌وگو‌ها و نیز استفتائات از مراجع عظام و فقهای أعلام بوده و تنها سه مقاله درباره این موضوع نوشته شده است که عبارتند از: 
۱ ـ «مبانی فقهی جراحی بکارت» (علی اصغر شریفی راد، عبد الجبار زرگوش نسب). ۲ ـ «بکرنمایی از منظر فقه» پزشکی سید عباس سادات حسینی ۳ ـ «هایمنو پلاستی؛ ضمان بیمار و پزشک معالج» (مسعود بسامی). 

در این کتاب نگارنده با وجود موانع بسیار از جمله بکر بودن موضوع و کمی منابع، سعی کرده در حد وسع خود به بررسی موضوع مذکور بپردازد. زبان کتاب، تخصصی است و مخاطب آن، طلاب حوزه علمیه و دانشجویان رشته فقه و مبانی حقوق هستند.

ذکر این نکته خالی لطف نیست که کتاب مذکور در سال ۱۳۹۶ در همایش کتاب سال حوزه به عنوان یکی از کتاب‌های شایسته تحسین انتخاب شد.

گفتنی است، کتاب «ترمیم پرده بکارت از منظر فقه و حقوق» اثری از سید مرتضی میرزاده اهری در ۴۸۲ صفحه با شمارگان ۳۰۰ نسخه، به همت انتشارات مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) به چاپ رسیده است. همچنین قیمت این کتاب در چاپ اول ۲۲۰۰۰۰ ریال می‌باشد./602/291/ح
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵