vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ - 04 December 2018
وسائل ـ در نگاه سیدمنیرالدین حسینی حاکم اسلامی در منصب مدیریت و سرپرستی کل جامعه اسلامی است و باید به نیابت از ائمه معصومین(علیهم السلام) این جامعه را به سمت قرب و کمال پیش ببرد. از این رو احکامی که او صادر می کند برنامه تکامل اجتماعی است و همراهی با آن برای همه افراد، نهادها و شخصیت ها الزامی است.

به گزارش خبرنگار وسائل، جامعه شیعه در طول تاریخ نسبتا معرفی کتاب| احکام حکومتی چرایی، چیستی و چگونگیطولانی خود فراز و نشیب های زیادی را پشت سر گذاشته اند و تحولات سیاسی و فرهنگی بسیاری را تجربه کرده است، اما شاید هیچکدام از آن ها به اندازه تشکیل حکومت، آن هم حکومت ناب دینی به رهبری یک فقیه عادل، مهم و اساسی نبوده است.

می توان گفت جامعه شیعه با تشکیل حکومت به مرحله جدیدی از بلوغ تاریخی خود گام نهاد و فصل جدیدی را در پرستش خداوند و تبلیغ و تعظیم شعائر دین آغاز کرد.

در طول مدتی که از عمر جمهوری اسلامی می گذرد پژوهشگران بسیاری در زمینه مسائل حکومتی به فعالیت پرداخته اند که در میان آن ها مرحوم سید منیر الدین حسینی الهاشمی شیرازی جایگاه ویژه ای را داراست. ایشان بخشی از فعالیت های علمی خود را به بحث و بررسی پیرامون مسایل حکومتی اختصاص داد و مطالب فراوانی را در این باره مطرح نمود.

از همین رو اسماعیل پرور؛ عضو هیأت علمی فرهنگستان علوم  اسلامی قم در کتابی با عنوان «احکام حکومتی چرایی چیستی چگونگی» به شرح و تبیین دیدگاه های استاد در مورد چیستی، چرایی و چگونگی احکام حکومتی می پردازد که گزارشی از آن در ذیل تقدیم می شود:

 

مقدمه

این کتاب شرحی بر مسأله احکام حکومتی از منظر اندیشه های استاد سید منیرالدین حسینی شیرازی که در قالب سه فصل تنظیم شده است.

 

فصل اول

در این فصل به بررسی «چرایی احکام حکومتی» اختصاص دارد و ضرورت دستیابی به این احکام را مورد دقت قرار می دهد. چرایی احکام حکومتی از ابعاد مختلفی قابل بحث و بررسی است که در این فصل به سه بُعد فقهی، کلامی و سیاسی آن اشاره شده است.

آنچه در بحث چرایی، بیشتر مورد تأکید قرار گرفته، لزوم حضور دین در عرصه حکومت و مدیریت اجتماعی و ضرورت پیروی از احکام شرع در این عرصه است که تنها از راه دستیابی به احکام حکومتی امکان پذیر خواهد بود.

پس ضرورت احکام حکومتی از منظر سیاسی به این شکل قابل طرح است:

  1. جامعه اسلامی نیاز به حاکم و رهبر دارد.
  2. ثمره وجود حاکم برای جامعه اسلامی، امری غیر از ابلاغ احکام و معارف است و حاکم، خود طریقی مستقل برای اقامه دین و هدایت مردم به شمار می آید.
  3. احکام و فرامین حاکم اسلامی-که احکام حکومتی نامیده می شوند- شرط حفظ نظم و نظام جامعه اسلامی است و صدور آن ها از وظایف حاکم به شمار می آید و پیروی از آنها بر عموم مسلمین ضروری است.

 

فصل دوم

فصل دوم به بررسی «چیستی احکام حکومتی» می پردازد و معنا و ماهیت این احکام را مورد دقت قرار می دهد. مطالب این فصل مشتمل بر دو بخش مبانی و تعاریف است. در بخش مبانی سخن از زیربناهای فکری این مطلب است؛ چون هر نظریه ای در باب تعریف احکام حکومتی مبتنی بر اصول و پیش فرض هایی است که بدون آگاهی از آن ها نمی توان به درک عمیقی از نظریه دست یافت.

مبانی احکام حکومتی شامل سه مبحث دین شناسی، حکومت شناسی و حکم شناسی است. با تأمل در دیدگاه های افراد و جریان های فکری درباره این سه موضوع می توان دریافت که هر نظریه ای در باب احکام حکومتی تا چه حد متأثر از آن دیدگاه هاست. پس از بررسی مبانی، تعاریف و نظریه های مطرح درباره چیستی احکام حکومتی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و در مورد تعریف سیدمنیرالدین حسینی از این احکام نیز نکاتی بیان شده است.

در نگاه سیدمنیرالدین حسینی حاکم اسلامی در منصب مدیریت و سرپرستی کل جامعه اسلامی است و باید به نیابت از ائمه معصومین(علیهم السلام) این جامعه را به سمت قرب و کمال پیش ببرد. از این رو احکامی که او صادر می کند برنامه تکامل اجتماعی است و همراهی با آن برای همه افراد، نهادها و شخصیت ها الزامی است.

 

فصل سوم

در این فصل درباره «چگونگی دستیابی به احکام حکومتی» است. در این فصل چند دیدگاه مختلف که هر یک می تواند نظریه ای در باب چگونگی دستیابی به احکام حکومتی محسوب شود، مورد بحث و گفت و گو گرفته و در نهایت به نظریه سیدمنیرالدین حسینی(توسع و تکامل اجتهاد) نیز به نحو اجمالی اشاره شده است.

نظریه سید منیرالدین حسینی با برداشتن سه گام اساسی «اصلاح روش موضوع شناسی»، «تکمیل روش تفقه» و «ایجاد سازمان مناسب تصمیم گیری در حوزه مدیریت نظام اسلام» تحقق می یابد.

ایجاد سازمان مناسب تصمیم گیری در حوزه مدیریت نظام اسلام، آخرین گام و برخلاف گام های قبلی که صبغه علمی دارند، بیشتر جنبه عملی دارد و از طریق ایجاد تشکیلاتی بزرگ و سراسری در جامعه اسلامی و تعیین ساختارها و منصب های متعدد برای این تشکیلات و بیان ضوابط احراز این منصب ها و قواعد عملکرد آن ها صورت می گیرد. زیرا اداره جامعه اسلامی به وسیله یک فرد ممکن نیست، بلکه نیاز به یک نهاد یا سازمان بزرگ مدیریتی دارد که البته آن سازمان بر محور شخص ولی فقیه شکل می گیرد.

بنابراین وقتی سخن از انشاء و صدور حکم حکومتی از سوی حاکم اسلامی می شود، منظور فقط احکام شخص حاکم نیست، بلکه مجموعه احکام و فرامینی است که از سوی سازمان مدیریتی جامعه اسلامی صادر می شود.

این کتاب توسط انتشارات «کتاب فردا» و «تمدن نوین اسلامی»، در بهار 1394 در 1100 شماره منتشر شد./601/229/ح  

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
پربازدیدها
پر بحث ها
آخرین اخبار
پرطرفدارها
اوقات شرعی
۲۱ / ۰۹ /۱۳۹۷
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۴۲
طلوع افتاب
۰۷:۰۳:۴۶
اذان ظهر
۱۲:۰۰:۳۸
غروب آفتاب
۱۶:۵۶:۱۲
اذان مغرب
۱۷:۱۵:۰۲