vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۹ - 13 November 2018
معرفی مقاله؛

نقدی بر کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط» نوشته سیداحمد کاظمی موسوی

وسائل- حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان طی مقاله‌ای به نقد کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط، نگاهی به سیر تاریخی اصول فقه و رویکردهای نوین مصالح – مقاصدجویانه و هرمنوتیکی» پرداخته است.

کتاب «بازاندیشی در آیین استنباط»» تألیف سیداحمد کاظمی موسوی، نگاهی به سیر تاریخی اصول فقه و رویکردهای نوین مصالح مقاصدجویانه و هرمنوتیکی است. در این کتاب بیان می‌شود که علم اصول ازجمله دانش‌های پرورش‌یافته در دامن ادبیات اسلامی است. هرچند ممکن است که این علم را مجموعه‌ای برگرفته و التقاط‌شده از سایر علوم بدانیم؛ ولی نمی‌توانیم ارزش والای آن را نادیده بگیریم. اینک علم اصول روشی است که بدون به‌کارگیری آن هرگز اجتهاد و استنباط احکام شرعی امکان‌پذیر نخواهد بود.

مؤلف در این اثر به سیر تحولات اصول فقه سنی و شیعه پرداخته و این تحولات را به سمت حل نیازهای روزآمد زمانۀ مسلمانان و توجه بیشتر به مقاصد شریعت و به‌کارگیری هرمنوتیک جدید در برداشت‌های نو از نصوص قدیم دانسته است.

از این رو، حجت‌الاسلام والمسلمین حسنعلی علی‌اکبریان عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و علوم اسلامی، در مقاله‌ای که در شماره ۹و۱۰ فصلنامه نقد کتاب فقه و حقوق به چاپ رسیده است، طی مطالبی به نقد کتاب مذکور پرداخته است.

این استاد حوزه و دانشگاه در این مقاله، مهم‌ترین نقد ساختاری این کتاب را مربوط به «نحوۀ ترکیب اصول فقه سنی و شیعه در سرفصل‌های کتاب» و «کم‌رنگ بودن گرایش اصلی نویسنده در ساختار کتاب» می‌داند.

حجت‌الاسلام علی‌اکبریان همچنین، مهمترین نقد محتوایی آن در «متأثر نشان دادن اصول فقه شیعه در پیدایش و تکامل، از اصول فقه سنی»، «پرداختن به شخصیتهای معاصر غیراصولی و نپرداختن به شخصیت‌های اصولی نوآور در دوران معاصر» و «خلط بین هرمنوتیک کلاسیک و جدید» تبیین می‌کند.

علاقه‌مندان می‌توانند با پرداخت هزینه، اصل مقاله را اینجا دانلود و مطالعه نمایند./229/102/ف

اجتهاد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹