vasael.ir

کد خبر: ۱۲۱۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۲ - 01 November 2018
آیت الله العظمی سبحانی:

فقه و طبابت رابطه تنگاتنگی دارند

وسائل- از اول کتاب طهارت تا آخر کتاب دیات، فقیه محتاج طبیب در تشخیص موضوعات است تا بتواند حکم دهد.

به گزارش وسائل، حضرت آیت الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید در دیدار رییس اورژانس کشور با اشاره به اهمیت فعالیت در  زمینه حیات انسانی از دیدگاه اسلام گفتند: اگر بتوانیم انسانی را نجات دهیم گویی همه انسان ها نجات داده شده اند.

ایشان افزودند: این تعبیر در کتاب های دیگر مانند تورات و انجیل نیست و عظمتی که خداوند متعال برای انسان قائل است در هیچ کتابی جز قرآن کریم بیان نشده است، این کار عبادت است که افراد بتوانند انسانی را از مرگ نجات دهند به ویژه با توجه به تصادفاتی که رو به افزایش است.

حضرت آیت الله سبحانی در بخش دیگر سخنان خود با بیان این که فقه با طبابت رابطه تنگاتنگی دارد، اظهار داشتند: از اول کتاب طهارت تا آخر کتاب دیات فقیه محتاج طبیب در تشخیص موضوعات است تا بتواند حکم دهد.

ایشان ادامه دادند: در این موارد اطبا موضوع شناس هستند و زمینه را برای حکم فقیه آماده می کنند، بنابراین فقیه و طبیب ارتباط تنگاتنگی داشته و دوشادوش یکدیگر حرکت می کنند.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم با تأکید بر توجه بیشتر نهادها و سازمان ها به رویکرد پیشگیرانه ابراز داشتند: بر اساس آمار روزانه به صورت میانگین ۴۵ نفر در راه ها کشته می شوند، باید بررسی شود که چرا این میزان تلفات وجود دارد.

ایشان عنوان کردند: آیا مشکل راه ها هستند؟ به نظر می رسد که راه ها بهتر از قدیم باشند، راه ها نسبتا خوب و خودروها فرق کرده است؛ عمده این است که راننده ها رعایت نمی کنند و به همین دلیل انسان های بسیاری کشته می شوند.

 این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: راهنمایی و رانندگی باید در این مورد فکر‌کند تا آسیب ها و تلفات کاهش پیدا کند، اگر هر کس صرفا 4 جلسه امتحان دهد و بتواند پشت فرمان بنشیند زمینه ساز ایجاد فاجعه می شود، باید منشأ را بررسی و مشکل را حل کرد، آمار تلفات در جاهای دیگر تا این حد بالا نیست.

ایشان اضافه کردند: دست اندکاران امر، خدمتگزاران و اطبا که به یک معنا فرشته هستند باید کاری کنند که آثار تلفات در جاده ها کاهش پیدا کند، اورژانس و راهنمایی و رانندگی باید در جلساتی راهکارهای کاهش تلفات جاده ای را بررسی کنند تا جان انسان ها محفوظ تر باشد.

 حضرت آیت الله سبحانی با بیان این که هدف از کار پزشکی و درمانی باید رضایت الهی باشد، گفتند: پزشکانی هستند که برای حفظ جان بیمار تمام شب را در کنار مریض حضور پیدا می کنند تا به موقع خدمت رسانی داشته اشند که واقعا چنین افرادی فرشته هستند، اینگونه پزشکان سرمایه بزرگ مملکت هستند.

ایشان افزودند: در اوایل انقلاب کمبود پزشک در ایران محسوس بود و از پاکستان و هند پزشک می آمد  که با مزاج ایرانی آشنایی نداشتند، خوشبختانه امروز  به فضل الهی و برکت انقلاب اطبای عالی مقام داریم که بی نیاز به خارج هستیم

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳