vasael.ir

کد خبر: ۱۲۰۰۴
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷ - 14 October 2018
در نشستی علمی بررسی شد؛

حوزه سکولار؛ واقعیت یا هشدار

وسائل- برخی اعتقاد دارند حوزه علمیه سکولار شده است و برخی همانند رهبر معظم انقلاب معتقد هستند اندیشه سکولار در متن و بطن حوزه علمیه وجود ندارد بلکه حرکت به سمت سکولار شدن خطری برای تفکر دینی و سازمان روحانیت است.
به گزارش وسائل به نقل از خبرگزاری رسا، نخستین نشست از سلسله نشست‌های مسأله شناسی حوزه و روحانیت با موضوع حوزه سکولار، واقعیت یا هشدار؟ شامگاه چهارشنبه از سوی مؤسسه بشری در ساختمان مؤسسه مفتاح کرامت واقع در خیابان صفائیه برگذار شد.

در این نشست علمی حجت الاسلام مهراب صادق نیا عضو هیأت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب و سید صادق حقیقت عضو هیأت علمی دانشگاه مفید به بیان نظرات خود پرداختند و سیدعبدالوهاب فراتی عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی نیز دبیر علمی این نشست را برعهده داشت.

در آغاز نشست فراتی به اهداف برگزاری این نشست علمی پرداخت گفت: هدف از این جلسه، دست یابی به نظام و مسائل حوزه و روحاینت معطوف به دغدغه سکولار است بنابراین نخستین نشست با حضور اساتید محترم برگزار می‌شود که امیدواریم روزنه‌ای برای گفت: وگو‌های عمیق در حوزه علمیه باشد.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: مدتی است بحث حوزه سکولار بر زبان‌ها جاری است و افرادی در خارج و داخل حوزه در این زمینه دیدگاه‌های مختلفی مطرح کرده اند.

وی با بیان این که بحث حوزه سکولار در حوزه علمیه بحثی جدید نیست، اظهار کرد: در سال ۷۴ سعید حجاریان در شماره‌ای از مجله کیهان از حوزه سکولار می‌نویسد و معتقد است فقه و سازمان روحانیت به دلیل عنصر مصلحت در فرآیند عرفی شدن قرار می‌گیرد که فقه و در تبع آن سازمان روحانیت تن به عرفی دشن خواهد داد و پس از آن نیز رهبرمعظم انقلاب سال گذشته نسبت به سکولار شدن حوزه علمیه هشدار داد.

فراتی خاطرنشان کرد: برخی اعتقاد دارند حوزه علمیه سکولار شده است و برخی همانند رهبر معظم انقلاب معتقد هستند سکولار در حوزه علمیه وجود ندارد بلکه خطری برای تفکر دینی و سازمان روحانیت است.

وی افزود: آیت الله ممدوحی تنها فردی از داخل حوزه علمیه است که سکولار شدن حوزه علمیه را قبول کرده است و در خارج از حوزه نیز رحیم پورازغذی نسبت به سکولار شدن حوزه علمیه سخنانی را بیان کرده و در دفاع از این ایده با جدیت به اشکالات مربوط به آن پاسخ داده است.

دبیر علمی نشست حوزه سکولار، واقعیت یا هشدار بیان کرد: در این جلسه می‌خواهیم از فضای رسانه‌ای خارج شویم و از درون حوزه علمیه به نقد آن بپردازیم بنابراین از اساتید درخواست داریم درمرحله نخست به این سوال پاسخ دهند که وجود حوزه سکولار را می‌پذیرید یا هشدار تلقی می‌کنید؟

پس از بیان سخنان دبیر علمی، حجت الاسلام صادق نیا در پاسخ به سؤال مطرح شده به معانی و مفهوم حوزه علمیه و سکولار پرداخت و براساس برخی تعاریف، حوزه علمیه را سکولار دانست.

در ادامه نیز صادق حقیقت با بیان چندین مقدمه و با اشاره به سخنان رحیم پورازغذی و نقد آن سکولار در حوزه علمیه را هشدار دانست.

۱۲۰/د
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نظرسنجی
مهمترین راهکار تقویت فقه حکومتی در حوزه علمیه چیست؟
سیاست گذاری کلان مسئولان حوزه علمیه
راه اندازی کرسی های درس و بحث از سوی اساتید و فضلا
تقویت پژوهشگاه ها و مراکز علمی
آموزش مبانی و اصول فقه حکومتی در سطوح مختلف حوزه
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵