کد خبر : 9346
دوشنبه 16 مهر 1397 - 20:55

عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی :

گزارش| پذیرش این سند خودباختگی و بردگی و تسلیم مطلق است

وسائل_ حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی در گردهمایی «خودتحریمی ممنوع»در قم گفت: همه جناح های سیاسیِ انقلابی معتقدند که ‏FATF، یک پیمان استعماری و ظالمانه است. اما از برخی اظهارات بر‌می‌آید ‏که می‌گویند : ما امضا می‌کنیم و از زیر این فشارها بیرون می‌آییم و هر جا دیدیم به ضرر ماست قبول نمی کنیم و عمل ‏نمی کنیم!‏

گزارش| پذیرش این سند خودباختگی و بردگی و تسلیم مطلق است

به گزارش خبرنگار وسائل حجت الاسلام دکتر احمد علی یوسفی عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گردهمایی «خودتحریمی ممنوع» که شنبه ۱۴ مهر در مسجد امیرالمؤمنین علیه السلام در قم برگزار شد؛ به بیان نکات فقهی در مورد FATF پرداخت. صحبت های وی در مورد پذیرفتن یا نپذیرفتن بندها و شرایط گروه ویژه اقدام مالی که یک سازمان بین دولتی است و به FATF(financial action task force)‎‏ شهرت یافته است، ‏به شرح زیر است :
حضرات مراجع حفظه الله در خصوص FATF نظرات فقهی ارائه دارند که من برخی از جملات حضرات را برای شما می خوانم:
مقام معظم رهبری فرمودند : فرض کنید مبارزه با تروریسم یا با پولشویی؛ هیچ لزومی ندارد که ما برویم چیزهایی را که نمی‌دانیم ته آن چیست یا حتی می دانیم مشکلاتی هم دارد قبول کنیم.
حضرت آیت الله مکارم شیرازی فرمودند : قبول کردن این سند سیاهی مطلق است، و اگر قبول نکنیم اتفاقی ایجاد نخواهد شد؛ و تحریم ها به روال قبل ادامه خواهد یافت در حالی که پذیرش این سند خودباختگی و بردگی و تسلیم مطلق است.
حضرت آیت الله نوری همدانی نیز فرمودند : حوزه های علمیه با تمام قوای خود در برابر تصویب این لایحه مقاومت می کنند و نمی گذارند این قرارداد به تصویب برسد.
و همینطور سایر مراجع و فقها نظراتی را ارائه فرموده اند.
عرض ما این است که مبانی فقهی این بحث چه هست؟ از آیات و روایات و قرآن چگونه مبانی فقهی این حکم فقهی و نظر فقهی که مقام معظم رهبری و سایر مراجع داده‌اند، استنباط می‌شود؟
همان‌طور که علمای حاضر در جلسه مستحضرند، در هر بحث فقهی ابتدائا باید موضوع دقیق روشن بشود. همة جناح های سیاسیِ انقلابی معتقدند که FATF، یک پیمان و قرارداد استعماری و ظالمانه است. وقتی که ما بررسی می‌کنیم متوجه می‌شویم همه این اعتقاد را دارند اما نکته اینجاست و از برخی اظهارات بر‌می‌آید که ما امضا می‌کنیم و از زیر این فشارها بیرون می‌آییم و هر جا دیدیم به ضرر ماست قبول نمی کنیم و عمل نمی کنیم!
الآن در شرایط موجود؛ شما می‌بینید که برخی از کشورها علی الخصوص خود امریکا از پیمان هایی که امضا کرده اند یکی پس از دیگری بیرون می‌آیند. در اینجا معلوم است که هزینه‌ای که شما بخواهید پیمانی را امضا کنید و بعدا از زیر آن بیرون بیایید، بیشتر از امضا نکردن است. پس وقتی ما بخواهیم زیر پیمانی برویم که بعدا بخواهیم عمل نکنیم که چنین چیزی هم معلوم نیست مقدور باشد، این هزینه بیش از آن چیزی است که ما ابتدا امضا نکنیم.
مبانی فقهی نظرات مراجع عظام و رهبر انقلاب
اولین مساله ای که به ذهن ما می‌آید، قاعدة «نفی سبیل» است. خداوند متعال در قرآن می‌ُفرماید : «و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا». خداوند با لن که به معنای نفی ابد است؛ این آیه را شروع نموده است. یعنی هرگز برای کفار برعلیه مومنین هیچگونه سلطه و سبیلی قرار نداده است. این جمله خبری است. آیا قرار نداده است به معنای این است که تکوینا قرار نداده است؟! یعنی تکلیف ما سبک است و ما تکلیفی نداریم؟ 
فقها از این آیه‌ای که اخبار است؛ یک قاعده‌ای استفاده نموده اند و فرموده اند که در این جمله خبری، انشاء حکم است و تشریع حکم فقهی است. یعنی مؤمنین در پیمان های سیاسی و اقتصادی و نظامی خودشان و در هر نوع قراردادی و در هر نوع سیاستی، حق ندارند زیر بار هیچگونه سلطه و استعماری بروند. و ما در ادبیات خواندیم که اگر حکمی شرعی بخواهد یا یک امری و انشائی بخواهد در قالب اخبار ارائه شود، آن نسبت به هدف و دلالتی که دارد، اکد است. یعنی به هیچ وقت مؤمنین حق ندارند زیر بار هیچ پیمان و سلطه‌ای بروند. حتی فقها فرمودند این قاعده در صورت تزاحم با قواعد عمومی مثل «الناس مسلطون علی اموالهم»، «اوفو بالعقود»، «تجارة عن تراض» و «احل الله البیع» در صورت تزاحم، این قاعده وارد و مقدم است.
قاعدة دیگری که میتوان گفت مبنای فقهی فقهای عظام و مقام معظم رهبری است، قاعده «عزت» است. در آیة قرآن باز داریم «و لله العزه و لرسوله‌ی و للمؤمنین». خداوند متعال در این آیه به ما خبر می‌دهد؟ عزت برای خداست و برای رسول خدا و مؤمنین است. ما هم فهمیدیم؛ آیا معنی این آیه فقط همین است ؟! نه، مفاد این آیه گرچه اخبار است، ولی دلالت این آیه همانند آیة قبلی جعل حکم شرعی می‌کند. یعنی مؤمنین هرگز حق ندارند، رفتاری و پیمانی و قراردادی را امضا کنند در صورتی که منافات با عزت جامعه اسلامی و مؤمنین داشته باشد. مفاد این آیه هم جعل حکم تشریعی است و حکمی که از آن استنباط می‌شود بر قواعد عام اولیه مقدم است و وارد است.
و همین‌طور نفی رکون را داریم. « و لا ترکنوا الی الذین ظلموا فتمسکم النار». مفاد این آیه هم مانند آیه اول است. همان دلالتی که از آیه اول استفاده کردیم از این آیه هم می‌توان استفاده کرد.
روایتی از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله داریم : « الاسلام یعلو و لا یعلی علیه ». مفاد این روایت مثل آیه آول، فقط خبر نیست. هر پیمانی که اگر با اقتدار جامعه اسلامی و با علو جامعه اسلامی منافات داشته باشد، آن پیمان از اعتبار ساقط است.
 نکته‌ی دیگری که ذکر آن خالی از لطف نیست این است که شرایط امروز ما نسبت به دهه‌ی اول انقلاب چگونه است؟ در زمان جنگ ما با دو ابر قدرت بزرگ مواجه بودیم. شوروی از یک طرف و امریکا از طرف دیگر و تمام اذنابشان در منطقه علیه ما بودند. ما در آن زمان زیر بار هیچ قرارداد و هیچ پیمان استعماری نرفتیم. امکانات داخلی ما به مراتب کمتر از وضعیت کنونی بود. به تعبیر رهبر معظم انقلاب؛ نیروهای جوان آماده رزم کمتر از الآن بودند. همه شرایط ما در حال حاضر مناسب‌تر از آن دهه و شرایط جنگ است. چه دلیلی دارد که ما این گونه زیر بار این پیمان های ذلت‌بار و استعماری برویم؟
 
تهیه و تنظیم: حسین بهرامی
 
323/ع


کد خبرنگار : 25


ارسال به:         whatsapp telegram  

ارسال نظر




chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.