به گزارش خبرنگار پایگاه تخصصی وسائل اقتصاد و تلاش و کوشش فردی و اجتماعی یکی از ضرورتهای زندگی دنیوی انسانهاست و این حرکت، آنگاه که سمت و سویی معنوی پیدا کند و زمینهساز حیات جاودانه باشد، روندی جهادگونه و همراه با مجاهدت در تمام عرصهها را طلب میکند. آشنایی با مباحث اقتصادی، راهکارهای برونرفت از فقر و درماندگی، مسیر دستیابی به توسعه و شکوفایی، شناخت آسیبها و موانع پیشرو و بالاخره فراهم ساختن مقدمات تمدن ناب اسلامی، نیاز پژوهشگران و محققین به منابع مرتبط با اقتصاد اسلامی را ضروری میکند. در همین راستا آقایان سیدمحمدحسین حسینی هرندی و میرصادق سیدنژاد کتابی را جمع آوری نموده اند که به معرفی بخشی از کتابهای موجود در عرصه اقتصاد برای ارائه به پیشگاه برنامهسازان و علاقهمندان مطالعات اقتصادی میپردازد. این کتاب با نام « کتاب شناسی جهاد اقتصادی» به منظور کمک به محققان و پژوهشگران تدوین شده و منبعشناسی برای افرادی است که در زمینه جهاد اقتصادی به فعالیت میپردازند.
اولین کتابی که در این مجموعه معرفی گردیده کتاب احتکار و گران فروشی است که آقای احمد آذری قمی در سال 1373 و در 228 صفحه آن را تالیف نموده و مباحثی چون پیدایش احتکار، اقسام رقابت، اقسام احتکار، سیستم کمونیستی احتکار و حکم احتکار در پرتو قانون اسلام و هر آنچه مربوط به این موضوع است را در نه فصل برای مخاطبش معرفی میکند. در واقع میتوان گفت که کتاب آقای آذری قمی حاصل مقالات ایشان در روزنامه رسالت بوده که در آن مولف با استفاده از آیات قرآنی، احادیث و روایت ها و استفاده از کتاب شریف نهج البلاغه در نکوهش احتکار و گران فروشی، به تفصیل سخن گفته است. افزون بر آن، به بحث درباره دیگر عوامل ازدیاد تورم و گرانی مانند نقدینگی پرداخته است.
بخش دوم اثر حاضر به سراغ کتاب آقای مرتضی سلطانی میرود و کتاب ایشان را که با نام «اخلاق تبلیغات بازرگانی»که در سال 1384 و در 144 صفحه تالیف شده به پژوهشگران معرفی میکند. آقای سلطانی در این کتاب به بررسی جنبه¬های اخلاقی و دینی تبلیغات تجاری تلویزیون، بایدها و نبایدهای آن و سرانجام طرح پیشنهادهایی به سیمای جمهوری اسلامی ایران پرداخته است و بر اساس میزان اهمیت، مطالب بخش¬های گوناگون کتاب را تدوین کرده است. کتاب«اخلاق تبلیغات بازرگانی» که در هفت بخش نوشته شده به موضوعاتی چون آداب کسب تجارت، برخی از راه حلهای مشکلات اقتصادی،مالکیت در اسلام و احکام کسب و تجارت از فتاوای امام خمینی(رحمه الله) میپردازد.
ارزش دنیا سومین کتابی است که در مجموعه حاضر معرفی گردیده و کانون اندیشه جوان در هفتاد صفحه در سال 1378 آن را به منصه ظهور رسانیده است. آقای علی اکبریان در این کتاب، با استفاده از دیدگاه¬های کلی درباره ارزش دنیا و در مواردی نیز با استفاده از آیات قرآنی به پرسش های اساسی درباره ارزش دنیا پاسخ گفته است. ازاین¬رو، نخست به جایگاه بحث درباره ارزش دنیا در آموزه های اسلامی پرداخته و سپس کلام و اخلاق را به عنوان دو بستر طرح موضوع ارزش دنیا معرفی کرده است.پرسش¬هایی که نویسنده در این کتاب مطرح کرده عبارت است از:اول) آیا بهره¬مندی از نعمت¬های دنیا بسنده است؟ در این بخش، با مقایسه فقر، غنا و کفاف، الگوی مصرف از دیدگاه اسلام بیان شده است. دوم) کار و ثروت، تا چه اندازه مطلوب و مفید است؟ نویسنده با بیان مقدمه¬ای درباره اهداف اقتصادی اسلام، به بررسی الگوی کار و ثروت پرداخته است. و سوم دنیای ناپسند کدام است؟ پس از روشن شدن این حقیقت که هیچ یک از مقوله¬های مصرف و کار و ثروت، مذموم و ناپسند نیستند، به این پرسش پرداخته می¬شود که دنیایی که در آموزه های دینی و وعظ های مذهبی، نکوهش شده، کدام است.
ارزشها و توسعه،از توسعه لرزان تا سقوط شتابان،اسراف از دیدگاه دین و دانش،اسلام و الگوی مصرف تنها تعدادی از دیگر کتابهایی است که در این اثر ارزشی به معرفی آن پرداخته شده است.
و اما از دیگر کتب معرفی شده میتوان به اثر سید محمد باقر صدر با نام اسلام و مکتبهای اقتصادی اشاره نمود که توسط انتشارات مجمع ذخایر اسلامی در 220 صحه تالیف شده و مجموعه ای است از ترجمه دو کتاب و مقدمه ای از آیت الله سید محمدباقر صدر که در سه بخش تنظیم و تدوین شده است. بخش اول به ترجمه کتاب الانسان المعاصر و المشکله الاجتماعیه و بخش دوم به ترجمه کتاب ماذا تعرف عن الاقتصاد الاسلامی و بخش سوم به ترجمه مقدمه دوم کتاب اقتصادنا اختصاص دارد.
نگرش علمی به هزینه و درآمد که آقایان حسن آقا نظری و محمد تقی گیلک آبادی آن را به ثمر رساندند و در سال 1382 پژوهشگاه حوزه و دانشگاه آن را به زیور طبع آراست نیز در «کتابشناسی جهاد اقتصادی» معرفی شده است که در این کتاب نویسندگان کوشیده است دیدگاه اسلام درباره درآمد مالیاتی را که یکی از چالش های اقتصاد ایران است، بررسی کند؛ البته نیم نگاهی به درآمدهای غیر مالیاتی نیز داشته است. ویژگی خاص کتاب این است که به دو مقوله توازن درآمد و رشد تولیدات جامعه به طور هم زمان توجه داشته است. در این کتاب، نویسندگان کوشیده اند نشان دهند که چگونه مالیات های ثابت اسلامی با ویژگی خود، نه تنها مانعی در برابر انگیزه های سرمایه گذاری و رشد اقتصادی نیستند، بلکه می توانند در توزیع درآمد به ویژه بالا بردن سطح زندگی مردم نقش مهمی ایفا کنند. نویسندگان، همچنین به نقش برجسته بخش خصوصی نیز به عنوان کارگزاران اصلی و هدف توسعه در عرصه اقتصاد اشاره داشته اند و معتقدند عمده سیاست های دولت اسلامی، باید با هدف حمایت از این بخش صورت گیرد. این کتاب از پنج بخش و هر بخش از چندین فصل تشکیل شده که در کتاب «جهاد شناسی جهاد اقتصادی» به طور خلاصه هر بخش توضیح داده میشود.
کتاب «جهاد شناسی جهاد اقتصادی» که آقایان سیدمحمدحسین حسینی هرندی و میرصادق سیدنژاد با کمک مرکز پژوهشهای جهاد اقتصادی آن را به منصه ظهور رسانیدند، نسخه اینترنتی آن نیز برای هر چه در دسترستر بودن و راحتتر بودن پژوهشگران گرامی رشته اقتصاد موجود میباشد.
323/603/ع