vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۳ - 03 November 2018
معرفی کتاب؛

معرفی کتاب|درآمدی براجتهاد تمدن ساز

وسائل- یکی از روش های مستحکم و معقول برای عبور از مشکلات و حل آن ها اجتهاد است حوزه علمیه که ریشه در سنت دارد برای ایفای نقش در موضوع تمدن ساز مستعد تر است و این امر مستلزم تحول در نگرش ها ، مسائل، ابزارو روش هاست . ایده اجتهاد با رویکرد تمدنی در حقیقت بازکردن رگ های حیاتی دین در عصر جهانی شدن فرهنگ جوامع و حرکت در مسیر به فعلیت رساندن برنامه های دین در جامعه است.

به گزارش وسائل؛ شاید بتوان «تمدن» را بزرگ‌ترین سازه مفهومی دانست که اندیشیدن بدان، در سپهر فکری هر اندیش‌ورزی نیست؛ اما ملاحظه آرمان‌های رهبران جامعه اسلامی و نیز نظر‌داشت افق ترسیم شده برای نظام اسلامی ایران، حکایت از دست‌یافتنی شدن «تمدن عظیم اسلامی» دارد. حرکت نظام اسلامی، برای تمدن‌سازی، آنگاه در راستای مبانی و اهداف اصیل اسلامی خواهد بود که پیگیری این هدف والا را با روش اجتهادی و رویکرد فقهی در دستور کار خود قرار دهد. «اجتهاد تمدن‌ساز» نرم افزار بنیادین برای نیل به «تمدن‌سازی اسلامی» است که اثر حاضر در صدد تبیین آن، بر اساس دیدگاه استاد فرزانه حضرت آیت‌الله اعرافی دارد.

این کتاب از 8 تا فصل تشکیل شده است

فصل اول : در مورد کلیات پژوهش

فصل دوم: تحلیل وضعیت موجود : آسیب شناسی اجتهاد مصطلح ، برجسته نبودن مباحث اجتماعی و حکومتی ، توجه ناکافی به بعد تطبیقی فقه ، غفلت از علوم انسانی و اجتماعی ، دوربودن از موضوع شناسی علمی و تخصصی، انحصار اجتهاد در فقه، از موضوعاتی است که در این فصل بررسی شده است

فصل دوم: راهکارهای اجمالی

گسترش ابواب فقهی، بازسازی هندسه علوم حوزوی، اولویت سنجی و فرصت سوزی ، تخصصی شدن فقه، اهتمام به فقه مقارن و نگاه تطبیقی به حقوق جدید، کلان نگری ، توسعه اجتهاد در حوزه اخلاق از موضوعاتی است که در این فصل بحث شده است

همچنین در مورد مزیت های نسبی اجتهاد مصطلح، محصول اجتهاد مصطلح، سنجش کارآیی اجتهاد مصطلح  از دیگر موضوعات این فصل می باشد.

فصل سوم: چیستی ، چرایی و چونگی اجتهاد تمدن ساز: چیستی اجتهاد تمدن ساز،مفهوم شناسی اجتهاد و تمدن، گستره اجتهاد تمدن ساز، وظایف مورد انتظار از اجتهاد تمدن ساز، چرایی و امکان تمدن سازی اجتهاد، چگونگی اجتهاد تمدن ساز از موضوعات بررسی شده در این فصل می باشد.

فصل چهارم: منظومه سازی : تعریف و ضرورت منظومه سازی ، مراحل و مراتب منظومه سازی ، وجه تمایز منظومه سازی با تشکیل خانواده حدیث، آثار و فواید منظومه سازی ، حجیت و اعتبار منظومه سازی از موضوعات بررسی شده در این فصل است.

فصل پنجم: نظام سازی : تعریف نظام سازی و پیشینه آن ، و.جه تمایز منظومه سازی با نظام سازی ، فایده و اهمیت نظام سازی ، ارکان و مختصات نظام سازی، حوزه های نظام سازی اهداف آن ، علوم پیدایش آن، از موضوعاتی که در این فصل بررسی شده است.

فصل ششم:بازسازی و ساماندهی حوزه معرفت بشری: مفهوم شناسی  و حوزه های معرفت بشری ، چرایی و ضرورت سنجی بازسازی و ساماندهی حوزه معرفتی بشر، سنجش معرفت دینی با معرفت بشری ، انواع ارتباط بین معرفت بشری و معرفت دینی ، نظریه ها در باره بازسازی و ساماندهی حوزه معرفتی بشراز موضوعاتی است که در این فصل بحث شده است.

فصل هفتم: الگو مدل سازی: مفهوم شناسی مدل ، ضرورت و چرایی تدوین الگو ، کارکردها و انتظارات از یک الگو،روش های مدل سازی ، ملاک اعتبار الگو، روش آزمون و ارزیابی الگو،نقش اجتهاد در تدوین الگو،عرصه ها و اولویت بندی الگواز موضوعات این فصل می باشد.

فصل هشتم: تمدن سازی: عناصر تمدن ساز، الزامات و پیش شرط های تمدن ساز ، الزامات و پیش شرط های تمدن ساز ، رویکردها به تمدن ، چالش های تمدن اسلامی ، از موضوعات بررسی شده این فصل می باشد.

توضیحات کتاب:

مولف : علیرضا اعرافی

ویراستار : حامد عبداللهی

تحقیق و تنظیم کتاب : علی بخشی

ناشر کتاب : موسسه اشراق و عرفان

 

 

 

 

 

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲