vasael.ir

کد خبر: ۸۴۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۳ - 21 May 2018

معرفی پایان نامه| بررسی تطبیقی مبانی نظری آراء سیاسی سهروردی و ملاصدرا

وسائل- سهروردی و ملاصدرا خداوند را حاکم مطلق و یگانه قانونگذار عالم وجود می دانند و بنابراین بر پیوند سیاست با شریعت (که قانون تدبیر زندگی انسانها از طرف خداوند است)، تأکید می ورزند. البته با این تفاوت که سهروردی تصریحی بر انتصابی بودن رهبری سیاسی ندارد، ولی ملاصدرا بر مبنای تفکر شیعی خود آن را انتصابی می داند.

به گزارش خبرنگار وسائل، به مناسبت اول خردادماه روز بزرگداشت ملاصدرا، پایان نامه کارشناسی ارشد با عنوان «بررسی تطبیقی مبانی نظری آراء سیاسی سهروردی و ملاصدرا» که توسط قاسمی فلاورجانی در دانشگاه اصفهان نگارش یافته و دکتر علی ارشد ریاحی استاد راهنمای این پایان نامه را بر عهده داشته است، جهت معرفی تقدیم می گردد.

چکیده:

نوشتار پیش رو، مبانی نظری آراء سیاسی سهروردی و ملاصدرا را مورد بررسی قرار می دهد. سهروردی و ملاصدرا ارائه دهنده مستقیم ویا غیر مستقیم مبانی نظری آراء سیاسی هستند. گردآوری این مبانی در یک مجموعه و مدون کردن آنها، تاکنون به طور مستقل صورت نگرفته است. از این رو در این رساله برای کشف زوایای مختلف آراء سیاسی این دو فیلسوف، به مبانی معرفت شناسی، خداشناسی، هستی شناسی و انسان شناسی آنها پرداخته می شود، تا مشخص گردد آراء سیاسی این دو اندیشمند بر چه مبانی ای استوار است. به این منظور آراء سیاسی سهروردی و ملاصدرا با توجه به مبانی مذکور ریشه یابی وتحلیل شده است و این نتیجه مهم به دست آمده است، که تحلیل اندیشه سیاسی هر دو فیلسوف، بدون توجه به مبانی نظری آنها، ناقص و فاقد اعتبار علمی است. در این رساله در مقام مقایسه تطبیقی مبانی نظری این دو فیلسوف پیرامون آراء سیاسی، نتایج ذیل حاصل شده است:

 ا- هر دو فیلسوف از منابع معرفتی عقل، وحی و شهود در فلسفه سیاسی خود بهره می برند، با این تفاوت که سهروردی بر اساس محوریت معرفت شهودی و با طرح حکومت حکیم متأله یا انسان کامل، نظریه ای عرفانی در مورد اندیشه سیاسی عرضه می دارد، ولی معرفت عقلانی در فلسفه سیاسی ملاصدرا سایه افکن است و شهود را در پرتو عقل و وحی هدایت می کند.

2- هر دو فیلسوف خداوند را حاکم مطلق و یگانه قانونگذار عالم وجود می دانند و بنابراین بر پیوند سیاست با شریعت (که قانون تدبیر زندگی انسانها از طرف خداوند است)، تأکید می ورزند. البته با این تفاوت که سهروردی تصریحی بر انتصابی بودن رهبری سیاسی ندارد، ولی ملاصدرا بر مبنای تفکر شیعی خود آن را انتصابی می داند.

3- هر دو فیلسوف هستی را جلوه ظهور حق تعالی و بنابراین دارای هدف، قانون، مبدأ و معاد واحد و نظام اکمل دانسته، بر اساس این باور، تعالی سیاست را در هماهنگی و حرکت در مسیر قوانین، نظام اکمل و عادلانه هستی می دانند.

4- هر دو فیلسوف، سیاست را لازمه وجود انسان دانسته، انسانها را به علت واجد بودن صفاتی چون قوه شناخت، تعقل، قدرت اختیار و انتخاب راه سعادت و یا شقاوت، درتشکیل جوامعی عقلانی و شرعی، در سایه رهبری انسان کامل قادر می‌دانند. بنابراین انسانها خود مسبب تمامی کنش های اجتماعی و سیاسی خود هستند. در پایان به این نتیجه می رسیم که آراء سیاسی سهروردی و ملاصدرا تقریبا منطبق بر هم اند، جز اینکه ملاصدرا با بهره گیری از عقاید شیعی در بسط فلسفه سیاسیش، به فلسفه سیاست اسلامی غنا بخشیده است.

واژگان کلیدی: سهروردی، ملاصدرا، سیاست، حکومت، عقل، شریعت

علاقه مندان می توانند چند صفحه نخست این پایان‌ نامه را از اینجا دانلود نمایید./ف

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۹ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۳:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۵۸:۱۴
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۵۳
غروب آفتاب
۱۹:۲۴:۵۴
اذان مغرب
۱۹:۴۱:۵۲