استاد رفعتی نایینی/ فقه رسانه
کد خبر : 8389
پنجشنبه 27 ارديبهشت 1397 - 16:48

استاد رفعتی نایینی / 29

فقه رسانه| باید نمادهای آمریکایی غیر از پرچم را هدف قرار داد

وسائل ـ حجت الاسلام والمسلمین رفعتی نائینی در بیست و نهمین جلسه درس خارج فقه رسانه گفت: اگر پیامی در صورت صحیح بودن موجب وهن به احکام شرع می شود نباید رسانه ای شود زیرا بازتاب آن وهن به مذهب است مانند ادله فحش دادن به کفار که طبق بیان قرآن کریم گاهی بازتاب منفی دارد و سبب می شود که همان افراد در جامعه و محیط های اجتماعی به خداوند توهین کنند.

 فقه رسانه| باید نمادهای آمریکایی غیر از پرچم را هدف قرار داد

به گزارش خبرنگار وسائل، حجت الاسلام والمسلمین عباس رفعتی، در جلسه بیست و نهم درس خارج فقه رسانه که در روز دوشنبه مورخه 16بهمن سال 96 در موسسه فقهی ائمه اطهار علیهم السلام برگزار گردید، در ادامه بررسی پیام های حرام رسانه، به حرمت ترویج اختلاط زن و مرد در رسانه ها و بیان ادله حرمت آن پرداخت.

استاد رفعتی نائینی در ابتدای درس خارج فقه رسانه گفت: هر بازتابی را نمی توان منفی تصور کرد و گاهی بازتابی را افراد بی دین و عدم مقید به دین به وجود می آورند که موجی نیست که سبب لطمه به دین و واجبات شرعی باشد بلکه بازتاب این است که یکی از آداب خوب اجتماعی لطمه می بیند و جزء بازتاب های حرام نیست.

ایشان در ادامه ابراز داشت: در صدا و سیمای استان یزد خانمی متشرع گفت که اگر مرد از بیرون به خانه می آید و کارهای بیرون او را خسته کرده است باید خانه به او آرامش بدهد. باید در ظرفی آب ولرم یا شیر بریزد و پای او را ماساژ دهد! این سخن موجی علیه او در کشور راه می اندازد که از وزیر بی کفایت تا دیگران علیه او موضع گیری می کنند.

 استاد سطوح عالی حوزه در پایان گفت: خدعه در زمان صلح جایز نیست ولی در زمان جنگ جایز است و می توان از آن استفاده کرد. این آیه مربوط به سلم و صلح است. امروزه ما با آمریکا در حال جنگ نیابتی هستیم. مهم تر از جنگ نظامی و اقتصادی، جنگ فرهنگی است. امروزه آنان فهمیده اند که در جنگ نظامی نمی توانند پیروز شوند و رو به جنگ اقتصادی و فرهنگی آورده اند و می دانند این تحریم ها در طی چند سال جواب می دهد. در زمان جنگ نماد دشمن را می توان سوزاند و به او دشنام داد و ستاد تبلیغات جنگ برای همین است که می توان به دشمن نیز افترا زد و او را فریب داد تا در باتلاقی قرار گیرد که نتواند بلند شود. سیره پیامبر خدا در جنگ ها چنین بود که با شعار و ستاد جنگ روانی فضا را مدیریت کنند.

 

خلاصه درس گذشته

یکی دیگر از مصادیق حرام بازتاب اجتماعی پیام رسانه، اختلاط بین زن و مرد نامحرم یا دختر و پسر و نامحرم است که برنامه هایی پخش و تولید می کند و پیامی که می دهد ممکن است حرام نباشد زیرا فعل حرامی انجام نمی دهند و به نمایش نمی گذارند اما در مجموع به هنجارهای دینی و اجتماعی آسیب می زند. برای اختلاط بین زن و مرد به صورت مشروع شش شرط توسط فقها و مراجع بیان شده است که اگر هر یک از این موارد نباشد قطعاً اختلاط حرام است و اگر برای برنامه مذهبی یا فرهنگی نیز باشد تغییری در اصل حکم صورت نمی گیرد همان گونه که مساله از حضرت امام خمینی (ره) استفتاء شده است.

رسانه برخی کارها را آن قدر عادی جلوه می دهد که فرهنگ مشترعه را تغییر داده است مانند مراجعه زن به پزشک مرد که در صورت وجود پزشک زن این کار اصلاً جایز نیست و اگر اضطرار باشد می توان فقط به پزشک مرد مراجعه کرد که همین نیز شرائطی نظیر عدم لمس در معاینه دارد. شاید کار رسانه در نمایش اختلاط زن و مرد فی نفسه اشکالی نداشته باشد و شرائط فقهی را رعایت کند اما پیامدی که در جامعه به نمایش می گذارد سبب اختلاط های حرام شده است و زن و مرد به راحتی در کنار یکدیگر بدون رعایت موازین شرعی حضور می یابند و این خروجی حرام رسانه ای است که سیره متشرعه را تغییر داده است.

تقریر کامل درس

بررسی پیامدهای حرام نمایش اختلاط زن و مرد در رسانه

بحث در قسم محرمات پیام رسانه و بیان مصادیق بود.

بیان شد که گاهی اصل پیام درست است ولی بازتاب حرامی در جامعه دارد که هنجارشکن است.

اختلاط زن و مرد در فیلم ها گاهی مشکل ندارد ولی ترویج گر اختلاط زن و مرد یا مدگرایی است.

گاهی در جامعه بازتاب های هنجارشکنانه ای دارد که منجر به حرام است.

اشرافیگری، اسراف، چشم و هم چشمی ترویج می شود.

قبل از اینکه به سراغ مصادیق دیگر برویم به دو نکته اشاره می کنم.

نکته اول

اگر فعل ما مشکل ندارد و فی نفسه حرمت ندارد، بازتاب آن انجام حرام در جامعه می شود، سبب حرمت برای کار ما هست یا خیر؟

ما بدین مساله اشاره نکردیم که اصل استدلال چیست.

گاهی کار من درست است ولی چون بازتاب آن در جامعه سبب حرام می شود تکلیف چیست؟

به آیه شریفه (وَ لا تَسُبُّوا الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَیَسُبُّوا اللَّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ کَذلِکَ زَیَّنَّا لِکُلِّ أُمَّةٍ عَمَلَهُمْ ثُمَّ إِلى‏ رَبِّهِمْ مَرْجِعُهُمْ فَیُنَبِّئُهُمْ بِما کانُوا یَعْمَلُون‏) استدلال می کنیم.

آیا فی نفسه و بذاته، سبّ کفار و کسانی که غیر خدا را پرستش می کنند حرام است؟ خیر.

ادله حرمت فحش، شامل فحش دادن به (الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ) نمی شود اما آیه می گوید در برخی موارد باید از این عمل اجتناب کنید. گاهی عمل شما بازتاب منفی دارد که همان افراد در جامعه و محیط های اجتماعی به خداوند توهین می کنید.

گاهی شما در منزل به کفار فحش می دهید و این سب در آیه فوق تحریم نمی شود ولی سب رسانه ای حرام می شود.

اگر در محیطی گفته شود که صدا و سخن من به (الَّذینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ) می رسد این کار رسانه ای است و سبب ایجاد موج در جامعه می شود. بازتاب این کار هنجارشکنی است.

اگر به این آیه دقیقاً نگاه کنیم صراحت دارد که گاهی فعل حلال شما چون بازتاب منفی در جامعه دارد نباید صورت گیرد. این مساله شبیه لعن کردن طاغوت در اسلام است. امر شده که ما نسبت به طاغوت کفر بورزیم و لعن کنیم اما نباید در ملاء عام صورت گیرد.

ادله دیگر همان بحث تقیه است که گاهی خوف نسبت به جان است و گاهی خوف به فرهنگ و دین ماست که موجب تمسخر و استهزاء دین است. تقیه این مورد را شامل می شود. اینکه برخی از حدود را اجرا نمی کنیم بازتاب منفی در سطح بین الملل است که موجب می شود شرع ما موجب استهزاء و لطمه قرار بگیرد.

اگر عمل ما هیچ تأثیری در طرف مقابل نداشته باشد دیگر مصداق تقیه نیست. او مرا شناخته است و هیچ اثری ندارد نباید کار را ترک کرد.

کسانی که امروزه قمه زنی را فی نفسه جایز می دانند و امروزه آن را از باب ضرر به تشیع جایز نمی دانند از همین قسم است که وهن مذهب صورت می گیرد.

اگر پیامی در صورت صحیح بودن موجب وهن به احکام شرع می شود نباید رسانه ای شود زیرا بازتاب آن وهن به مذهب است.

دلیل سوم برحرمت قسم سوم این است که بازتاب آن وهن به شریعت و سنت است.

فاء در آیه شریفه برای تفریع است یعنی اگر نتیجه سبّ، وهن باشد نباید صورت گیرد. از آن علت نیز استفاده می شود و هر جا که عمل شرعی و مشروع ما سبب وهن شود نباید انجام شود که این نکته اجتهادی آیه است و علت را بیان می کند. در مساله اختلاط زن و مرد نیز می توان استفاده کرد و هر جا که بازتاب منفی باشد شامل آیه می شود.

سوال: امروزه که پرچم آمریکا را آتش می زنند طبق همین آیه مردم آمریکا نیز ناراحت می شوند زیرا نماد ملی آنان است و در نظر سنجی درصد بالایی به جنگ با ایران رضایت می دهند.

پاسخ: باید نمادهای دیگر آمریکا را هدف قرار داد. مرگ بر آمریکا باید گفته شود. نسبت به نمادهای دیگر باید بررسی کرد. امروزه اسرائیل دیگر نماد پیامبر الهی نیست بلکه در دنیا مشخص شده که مراد کشور جعلی اسرائیل است. در گذشته برخی می گفتند اسرائیل نام پیامبر الهی است و نباید مرگ بر اسرائیل گفته شود! اسرائیل واژه ای برای نماد آنان است که در دنیا فساد و فتنه برپا کرده اند. مردم اسرائیل نیز کافر حربی هستند و مرگ و لعن نیز بر آنان اشکالی ندارد.

العلة همان طور که «تُعمم» هست «تُخصّص» نیز هست. باید منشأ علقه آمریکایی ها به پرچمشان را با تحقیق متوجه شد.

نکته دوم

اگر زمان جنگ و حرب است با زمان غیر حرب متفاوت است. در زمان صلح، احکام متفاوت است.

خدعه در زمان صلح جایز نیست ولی در زمان جنگ جایز است و می توان از آن استفاده کرد. این آیه مربوط به سلم و صلح است. امروزه ما با آمریکا در حال جنگ نیابتی هستیم. مهم تر از جنگ نظامی و اقتصادی، جنگ فرهنگی است.

امروزه آنان فهمیده اند که از جنگ نظامی نمی توانند پیروز شوند و رو به جنگ اقتصادی و فرهنگی آورده اند و می دانند این تحریم ها در طی چند سال جواب می دهد. در زمان جنگ نماد دشمن را می توان سوزاند و به او دشنام داد. ستاد تبلیغات جنگ برای همین است که می توان به دشمن نیز افترا زد و او را فریب داد تا در باتلاقی قرار گیرد که نتواند بلند شود. سیره پیامبر خدا در جنگ ها چنین بود که با شعار و ستاد جنگ روانی فضا را مدیریت کنند.

نکته سوم

هر بازتابی را نمی توان منفی تصور کرد و گاهی بازتابی را افراد بی دین و عدم مقید به دین به وجود می آورند که موجی نیست که سبب لطمه به دین و واجبات شرعی باشد. بازتاب این است که یکی از آداب خوب اجتماعی لطمه می بیند و جزء بازتاب های حرام نیست.

در صدا و سیمای استان یزد خانمی متشرع گفت که اگر مرد از بیرون به خانه می آید و کارهای بیرون او را خسته کرده است باید خانه به او آرامش بدهد. باید در ظرفی آب ولرم یا شیر بریزد و پای او را ماساژ دهد! این سخن موجی علیه او در کشور راه می اندازد که از وزیر بی کفایت تا دیگران علیه او موضع گیری می کنند.

در شب زفاف مرد طبق دستور اسلام پای زن را می شوید و اینجا که مرد خسته وارد منزل شده است این گونه سنت را بیان کرده است.

چرا ما که این را قبول داریم در شبکه های اجتماعی پیام مثبت ندادیم تا این جو شکسته شود. بنده تماس گرفتم و از رییس صدا و سیمای استان یزد تشکر کردم.

برای جلوگیری از مدگرایی باید جلوی این موج های منفی گرفته شود.

باید ما با تحقیق و بیان روایات و نکات مثبت این کار جلوی مدگرایی غربی را بگیریم. امروزه طب سنتی و انرژی درمانی همین مساله را تایید کرده است. باید این مسائل در شبکه های اجتماعی بیاید و بازتاب منفی متوقف شود.

فیمینیست ها امروزه فعالیت می کنند و به وظیفه منفی خودشان عمل می کنند اما ما کوتاهی می کنیم و رسالت خود را در شبکه های اجتماعی انجام نمی دهیم./926/ص


تقریر: محسن جوادی صدر

 

 

 


کد خبرنگار : 35


ارسال به:         whatsapp telegram  

ارسال نظر




chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.