vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۰ - 30 October 2018
معرفی مقاله

شیوه های غیرمستقیم تربیت جنسی در دوران کودکی و نوجوانی از منظر قرآن و حدیث

وسائل- اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق است که شامل ان عده از عادات و روش هایی می شود که به غریزه جنسی مربوط می شود . این عادات اگر مطلوب باشد موجب رشد و کمال انسان است. و اگر نامطلوب باشد به انحطاط فرد می انجامد.

به گزارش وسائل؛  بدیهی است پرداختن به موضوع تربیت جنسی و آموزش راه و روشی که قرآن و روایات در این باب سفارش می کند می تواند به حفظ عفت و سلامت و پایداری خانواده ها کمک کند. و به دنبال آن فساد و فحشا در جامعه کم می شود و سهل انگاری و بی اهمیتی به این مسئله موجب از بین رفتن حیائ و حریم ها و فروپاشی خانواده ها و شیوع فساد و فحشا در جامعه می شود.

در این مقاله سعی شده است که از جنبه روان شناسی دینی به این مسئله پرداخته شود و از آثار و کتب روانشناسی اسلامی شیعی استفاده شود و به این سوال پاسخ داده شود که راه های اموزش اخلاق جنسی در دوران کودکی و نوجوانی از منظر قرآن و حدیث چیست؟

این آموزش خود شامل تربیت مستقیم و غیر مستقیم می شود و در این مقاله تربیت غیر مستقیم بررسی شده است.

تعریف اخلاق جنسی

اخلاق جنسی قسمتی از اخلاق به معنای عام است و شامل ان بخش از عادات و روش های بشری است که با غریزه جنسی بستگی دارد این عادات و روش ها عبارتند از: حیائ زن از مرد ، غیرت ناموسی مرد، عفاف و وفاداری زن نسبت به شوهر ، ستر عورت، پوشاندن بدن زن از نامحرم ، منع زنا، تحریم نظربازی ، تحریم اطدواج با محارم ، حرمت نزدیکی بازن در دوران حیض ، منع انتشار صور قبیحه، تقدس یا پلیدی تجرد همگی جزء اخلاق جنسی به شمار می آیند.

در ادامه این مقاله به تاثیر نیازهای عاطفی و روانی و همچنین تاثیر دعا و اعمال دینی در تربیت جنسی و لزوم شکوفاسازی فطرت و پرورش حیا و عفت و غیرت در کودکان و نوجوانان پرداخته شده است.

تامین نیازهای عاطفی و روانی به طور غیر مستقیم در تربیت جنسی کودک موثر است و از این لازم است که این نیازها معرفی و شناخته شوند.

در این مقاله مواردی از این نیازها که بیشتر از نیازهای دیگر بر تربیت جنسی موثر است بررسی شده است .

یکی از آن ها محبت کردن است همان طور که محبت کافی به کودک موجب رشد سالم جسمی ، روحی و روانی او می شود و قابلیت های بسیاری را در وی ایجاد می کند. پاسخ گویی به نیازهای عاطفی کودک او را در حالت اعتدال روحی و روانی قرار می دهد و موجب افزایش اعتماد به نفس و احساس ارزشمندی او می شود .

 دومین از آن نیازها نوازش کردن است با نوازش کردن کودک نیاز درونی اش تامین می شود و دیگر احساس کمبود نمی کند تا برای ارضای آن جذب افرادی شود که از اوسوء استفاده جنسی شود.

از عوامل دیگر ارزش دادن به کودک است احترام به کودک در روح وی تاثیر عمیقی می گذارد به طوری که این تاثیر درفرد بروز می کند.باید والدین و مربیان توجه داشته باشندکه بی احترامی آثار منفی بسیاری در شخصیت کودک می گذاردزیرا که تحقیر شخصیت کودک آثار ضد تربیتی بسیاری را به دنبال دارد و هرگز نمی توان از کودکی که همواره مورد بی احترامی و اهانت قرار گرفته انتظار نیکی داشت.

هدیه دادن و تامین امنیت از موارد دیگری است که در تربیت جنسی اثر دارد که در این مقاله بررسی شده است.

دعاکردن یکی دیگر از موارد دیگری است که در تربیت جنسی تاثیر دارد.

دعاکردن به هنگام انعقاد نطفه ، آکنده کردن فضا از ذکر خدا ، آموزش دعا به کودک ، شکوفاسازی فطرت ، آموزش اعمال دینی ، پرورش حیا در فرزند، پرورش عفت در نوجوان، پرورش غیرت در نوجوان از دیگر مواردی است که در این مقاله بررسی شده است.

این مقاله از مجموعه مقالات نهمین همایش ملی اشراق اندیشه مطهر خانواده و تربیت جنسی است که توسط نیره امانی دانشجوی دکتری مدرسی معارف و عاطفه ملاحسینی طلبه سطح دو حوزه به رشته تحریر در آمده است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ابو محمد
Iran, Islamic Republic of
00:08 - 1397/08/10
شكرا لجهودكم لنشر الموقع الجديد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵