vasael.ir

کد خبر: ۱۲۲۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۵ - 27 November 2018

نشست هم‌اندیشی پژوهشگران اقتصاد اسلامی در مشهد برگزار شد

وسائل ـ نشست هم‌اندیشی با پژوهشگران اقتصاد اسلامی مشهد به همت هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی حوزه علمیه در مرکز رسانه حوزه برگزار شد.

به گزارش وسائل، نشست هم‌اندیشی هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی با پژوهشگران و مدرسان اقتصاد اسلامی و مقاومتی مشهد شب گذشته، همزمان با گرامیداشت روز بسیج برگزار گردید.

در این نشست که با حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌های فردوسی، علوم اسلامی رضوی و دانشگاه عطار و حضور دانشجویان مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد و پژوهشگران و مدرسانی از دانشگاه‌های امام صادق علیه‌السلام، دانشگاه تهران، پژوهشکده ثامن مشهد، پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، سید احمد عاملی، مسؤول هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد و حجت‌الاسلام علی نعمتی، دبیر هیأت به معرفی فعالیت‌های این مجموعه از ابتدا تاکنون پرداختند.

در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام نعمتی گفت: تعبیر امام راحل از فقه به عنوان «تئوری اداره انسان» و جامعه، دوره‌‌ای جدید در سیر تحول فقه شیعه را رقم می‌زند که هنوز در آغاز آن هستیم.

وی با اشاره به ضرورت پرداختن به اقتصاد در حوزه علمیه، گفت: موضوعاتی از قبیل شرط لازم برای تشکیل دولت اسلامی و پیشروی در فرآیند تحقق اهداف انقلاب، ضرورت فقه حکومتی و فقه نظام، ارتجاع غربی روشنفکران دینی و دین‌گریزی مردم، بحران کارآمدی دین در اداره اقتصاد و ضعف الگوهای اقتصاد اسلامی، بحران انزوای تدریجی حوزه به علت دور بودن از عینیت و متن مسائل واقعی کشور و استفاده بهینه از ظرفیت ‌های موجود در بین طلاب از جمله مواردی است که می طلبد تا در حوزه علمیه به بحث اقتصاد از دیدگاه اسلامی پرداخته شود.

در ادامه جلسه احمد عاملی، مسؤول هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد به بیان سیر تشکیل و فعالیت‌های هیأت پرداخت و برنامه‌های این مجموعه را در سه محور آموزش، پژوهش و ترویج برشمرد.

وی به فعالیت های این هیأت در محور آموزشی اشاره کرد و گفت: طراحی دوره تخصصی پنج ساله سطح ۲ و ۳ پیوسته فقه و اقتصاد؛ طراحی دوره تخصصی شش ‌ساله سطح ۳ و ۴ پیوسته فقه و اقتصاد؛ طراحی، گزینش و برگزاری اولین دوره دوساله پودمانی اقتصاد برای نخبگان و مدرسین جوان از جمله برنامه های آموزشی است.

عاملی با اشاره به فعالیت های پژوهشی هیأت اندیشه ورز اقتصاد: طراحی  و برگزاری سمینارها و نشست‌های تخصصی اقتصاد اسلامی تحت عنوان «سلسله نشست‌ های اقتصادنا» که بیست جلسه از آن تا اخر مهرماه ۱۳۹۷ با ارائه اساتید برجسته اقتصاد اسلامی کشور برگزار شده است، از جمله فعالیت های این هیأت در محور پژوهش است.

مسؤول هیأت اندیشه‌ورز اقتصاد افزود: نقد و بررسی سرفصل برخی از دروس پایه رشته اقتصاد دانشگاه و نیز نقد و بررسی طبقه‌بندی JEL(Journal of Economic Literature) از موضوعات دانش اقتصاد و تدوین طبقه‌بندی‌ای جدید از مسائل اقتصادی بر مبنای اقتصاد اسلامی، تدوین مجموعه پرسش های فقهی و مسائل مستحدثه در موضوع اقتصاد بخش عمومی و پول، بخش دیگری از فعالیت‌های هیأت در زمینه پژوهش می‌باشد.

وی در ادامه به فعالیت های این هیأت در حوزه ترویج اشاره و ابراز کرد: رایزنی با مراکز و مؤسسات علمی حوزوی و دانشگاهی داخل و خارج کشور، رایزنی با اساتید برجسته حوزه علمیه خراسان و برگزاری کارگاه‌های موضوعی در اقتصاد اسلامی برای طلاب سطوح مقدماتی حوزه از جمله فعالیت‌های این هیأت می‌باشد.

عاملی اظهار کرد: طراحی کارگاه‌های اقتصاد اسلامی و اقتصاد مقاومتی در سه سطح مجزا و نیز کارگاه‌های موضوعی در اقتصاد اسلامی نظیر پول و بانک، تأمین اجتماعی، بخش عمومی و ... از جمله برنامه‌های آینده هیأت جهت ترویج گفتمان اقتصاد اسلامی در حوزه و دانشگاه می‌باشد.

در انتهای این دیدار هر یک از حاضرین به بیان دیدگاه‌ها و نظرات و پیشنهادهای خود در زمینۀ آسیب‌های حوزه و دانشگاه در عدم توجه به مباحث اقتصادی، لزوم تکمیل زنجیره دانش در اقتصاد اسلامی و ضرورت دیدگاه عملیاتی به نظریات، بازنگری در متون و منابع اقتصادی دانشگاه‌ها، ضرورت طراحی و گنجاندن واحدهای درسی اقتصادی با منبعی اصیل و متقن در میان دروس حوزوی پرداختند./909/241/ح

منبع: خبرگزاری رسا

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹