vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۸ - 25 October 2018

کتاب: تحلیلی بر مهم‌ترین مسائل زن و خانواده در ایران

وسائل- این کتاب شامل دوازده بیانیه است که متناسب با نیاز جامعه علمی، کارشناسی و مدیریتی کشور و دانش‌پژوهانی تدوین شده است. گرد‌آوری بیانیه‌ها در یک مجلد، علاوه بر آن‌که به عنوان مجموعه‌ای ارزش‌مند از توصیف‌ها و تحلیل‌ها در مهم‌ترین مباحث و موضوعات کنونی زن و خانواده ایرانی، برای پژوهش‌گران و کارشناسان و مدیران کشور سودمند است، زمینه‌ساز مطالعات درجه دوم نیز خواهد بود.

به گزارش خبرنگار وسائل؛ این‌‌که نهاد تخصصی حوزه به چه موضوعات و مسائلی حساس‌تر است و این حساسیت‌ها از چه قاعده‌ای پیروی می‌کند؛ مفاهیم، مبانی مورد استفاده و کلید‌واژه‌های اصلی و نقاط تمرکز این نهاد چیست؛ از چه زاویه‌ای مباحث جنسیتی و خانواده را فهم و تحلیل می‌کند و گرفتار چه آسیب‌ها و موانعی در فهم عینیت است، بخشی از این مطالعات است. از این رو متن بیانیه‌ها بی‌هیچ کم و کاستی انتشار یافته است تا از ارزش‌ استنادی بیش‌تر و امکان داوری بهتری برخور‌دار باشد.

این‌که نهاد تخصصی حوزه به چه موضوعات و مسائلی حساس‌تر است و این‌که حساسیت‌ها از چه قاعده‌ای پیروی می‌کند؛ مفاهیم، مبانی مورد استفاده و کلید‌واژه‌های اصلی و نقاط تمرکز این نهاد چیست؛ از چه زاویه‌ای مباحث جنسیتی و خانواده را فهم و تحلیل می‌کند، و گرفتار چه آسیب‌ها و موانعی در فهم عینیت است، بخشی از این مطالعات است.

در پیش‌گفتار این کتاب درخصوص لزوم نگارش بیانیه‌های علمی، با طرح این پرسش که یک نهاد علمی و پژوهشی، با چه توجیهی به تدوین بیانیه می‌پردازد؟؛ آمده است: "اگر بیانیه علمی را متنی بدانیم که حاصل هم‌فکری گروهی از کارشناسان جامعه علمی خاص برای ترسیم تحولات علمی در حوزه‌ مورد‌ نظر، توصیف وضعیت کنونی علم و افق‌های پیش رو، آسیب‌شناسی جامعه علمی و ضرورت‌های راهبردی آن دانش باشد و یا با برجسته‌کردن مهم‌ترین مسائل عینی یا معرفتی در حوزه علمی موردنظر دغدغه‌های خود را به جامعه علمی منتقل و نخبگان را در حل مسائل به یاری طلبد، نه تنها می‌توان از ازرشمندی این اقدام دفاع کرد، بلکه ضرورت آن برای نهادهای مرجع پژوهشی توجیه‌پذیر خواهد بود."

ازطرفی باید توجه داشت که در شناخت و تحلیل مسائل جامعه بیانیه‌های علمی و دقیق ارزشی بیشتر از مقالات علمی و پژوهشی دارند و می‌توانند زمینه‌ساز تدوین پژوهش‌های عمیق و تأملاتی نو برای جامعه کارشناسی کشور باشند.

بیانیه اول: چالش‌های زنان در جامعه اسلامی و راهکارهای گسترش فرهنگ فاطمی (1381)

در این بیانیه که سال 1381 توسط این مرکز تحقیقاتی حوزه زنان منتشر شده است بر لزوم ترسیم الگوی زن مسلمان تأکید شده، دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه زنان و موانع و مشکلات موجود بررسی شده است و سپس به یررسی بحران‌های پیش رو و علل و عوامل این مشکلات و بحران‌ها پرداخته شده و در انتها بایسته‌های مربوطه ذکر شده است.

در این بیانیه مهم‌ترین دستاورد زن ایرانی در عصر نوین انقلاب اسلامی، تعیین روز میلاد حضرت زهرا (س) به عنوان روز زن توسط امام خمینی (ره) دانسته شده و در این خصوص آمده است: "این اقدام میمون نه فقط به معنای طرح یک مناسبت و بزرگداشت یک شخصیت بزرگ تاریخی، بلکه به معنای ترسیم جهت‌گیری حرکت زن ایرانی به سوی فاطمه علیهاالسلام و اعلام برتری «الگوی فاطمی» بر الگوهای رایج توسعه زنان در سرتاسر جهان بود. ترسیم «الگوی زن مسلمان» بر اساس توجه به سه بعد، فردی، خانوادگی و اجتماعی شخصیت فاطمه و تدوین برنامه عمل ملی بر اساس الگوی فاطمی است که می‌تواند خط پایانی بر تحقیر تاریخی شخصیت زن و آغازی بر شکوفایی تاریخی زن مسلمان باشد."

همچنین دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه زنان؛ خودباوری، ارزشمندی، حضور اجتماعی، حضور در عرصه‌های زنانه، رشد علمی، توجه بیشتر به شأن مادری و همسری، توجه به آموزش غیررسمی زنان و توجه به مسائل زنان دانسته شده و البته بالارفتن سن ازدواج، افزایش آمار طلاق، زنان تنها، استفاده ابزاری از زن، زنان خیابانی، افزایش بیماری‌های جنسی و کاهش امنیت دختران؛ به عنوان موانع و مشکلات حوزه زنان بعد از انقلاب اسلامی شمرده شده است.

کارشناسان نگارنده این بیانیه بحران اشتغال، بحران جنسی، مسئله حجاب و بحران نسل‌ها را ازجمله بحران‌های پیش روی زنان جامعه دانستند و درخصوص عوامل ایجادکننده این موانع و بحران‌ها به ضعف کارشناسی، ضعف پژوهش‌های بنیادین، بخشی‌نگری، ناهماهنگی در دستگاه‌های مختلف، مدیریت‌های ناکارآمد، ضعف اطلاعات و آمار، و نفوذ سازمان‌های بین‌المللی توجه شده است.

همچنین تقویت تحقیقات بنیادین در حوزه‌ها و دستگاه‌های کارشناسی، توجه به پژوهش‌های تولیدی، آموزش‌های تئوریک و کارشناسانه، تکمیل چرخه کارشناسی، پیوند حوزه دی و حوزه کارشناسی، تدوین طرح جامع، اصلاح نظام آموزشی، هماهنگی قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی و برخورد جدی‌تر با جرم و مجرم؛ به عنوان بایسته‌های لازم جهت رفع موانع مذکور و دستیابی به آن الگوی جامع ذکر شده است.

بیانیه دوم: زنان و کارآمدی خانواده، راهبرد استراتژیک نظام اسلامی (1382)

در بیانیه دوم بر لزوم نگاهی دوباره به مفهوم خانواده تأکید و منشأ بسیاری از مشکلات اجتماعی، ناکارآمدی خانواده دانسته شده است و تغییر نگرش‌ها نسبت به زن، اصلاحات اجتماعی و حتی حضور جدی جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های بین‌المللی مرهون کارآمدی خانواده دانسته شده است.

در این بیانیه خانواده کارآمد خانواده‌ای تعریف شده است که کانون محبت، انعطاف و رحمت باشد. از این‌رو، آرامش روانی و کاهش اضطرابات، مهم‌ترین کارکرد خانواده سالم و همچنین اقناع نیازهای جنسی زوجین، وجهی دیگر از کارآمدی خانواده و نیز مؤثر در پیوندهای عاطفی؛ دانسته شده است.

در این بیانیه کم‌شدن تمایل به تشکیل خانواده، عدم تناسب در ازدواج، عدم تعادل در پیوندهای جنسی و عاطفی، و ضعف بنیان‌های پرورشی و تربیتی؛ ازجمله نمودهای ناکارآمدی خانواده در جامعه عنوان شده است.

ازطرفی درخصوص عوامل ناکارآمدی خانواده نیز به ناهماهنگی گروه‌های مرجع، ترویج فرهنگ بیگانه، فقدان سیاست‌های روشن در مورد خانواده، کم‌توجهی به جایگاه خانواده در حل معضلات اجتماعی و ضعف نظارت و کنترل اجتماعی اشاره شده است.

در بخش بایسته‌ها نیز تدوین منشور خانواده، اصلاح الگوی مشارکت اجتماعی زنان، اصلاح نظام آموزشی، اصلاح الگوهای فرهنگی- اجتماعی، تقویت کانون‌های مشاوره؛ تدوین و اجرای طرح عملیاتی «نهضت آسان‌سازی ازدواج» و توجه خاص دستگاه قضایی ذکر شده و آمده است که "همت نخبگان کشور و اندیشمندان مسلمان، طلیعه‌های شکوفایی و کارآمدی را بیش از گذشته فراروی ما خواهد نهاد و جامعه اسلامی ما خریدار همت کارشناسان و تمناگر توجه بیشتر مسئولان و تشنه یافتن راه‌های نوین مناسب با شرایط اجتماعی و رسالت جهانی ماست."

بیانیه سوم: زنان و بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی (1383)

در این بیانیه ابتدا نگاهی اجمالی به فعالیت‌های کشورهای غربی در ایران و کشورهای اسلامی شده و سپس با اشاره به برخی مسائل و مشکلات زنان، آرمان‌های انقلاب اسلامی در موضوع زنان مورد بازخوانی قرار گرفته شده است.

تأنیث فقر و فساد، سوءمعاشرت با زنان در خانه، بالارفتن سن ازدواج، کاهش امنیت اجتماعی دختران، ابتذال در پوشش و آرایش، فقدان الگوی اشتغال و مشارکت اجتماعی، نظام تحصیلی نامتناسب، و سنت‌های غلط و جاهلی؛ ازجمله مسائل و مشکلات زن ایرانی ذکر شده است.

در بخش اصلی این بیانیه که بخش «زنان و بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی» نام دارد، آمده است: "نگرش کلی و اهداف کلان نظام اسلامی به زن و خانواده که در قانون اساسی و سخنان امام امت و رهبر معظم انقلاب اسلامی متجلی شده، لزوم اصلاحات بنیادین به منظور حل مشکلات زنان را ضرورتی اجتناب‌ناپذیر ساخته است."

در ادامه این بیانیه گزاره‌های توصیفی قانون اساسی در مورد زن و خانواده احصا شده‌اند که برخی از آنها عبارتند از:

-    ارزش و کرامت والاتر زن به دلیل آنکه علاوه بر هم‌رزمی با مردان در عرصه‌های فعال حیات، پرورش‌دهنده انسان‌های مکتبی نیز هست؛

-    لزوم تصحیح نگرش به زنان از شی‌انگاری و یا ابزار کار بودن در خدمت اشاعه مصرف‌زدگی و استثمار و بازیافت هویت واقعی زن؛

-    اولویت استیفای حقوق زنان به دلیل ستم بیشتری که از نظام طاغوتی متحمل شده‌اند؛

-    خانواده واحد بنیادین جامعه و کانون رشد و تعالی انسان؛

-    ایجاد زمینه‌های مساعد برای رشد شخصیت زن و احیای حقوق مادی و معنوی او؛

-    تأکید بر لزوم دخالت زنان در مقدرات اساسی مملکت و سازندگی کشور؛

-    ترغیب زنان به انجام فعالیت‌های علمی، فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و تشکیل گروه‌های فرهنگی؛

همچنین با توجه به اینکه این بیانیه اواخر کار دولت هشتم ارائه شده بود، به ارزیابی برنامه چهارم توسعه به عنوان برآیند نگرش اصلاح‌طلبانه دولت به زن و خانواده پرداخته و و نقاط ضعف این برنامه در موضوع زنان بیان شده است.

بیانیه چهارم: بازخوانی هویت زنانه (1384)

در این بیانیه جهت بازخوانی هویت زنانه، ابتدا تصویری از وضعیت زنان در ایران در چند محور آموزش و علم، حمایت از زنان و توانمندسازی آنان، و مشارکت اجتماعی و سیاسی ترسیم شده است و سپس این وضعیت مورد تحلیل قرار گرفته است. در بخش تحلیل کاستی‌های موجود در جامعه زنان متأثر از عوامل متعددی بیان شده است، که برخی از عوامل مورد اشاره بدین شرح‌اند:

الف) در عمل از محور بودن خانواده در بسیاری از سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها غفلت شده است و این مهم بیشتر معلول دو چیز است: اول آنکه برخی گمان کردند در کنار توجه به زنان لازم است به خانواده نیز توجه داشت؛ به‌گونه‌ای که عدم توجه به خانواده در کنار توجه به زنان به مثابه اجرای برنامه‌های مفید، اما ناقص است و این مسئله نیز سبب شد که نگاه دستگاه سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی به سمت توجه به زن معطوف شود و گه‌گاه با تبصره‌ها و تکمله‌هایی خانواده نیز لحاظ گردد؛ چنان‌که بسیاری از مواد برنامه‌های توسعه به‌ویژه برنامه توسعه سوم و چهارم به همین شکل تدوین شده‌اند.

نتیجه این اشتباه آن بود که بسیاری از مواد قانونی و برنامه‌هایی که در ذات خود با اولویت خانواده منافات داشت، به مرحله تصویب و اجرا برسد و اضافه کردن قید «با توجه به خانواده» هم نمی‌توانست سبب استحاله چنین مواردی شود.

و دوم آنکه در برنامه‌ریزی به نفع زنان، به در هم‌تنیدگی مصالح زن و مرد توجه نشد.

ب) عملکرد دستگاه‌های حکومتی چه در سیاست‌گذاری، چه در قانون‌گذاری و چه در اجرا؛ نشان می‌دهد که دستگاه کارشناسی کشور بیش از آنکه به تولید و هدایت انتظارات و مطالبات بیندیشد، به پاسخ‌گویی به مطالباتی می‌اندیشد که خود در هدایت آنها نقش فعال ایفا نکرده است.

اینکه در پی فعل و انفعالاتی بالاخره شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها باشیم و آنان را برخلاف روش گذشته به حضور فعال فراخوانیم، اینکه رفته رفته مجبور شویم در مقابل ابتذال در پوشش و آرایش و تعرض به دختران سکوت کنیم یا احیاناً آن را شور طبیعی دوران جوانی بدانیم، اینکه بسیاری از نامزدهای ریاست جمهوری به خاطر جلب نظر مردم و پاسخ به انتظارات آنان حضور گسترده زنان در کابینه آینده و در صحنه مدیریت‌های کلان اجتماعی را نوید می‌دهند...؛ همگی نشان‌گر آن است که دستگاه مدیریتی کشور چنان‌که بایسته است هدایت انگیزه‌ها و نیازها را در اختیار ندارد و صرفاً در برابر امواج مقاومت نموده و یا در مسیر آن حرکت می‌کند.

ج) از یک سو به دلیل ضعف دستگاه علمی دستگاه‌های کارشناسی و از سوی دیگر به دلیل کثرت بلندگوهایی که صدای خود را صدای جامعه زنان ایران معرفی می کردند، مطالبات بخشی از اقشار جامعه را مطالبه‌ای فراگیر و عمومی دانستیم و مسائل مهم‌تر را در حاشیه قرار دادیم.

همچنین در ادامه این بیانیه درخصوص اختلال در هویت جنسی به عنوان مهم‌ترین مسئله زنان، عامل بروز اختلال در هویت زنانه، و بازیابی هویت زنانه؛ ضرورت‌ها و بایسته‌ها؛ بحث شده است.

بیانیه پنجم: آسیب‌شناسی نگاه به زن و خانواده (1385)

در این بیانیه با مقایسه‌ای میان «فرهنگ اسلامی و سنت نبوی» و واقعیت‌های موجود، به آسیب‌شناسی اجمالی موضوع زن و خانواده پرداخته شده و پرسش‌های اساسی و بایسته‌های کارشناسی در حد اجمال بیان شده است.

در این بیانیه درخصوص آسیب‌شناسی دفاع از حقوق زنان، بیان شده است که "جریان دفاع از حقوق زنان در کشور ما، درضمن برخورداری از ویژگی‌های مثبت، همچون دیگر کشورهای اسلامی، به فقدان نگاه فعال نسبت به زنان مبتلاست." در ادامه نیز اثرات حاکمیت این نگاه انفعالی در مسئله‌شناسی‌ها، شاخص‌سازی‌ها، و تعارف و مفاهیم بنیادین و کاربردی نشان داده شد.

در ادامه این بیانیه سیاست اسلام و جرکت پیامبر اکرم (ص) در دفاع از زنان و در ترسیم شخصیت و جایگاه زن تحت عناوین همتا دانستن زن و مرد، توجه به ارزش دختران و تشویق به پرورش و حمایت از آنان، بیعت با زنان، توجه به شخصیت‌های ویژه، و پرورش عملی زنان مورد بحث و بررسی قرار گرفته و سیاست‌های اسلام و سنت پیامبر اکرم (ص) در چند محور؛ تبیین نقش‌های جنسیتی، توصیه به حسن ایفای نقش، و حمایت از نقش‌ها نشان داده شده است.

بخش دوم این بیانیه نیز آسیب‌شناسی نگاه به خانواده در ایران اختصاص پیدا کرده است.

بیانیه ششم: فرهنگ عفاف، خانواده و دولت؛ مسئولیت‌ها و بایسته‌ها (1386)

در این بیانیه نیز درخصوص ضرورت و اهمیت مدیریت فرهنگ عفاف، تأثیر فرهنگ‌های غیراسلامی بر نگاه جامعه ایرانی، پیوند میان اخلاق جنسی و سیاست، پیوند میان اخلاق جنسی و اقتصاد سرمایه‌داری، ناتوانی علوم اجتماعی از شناسایی دقیق معضلات جنسی، غفلت از نگاه مدیریتی به اخلاق و تربیت جنسی، نگرانی‌ها و نمودها از تضعیف اخلاق جنسی و عفاف، کم‌شدن انگیزه تشکیل خانواده، افزایش طلاق و اختلافات خانوادگی، نغییر در الگوی روابط زن و مرد، افزایش اعتیاد و بیماری‌های جنسی، افزایش شبکه‌های فساد، افزایش افسردگی در نسل جوان، اخلاق جنسی؛ ظرفیت‌ها و امیدها، و... صحبت شده است.

بیانیه هفتم: قرائت انتقادی نظام آموزشی (1387)

در این بیانیه ضمن بررسی ضرورت آسیب‌شناسی نظام آموزشی از نگاه جنسیتی، آمده است: "حضور چشمگیر دختران در عرصه‌های علمی و آموزشی، هم مرهون رهنمودهای رهبران و تلاش مدیران نظام، هم نتیجه فراغت‌هایی است که گسترش تکنولوژی در زندگی خانوادگی ایجاد کرده و هم پیامد تغییر نگاه‌هاست. اما پرسش مهم آن است که نظام آموزشی موجود تا چه حد در مسیر رشد و تعالی زنان در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی بوده است و آیا می‌توان تمام پیامدها را در این عرصه مثبت قلمداد کرد؟"

همچنین در بخش دوم این بیانیه مروری تاریخچه‌ای بر تحول نظام آموزشی در سده اخیر صورت گرفته است و در بخش سوم پیامدهای نظام آموزشی آندروژنی (دوجنسیتی) نظیر افت تحصیلی پسران، تحول در هویت جنسی و تحقیر صفات زنانه و مردانه، کاهش کارآمدی خانواده، تغییر الگوی مشارکت اجتماعی زنان، افزایش تعارضات ساختاری، تقویت شبهه ناکارآمدی دین، و کاهش جمعیت؛ مورد بررسی قرار گرفته است.

در ادامه نیز ضرورت‌های نظام آموزشی متمایز بحث شده و در بخش بایسته‌ها ذکر شده است که در قدم اول جلسات کارشناسی به منظور بررسی ابعاد موضوع برگزار گردد و در کنار آن پرونده‌های علمی مناسب از آثار منتقدان نظام آموزشی دوجنسی (چه در داخل و چه در خارج کشور) تدوین شود.

بیانیه هشتم: بازتولید خانواده ایرانی (1388)

در سال 1388 مرکز تحقیقات زن و خانواده، موضوع بیانیه سالیانه خود را به دلیل نقش تأثیرگذار خانواده بر فرهنگ‌سازی و تمدن‌پردازی و نیز به دلیل جایگاه بی‌بدیل زن در خانواده؛ «بازتولید خانواده ایرانی» قرار داد.

این بیانیه شامل بخش‌های اهمیت موضوع، ظرفیت‌های خانواده ایرانی، تحولات خانواده (تغییر شبکه ارتباطی، دگرگونی‌های جنسیتی، تحولات ازدواج و طلاق، عرفی‌گرایی، رسانه‌ای‌شدن خانواده)، و بایسته‌ها است.

بیانیه نهم: خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی جدید (1389)

این بیانیه یکی از مباحث مهم در حوزه مطالعات فرهنگی را که می‌تواند کارکرد خانواده، هویت جنسی و موقعیت زن در خانه و اجتماع را به چالش بکشد، به بحث می‌گذارد.

 

بیانیه دهم: دلالت‌ها و عوامل مؤثر بر کنش‌های خانواده ایرانی (1390)

تحول وضعیت خانواده در ایران، شکاف نسلی، و تغییر در سبک زندگی روزمره که نگرانی‌هایی را در اذهان کارشناسان، نسبت به آینده خانواده برانگیخته است، سبب شد تا بیانیه سال 1390 مرکز تحقیقات زن و خانواد ه به موضوع «دلالت‌ها و عوامل مؤثر بر کنش‌های خانواده ایرانی» اختصاص داشته باشد.

بیانیه یازدهم: گفتمان خانواده (1391)

نظر به تأثیر گفتمان‌ها در تحولات اجتماعی و ضرورت گفتمان‌سازی در حوزه زن و خانواده، این بیانیه به موضوع «گفتمان خانواده» اختصاص دارد.

در این بیانیه پس از تعریف گفتمان و بیان تأثیرات گفتمان نظیر شکل‌گیری محورهای جدید برای تفاهم اجتماعی، شکل‌گیری ارزش‌های نو، شکل‌گیری مطالبات جدید، تحول در برنامه‌ریزی‌ها، و شکل‌گیری مرجعیت‌ها و قدرت‌ها و الگوهای جدید؛ درخصوص ضرورت گفتمان‌سازی در حوزه زنان و خانواده بحث شده است.

تحولاتی که به‌ویژه در سده اخیر در جامعه بشری اثر گذاشت، به شکل‌گیری و تقویت گفتمان‌های رقیب، از جمله گفتمان فردگرایی و گفتمان برابری و گفتمان مصرف انجامید. گفتمان فرودستی زنان به دلیل ناتوانی ذاتی خود و نداشتن پشتوانه فطری و علمی، به تدریج به گفتمانی حاشیه‌ای تبدیل می‌شود؛ هرچند می‌کوشد که خود را در شکل‌های پیچیده‌تر و پنهان‌تر حفظ کند. در برابر، گفتمان تشابه، از همین نقطه ضعف علمی و فطری گفتمان فرودستی بهره برده و آشکارکردن شکل‌های فرودستی و نکوهش آن را زمینه‌ای برای بخشیدن مشروعیت و عقلانیت به خهویش و انتقال خود از حاشیه به متن قرار داده است.

البته حاشیه‌نشینی گفتمان خانواده‌گرا، داستان دیگری دارد. از تلاش شماری اندک از رادیکال‌فمینیست‌های اروپایی ضد خانواده، لیبرال‌فمینیست‌های مخالف ارزشمندی خانواده و گروهی از مارکسیست‌ه و چپ‌گرایان که بگذریم؛ در سده اخیر چند علت در این مهم مؤثر بوده است: چیرگی گفتمان برابری، چیرگی گفتمان فردگرا و چیرگی گفتمان مصرف.

در این بیانیه در ادامه درخصوص چرایی و چیستی گفتمان خانواده صحبت شده و سپس به بایسته‌ها و نبایسته‌های گفتمان‌سازی پرداخته است.

همچنین در ادامه بحث در سه محور مهم ناظر به حوزه علمی و معرفتی، حوزه گرایشی و ارزشی و حوزه عینی و علمی پیگیری شده است.

بیانیه دوازدهم: تحولات جمعیتی ایران؛ عوامل، پیامدها و راهبردها (1392)

در این بیانیه پس از گزارش اطلاعاتی از تحولات جمعیتی ایران و کارهایی که دولت‌ها در زمینه مهار جمعیت انجام داده‌اند، کوشیده شده است نگاهی به عوامل و عناوین هم‌بسته با تحولات جمعیتی ایران داشته و پس از دیدن تصویری کوتاه از آینده جمعیتی و مناسبات خانوادگی وابسته به آن، مخاطب با فضای معنایی متون اسلامی درباره جمعیت آشنا شود و در انتها نیز راهبردهای مورد نظر پیشنهاد گردد.

مجموعه حاضر مشتمل بر 12 بیانیه است که از سال 81 تا 92 و متناسب با نیاز جامعه علمی، کارشناسی و مدیریتی کشور و دانش‌پژوهانی تدوین شده است که مسائل زنان و خانواده را با حساسیت پیگیری می‌کنند.

گردآوری بیانیه‌ها در یک مجلد، علاوه بر آن‌که به عنوان مجموعه‌ای ارزشمند از توصیف‌ها و تحلیل‌ها در مهم‌ترین مباحث و موضوعات کنونی زن و خانواده ایرانی، برای پژوهشگران و کارشناسان و مدیران کشور سودمند است، زمینه‌ساز مطالعات درجه دوم نیز خواهد بود. این‌که نهاد تخصصی حوزه به چه موضوعات و مسائلی حساس‌تر است و این‌که حساسیت‌ها از چه قاعده‌ای پیروی می‌کند؛ مفاهیم، مبانی مورد استفاده و کلید‌واژه‌های اصلی و نقاط تمرکز این نهاد چیست؛ از چه زاویه‌ای مباحث جنسیتی و خانواده را فهم و تحلیل می‌کند، و گرفتار چه آسیب‌ها و موانعی در فهم عینیت است، بخشی از این مطالعات است. در این کتاب متن بیانیه‌ها بی‌هیچ کم و کاستی انتشار یافته‌است تا از ارزش استنادی بیشتر و امکان داوری بهتری برخوردار باشد.

کتاب تحلیلی بر مهم ترین مسائل زن و خانواده در ایران کاری از حجت‌الاسلام و المسلمین محمدرضا زیبا‌یی‌نژاد، در بهار 1393 توسط نشر مرکز تحقیقات زن و خانواده، و در 504 صفحه به چاپ رسیده است. قیمت این کتاب 150000 ریال است.

فهرست عناوین:

چالش‌های زنان در جامعه اسلامی و راهکارهای گسترش فرهنگ فاطمی

زنان و کارآمدی خانواده، راهبرد استراتژیک نظام اسلامی

زنان و بازخوانی آرمان‌های انقلاب اسلامی

بازخوانی هویت زنانه

آسیب‌شناسی نگاه به زن و خانواده

فرهنگ عفاف، خانواده و دولت، مسئولیت‌ها و بایسته‌ها

جنسيت و آموزش

باز‌تولید خانوادة ایرانی

خانواده و مصرف کالاهای فرهنگی جدید

دلالت‌ها و عوامل مؤثر بر کنش‌های خانواده ایرانی

گفتمان خانواده

تحوّلات جمعیتی ایران؛ عوامل، پی‌آمد‌ها، راه‌برد‌ها

مناسبات حاکمیت و خانواده، ضرورت بازنگری در رویکردها

دوست‌داران مباحث زن و خانواده برای تهیه این کتاب می‌توانند به نشانی: قم، بلوار الغدیر، کوچه 10، شماره 5

تهران، بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجت‌دوست، پلاک 56 مراجعه نمایند.

یا با تلفن‌های 58-32603357(025) داخلی 4664 و 88983944(021) تماس حاصل فرمایند.

سال انتشار بهار 93

تعداد صفحات 504

قیمت 150,000 ریـــال

نویسنده: محمدرضا زیبایی‌نژاد

برای خرید اینترنتی از طریق لینک زیر اقدام فرمایید

http://wrc.ir/shop/home/1

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳