vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۹ - 02 December 2018
در حاشیه بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد صورت گرفت؛

تبیین راهبرد‌های امنیت اقتصادی بانوان

وسائل ـ استاد مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) در تبیین راهبردهای امنیت اقتصادی بانوان، گفت: قرار نیست اشتغال بانوان نفی شود، ولی راهبرد‌های امنیت اقتصادی زنان حائز اهمیت است که از جمله آنها می‌توان به دورکاری، شناورکردن ساعات کاری زنان و پرهیز از اختلاط زنان و مردان در محیط‌های کاری اشاره کرد.

به گزارش خبرنگار وسائل، نشست بانوان نویسنده، پژوهشگر، نخبگان و فعالان فرهنگی کانون‌های مساجد خراسان رضوی که به همت دبیرخانه کانون‌های مساجد استان در سرای اهل قلم در حاشیه بیستمین نمایشگاه کتاب مشهد در شامگاه چهارشنبه ۷ آذر برگزار شد.
 
خانم دکتر رضایی، استاد مدرسه علمیه اسلام شناسی حضرت زهرا(س) مشهد در این نشست به تبیین راهبرد‌های امنیت اقتصادی زنان پرداخت که مشروح سخنان ایشان در ذیل تقدیم خوانندگان محترم می‌شود:
 
 
قرار نیست اشتغال بانوان نفی شود

نیمی از مشکلاتی که در حال حاضر جامعه ما در زمینه بیکاری با آن مواجه است به دلیل هجوم بی رویه بانوان به مشاغل با انگیزه‌های مختلف از جمله استقلال طلبی و یا به دست آوردن اعتماد به نفس و جا نماندن از مردان است و متأسفانه این امر آسیب‌هایی را به دنبال داشته است.

در واقع قرار نیست اشتغال بانوان نفی شود، ولی راهبرد‌های امنیت اقتصادی زنان حائز اهمیت است؛ اگر زنان در خارج از منزل مجبور هستند که اشتغال داشته باشند برای این موضوع چه راهکار‌هایی وجود دارد تا آسیب‌هایی که در این زمینه دامن‌گیر آنان می‌شود به حداقل برسد و یا از بین برود؟


آسیب‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی اشتغال زنان

از جمله این آسیب‌ها که در خانواده متوجه زنان شاغل است این موضوع است که آنان باید همزمان بتواند به جای دو یا سه نفر کار کنند و اگر توانایی این امر را نداشته باشند به طور مشخص این عدم توانایی سبب آسیب به بنیان خانواده می‌شود؛ نخستین آسیب متوجه فرزندان است چراکه اگر زنی هفت تا هشت ساعت بیرون از منزل کار کند وظیفه مادری و همسری را نمی‌تواند با این وضعیت به خوبی ایفا کند.

از طرفی در عرصه اجتماعی این موج بیکاری که راه افتاده و همچنین کرسی‌هایی در دانشگاه توسط بانوان اشغال شده است، سبب پدید آمدن مشکلاتی درعرصه اشتغال و خانواده شده است که نیاز است تا یکسری راهکار‌هایی را در این زمینه به کار گرفت.
 
البته اشتغال بانون در دانشگاه ها به صورت هدفمند نیست؛ متاسفانه برای رشته‌های تحصیلی بی ربط با حوزه زنان این بودجه‌ها مصرف می‌شود و رشته‌های تحصیلی زنان متناسب با زندگی خانوادگی نیست و همچنین اشتغال مناسب با آن رشته برای آنها نیز فراهم نیست.


راهبرد‌های امنیت اقتصادی زنان در جامعه

از نظر استحکام خانواده اگر امنیت اقتصادی زنان در خانواده تأمین شود و مبانی دینی از جمله نفقه، مهریه، ارث و نحله در جایگاه خودشان قرار بگیرند بهتر است؛ در حالی که این مبانی در حال حاضر در جامعه مورد غفلت واقع شده است. راهکار‌هایی برای بهبود وضعیت امنیت اقتصادی زنان در عرصه اشتغال با تأکید بر حفظ استحکام خانواده وجود دارد که به برخی از آنها اشاره می کنیم.
 
 

تبیین راهبرد‌های امنیت اقتصادی بانوان
 
 
 
دورکاری زنان با استفاده از نرم افزار‌های موجود

یکی از مباحثی که در راهبرد‌های امنیت اقتصادی زنان می‌توان مطرح کرد، دورکاری زنان است. بانوان با توجه به ظرفیت‌های موجودی که در حال حاضر در جامعه است می‌توانند بسیاری از پست‌ها را اشغال کنند و در عین حال از منزل خود بیرون نیایند.
 
آنان می‌تواند با استفاده از نرم افزار‌های موجود و با توجه به فضا‌های ایجاد شده درباره اشتغال که در جامعه وجود دارد به راحتی درون منزل باشد و در عین حال تولید علم داشته باشند؛ این یکی از مباحث کاربردی است که به صورت زیر بنایی می‌توان از آن استفاده کرد.


شناور کردن ساعت‌های اشتغال بانوان
 
گاهی زنان مجبورند که درعرصه اشتغال، حضور فیزیکی داشته باشند. از جمله این مشاغل می‌توان به پرستاری و معلمی اشاره کرد؛ در این گونه موارد زنان باید در بیرون از منزل باشند. در این راستا می‌توان از شناور کردن ساعت‌های اشتغال بانوان به منظور توجه به خانه، خانواده و نقش آنها به عنوان مادر استفاده کرد و ساعات کاری ای که برای این قشر در نظر گرفته می‌شود متناسب با نقش‌های متعدد آنها باشد.
 
 

پ/////تبیین راهبرد‌های امنیت اقتصادی بانوان
 
 
اگر در این زمینه بتوانیم این راهبرد‌ها را اجرایی کنیم به طورقطعی بسیاری از آسیب‌هایی که در حال حاضر متوجه زنان شده است جلوگیری کرد. به عنوان مثال در بحث اشتغال در بسیاری از موارد اختلاط زن و مرد وجود دارد و این امر سبب اجحاف‌هایی در حق زنان شده است که متأسفانه به بهانه اشتغال در محیط‌های کاری از زنان سوءاستفاده می‌شود.

در مصاحبه‌های میدانی صورت گرفته دیده می‌شود که زنان با حقوق اندک و ناچیز که حتی پاسخگوی هزینه‌های حداقلی آنان نیست، حاضر به کار کردن هستند؛ به خاطر اینکه اعتماد به نفس در کانون خانواده به این افراد داده نشده است بنابراین برخی از بانوان خودشان را موظف می‌دانند که بیرون از منزل این اعتماد به نفس را به دست آورد.

اگر ما مبانی و اندیشه‌های اسلامی را در این زمینه لحاظ کنیم در واقع زنان اعتماد به نفس لازم خودشان را در کانون خانواده به دست می‌آورند؛ در این صورت به مشاغل حداقلی تن نخواهند داد و می توانند با حفظ ظوابط انسانی و کارآمدی در محیط خانواده و اجتماع به عنوان یک زن شاغل در بیرون و داخل منزل مشغول باشد؛ بنابراین با این کار آسیب‌های امر اشتغال زنان کاهش می یابد.
 
 

تبیین راهبرد‌های امنیت اقتصادی بانوان
 
 
گفتنی است، در این نشست از دو کتاب منتشر شده از سوی کانون امام محمد باقر(ع) و یک کتاب دیگر که کانون تخصصی کتابخانه کانون حضرت خدیجه(س) آن را منتشر کرده است، رونمایی شد؛ این مراسم با حضور مروارید، مدیر کل ارشاد خرسان رضوی و عبداللهی، مسؤول دبیرخانه کانون‌های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی و موسوی گرمارودی، شاعر و نویسنده برگزار شد./200/241/ح
 


تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
22:16 - 1397/09/14
علت بیکاری اشتغال زنان نیست دلیلش اینه که ساختارهای اشتغال برای زنان و مردان به صورت متناسب فراهم نیست و همه چیز بی برنامه و بدون ساختار است در حال حاضر هم اگه دورکاری و ساعت شناور برای زنان مطرح بشه کارفرماها از جذب زنان برا کار طرفه خواهند رفت و مشکلات آنان مضاعف میشه.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳