vasael.ir

کد خبر: ۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ - 19 August 2018

انسان 250 ساله| نگاهی تحلیلی به زندگی سیاسی مبارزاتی امام باقر(ع)

وسائل- یکی از کارهای امام باقر(ع) مبارزه فرهنگی بود. مبارزه فرهنگی فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون جهت گیری، بدون یک سَمت گیریِ انقلابی و مبارزی نیست. بلکه مبارزه فرهنگی این است که سعی کنند ذهنیت مردم را و فرهنگ حاکم بر ذهن های مردم را عوض کنند، تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و راه را بر حکومت طاغوتی و شیطانی ببندد.

به گزارش خبرنگار وسائل، به مناسب ایام شهادت امام باقر(علیه السلام) گزارشی کوتاه از زندگی سیاسی مبارزاتی آن حضرت، برگرفته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب تقدیم می شود.

دوران زندگی امام پنجم امام باقر(ع) به طور کامل ادامه منطقی دوران زندگی امام سجاد است. دعوت شیعی که چند سالی بر اثر حادثه کربلا و حوادث خونین پس از آن مانند حادثه حرّه و توابین و سختگیری خلفا، متوقف مانده بود و جز در پوشش های بسیار ضخیم ارائه نمی شد، اکنون در بسیاری از اقطار کشورهای اسلامی ریشه دوانیده و قشر وسیعی را به خود متوجه ساخته و حتی در دایره ای محدودتر به صورت یک پیوند فکری و عملی که می توان از آن به یک «تشکیلات حزبی» تعبیر کرد، درآمده است.

فعالیت های امام باقر(ع)

1.مبارزه با تحریف در معارف اسلامی و احکام اسلامی

مقصود از مبارزه با تحریف این است که دین مقدس اسلام اساسا با معارف و احکامی که دارد خط روشنی بررا جامعه اسلامی ترسیم کرده است و ممکن نیست بعضی چیزها را تحمل کند مانند حکومت ستمگران، حکومت فساق و فجار، تبعیض و تقسیم ناعادلانه ثروت در جامعه. لذا سلاطین و زمامداران که به عنوان خلافت پیامبر بر جامعه اسلامی جکومت می کنند اگر قرار بود احکام اسلامی همانطور که هست برای مردم تبیین بشود، امکان ادامه حکومت و زمامداری و قبضه کردن قدرت برای آنها نبود؛ از همین رو بود که دست به تحریف می زدند.

یکی از راه های تحریف این بود که بعضی از فقها و علما و محدثین و قرّاء و چهره های موجه را می فریفتند و در کنار خود نگاه می داشتند، به آنها پول می دادند یا آنها را می ترساندند. بعضی را با طمع و برخی را با ترس وادار می کردند همان چیزی را که مورد علاقه آنهاست دربین مردم ترویج کنند.

یک راه تحریف این بود که وقتی خود خلفا بر اریکه قدرت تکیه می زدند و احساس می کردند هرچه بگویند مردم مجبورند از آنها قبول کنند؛ یک حرفی را، یک فکری را، یک مبنایی را همینطوری مطرح می کردند به نام اسلام و به صورت فرهنگ رایج در می آوردند و این در همه جای دنیای اسلام هی گفته می شد، هی تکرار می شد، هی دهان به دهان می گشت، تا می شد ذهنیت مردم. مثل اینکه بعضی از سرداران دستگاه عبدالملک مثل حجاج معتقد بودند یا اظهار می کردند که خلافت از نبوت بالاتر است؛ حالا اینها به این قانع نبودند که عبدالملک بن مروان و اولاد عبدالملک به عنوان جانشین پیغمبر باشند بلکه ادعا می کردند که خلافت از نبوت بالاتر است. یک چنین تحریف هایی در دین واقع شده بود، و عامل اصلی ادامه سلطه بنی امیه و بنی عباس و مانع اصلی حکومت حق اسلامی همین فرهنگ غلطی بود که بر ذهن های مردم حاکم بود.

حالا در چنین فضایی ائمه می خواهند حکومت اسلامی درست را سر پا کنند؛ اولین کار این است که ذهنیت مردم را عوض کنند؛ این همان مبارزه فرهنگی است. مبارزه فرهنگی فقط نشستن و از احکام اسلام چیزهایی را بیان کردن بدون جهت گیری، بدون یک سَمتگیری انقلابی و مبارزی نیست. بلکه مبارزه فرهنگی این است که سعی کنند ذهنیت مردم را و فرهنگ حاکم بر ذهن های مردم را عوض کنند، تا راه را برای حکومت الهی هموار کنند و راه را بر حکومت طاغوتی و شیطانی ببندد و امام باقر این کار را شروع کرد. باقرالعلم الاولین یعنی این؛ حضرت شکافنده حقایق قرآنی و دانش های اسلامی بود. واقعا قرآن را برای مردم تبیین می کرد. لذا بود که هر کسی که نفس امام باقر(ع) به او می خورد و او وابسته نبود؛ سرش در آخور جایی نبود، این یقینا نسبت به وضع حاکمیت زمان، نظرش برمی گشت.

2. کار تشکیلاتی

یکی از کارهای امام باقر(ع) این بود که شاگردان و دوستان خود را تربیت می کرد بعد آنها را به همدیگر وصل می کرد و در سرتاسر دنیای اسلام آنها را به عنوان یک قطبی، یک رکنی، به عنوان وکیل خود، نایب خود می گمارد که آنها کار آن حضرت را دنبال کنند و ادامه تبلیغات و تعلمیات آن حضرت را به گردن بگیرند و به عهده بگیرند. این سازماندهی پنهانی امام باقر بود که از قبل از امام باقر شروع شده بود، اما در زمان آن حضرت یک هیجان بیشتری پیدا کرد و البته در زمان امام صادق و امام موسی بن جعفر به اوج خودش رسید؛ این هم کار دیگر بود که کاری بود بسیار خطرناک./229/ف 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳