vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۶:۲۳ - 27 October 2018

معرفي كتاب| ماهيت حكومت نبوي

وسائل- انديشه ها و عملكرد سياسي پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) منشور حكومت ديني ره گشاينده گرههاي حكومتي و پاسخ گوي چالش هاب سياسي است، زيرا در آن اخلاق با سياست، حكمت با مصلحت وشيوه حكومت داري با راه كارهاب عقلاني درهم آميخته است. اقتداي به اين سيرره خكومت داري سبب پايندگي و بالندگي نظام سياسي و رشد و گسترش اسلام در جامعه و جهان خواهد بود.

به گزارش خبرنگار وسائل، استقرار جمهوري اسلامي ايران به عنوان يك رژيم سياسي جديد و حكومت ديني، روش هاي سياسي موجود دنيا را در هم ريخت و جمهوريت را با اسلاميت درهم آميخت و دين داري را در كنار احترام به آراي مردم بر كرسي نشاند. اين تجربه نوين، واكنش هاي متفاوتي را در پي داشت و حجم وسيعي از نوشته هاي سياسي را در داخل و خارج از كشور به خود اختصاص داد. برخي براي مخالفت با اين تجربه نو، به هر دست آويزي متوسل شدند؛ حتي برخي از آنان از تفكيك دين و سياست در روزگار پيامبر اسلام(صلي الله عليه و آله) سخن گفتند و به انكار حكومت آن حضرت و خاستگاه الهي آن پرداختند تا به پندار خود جمهوري اسلامي ايران را بدون پشتوانه ديني معرفي كنند. از اين رو حجت الاسلام محمدصادق مزياني در كتابي با عنوان «ماهيت حكومت نبوي» درصدد تبيين اصول و مباني انديشه و تحليل سيره نبي اكرم(صلي الله عليه و آله) است تا پاسخي باشد به پرسش ها و شبهات مخالفان حكومت ديني كه در داخل و خارج از كشور مطرح مي‎شود.

پژوهش حاضر در چهار بخش نگارش شده است:

بخش اول: ماهيت حكومت نبوي

در اين بخش پاره اي از پرسش ها و شبهات كه در سال هاي اخير، جو سياسي فكري جامعه را تحت تأثير قرار داده و مشروعيت جمهوري اسلامي و زيربناي آن را هدف گرفته پاسخ داده است؛ از جمله اين بخش به دو پرسش اصلي زير و چند پرسش فرعي ديگر پاسخ گفته است؛

زعامت پيامبر هنگان ورود به مدينه چگونه زعامتي بوده، آيا از نوع ولايت سياسي و حكومت بر امت بود يا از نوع رياست معنوي رهبران مذهبي بر پيروانش؟

اگر از نوع ولايت سياسي و حكومت بود، آيا از وحي سرچشمه مي گرفت يا ريشه مدني و عرفي داشت و مردم با انتخاب خود حكومت بر خويش را به پيامبر واگذار كرده بودند؟

بخش دوم: نصيحت و خيرخواهي، از حقوق متتقابل دولت و مردم

ويژگي ناصحان، حق و تكليف، حدود و مرزهاي نصيحت، حقوق ناصحان، عوامل غفلت از نصيحت و خيرخواهي از مباحث اين بخش است.

بخش سوم: معيارهاي گزينش كارگزاران در حكومت نبوي

اين بخش داراي دو فصل است:

1.تمايز اين معيارها در حكومت نبوي با ديگر حكومت ها و همچنين به معيارهاي عقلاني كه شريعت نيز آنها را تأييد كرده پرداخته شده است.

2.پس از اشاره به ديدگاه هاي گوناگون درباره اخلاق و سياست، به بخشي ديگر از معيارهاي مكتبي همچون شايستگي هاي اخلاقي كارگزاران و پيراستگي آنان از رزائل اخلاقي اشاره دارد.

بخش چهارم: روش هاي تربيت سياسي كارگزاران

در اين بخش يكي از تفاوت هاي حكومت ديني و سكولار نمايان شده است.

اين كتاب به همت انتشارات بوستان كتاب در سال 1389 چاپ دوم روانه بازار شده است./229/ف

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳