کد خبر : 8057
یکشنبه 19 فروردين 1397 - 17:46

یادداشت| چه کنیم مردم ایرانی بخرند

وسائل ـ متاسفانه بخش قابل توجهی از جامعه، بدون هیچ گونه پشتوانه استدلالی و تجربه شخصی فقط و فقط به صرف این که یک کالا خارجی است، کیفیت آن را بهتر از مشابه داخلی اش ارزیابی می کنند

یادداشت| چه کنیم مردم ایرانی بخرند

 

به گزارش وسائل به نقل از رسا، با نام گذاری امسال به «حمایت از کالای ایرانی» بحث تولید داخلی دوباره بر سر زبان ها افتاده است. حمایت از تولید و ساز و کارهای آن یکی از مباحث مهم این روزها میان مردم و نخبگان است. اما به راستی برای حمایت از تولید ملی چه باید کرد؟ نگارنده مواردی را استقرائا بررسی کرده که توجه به آنها می تواند گامی در این مسیر پر اهمیت ارزیابی شود:

1. تلاش برای بهبود کیفیت کالاهای داخلی

در این که مردم وظیفه ملی و دینی دارند که از کالای تولید کشور خودشان استفاده کنند، تردیدی نیست اما به هر حال موضوع کیفیت هم مهم است و تولید کنندگان نباید فقط توقع و انتظار یک طرفه داشته باشند. بنابراین آن ها باید در پی ارتقا و بهبود کیفیت کالاهای تولیدی شان باشند تا رغبت و انگیزه بیشتری در مصرف کننده ایرانی برای خرید کالای داخلی پدید آید. این امر البته لوازمی دارد که یکی از مهم ترین آنها رقابتی تر کردن فضای اقتصاد است. به عبارت دیگر، وقتی فضای اقتصادی کشور رقابتی شود و تولید کنندگان برای جلب مشتری بیشتر به مسابقه با یکدیگر برخیزند، سود این کار در درجه اول به مشتری خواهد رسید که کالای تولیدی را با قیمت کمتر و کیفیت بهتر دریافت می کند و در درجه دوم خود صنعت گران هستند که پیشرفت کیفی و فناوری پیدا می کنند.

2. فرهنگ سازی برای خرید کالاهای داخلی

متاسفانه بخش قابل توجهی از جامعه ما، کالای الف را بر کالای ب ترجیح می دهند و تنها دلیل شان هم خارجی بودن الف و ایرانی بودن ب است! یعنی بدون هیچ گونه پشتوانه استدلالی و تجربه شخصی فقط و فقط به صرف این که یک کالا خارجی است، کیفیت آن را بهتر از مشابه داخلی اش ارزیابی می کنند. غافل آن که در بسیاری موارد نه تنها کالای داخلی از نمونه خارجی اش چیزی کم ندارد، بلکه از آن بهتر است!

در این زمینه البته رسالت صدا و سیما سنگین است. این رسانه بزرگ و فراگیر می تواند با حمایت از سریال هایی که فرهنگ و سبک زندگی ایرانی – اسلامی را ترویج می کنند، پشتیبانی از اقتصاد کشور را برعهده بگیرد. تجربه موفق سریال هایی نظیر «برادر» می تواند در حجم گسترده تری تکرار شود.

3. مبارزه با غرب زدگی

این مورد را که به نوعی می توان در امتداد نکته قبلی ارزیابی کرد، در سال های اخیر متاسفانه بیشتر مشاهده می کنیم. افراد بسیاری شیفته و عاشق زندگی غربی و لوازم آن شده اند و گمان می کنند هر آن چه از غرب بیاید بهترین است و هر چه از داخل برآید، بدترین! این فرهنگ خطرناک متاسفانه کم کم دارد فراگیر می شود و خودباختگی را بر جای جای این کشور - حتی مناطق روستایی! -  تحمیل می کند. بنابراین برای حمایت از کالای داخلی حتما باید مبارزه فرهنگی و منطقی - نه شعاری – در دستور کار اهالی فرهنگ به ویژه روحانیان و هنرمندان قرار بگیرد.

پیشنهاد نگارنده آن است که روحانیان بر فراز منبرها و هنرمندان در آثار هنری شان سعی کنند جامعه را از نظر سطح فکری و عقلانی رشد دهند. رشد عقلانی اجتماع، برکاتی فراوان در پی خواهد داشت که یکی از آن ها کم رنگ شدن باورهای بی دلیل و مُدهای متغیر است و البته یکی از همین باورهای نادرست هم اعتقاد به بهتر بودن کالاهای خارجی در هر نوع و جنس و شرایطی است!

4. حمایت اقتصادی

دولت و مجلس و حتی بخش خصوصی می توانند با اعطای وام های کم بهره و نظایر آن، مردم را به خرید و ترجیح کالای داخلی تشویق کنند. یعنی برنامه ای طراحی شود که طی آن به کسانی که قصد دارند وسایل منزل خود را از کالای ساخت داخل تامین کنند، تسهیلات با بهره بسیار پایین - بلکه قرض الحسنه - تعلق گیرد. این طرح به خصوص اگر برای زوج های جوان اجراء شود، با یک تیر، دو هدف تامین می گردد؛ هم تولید داخلی تقویت می شود و هم جوانان، انگیزه ازدواج پیدا می کنند.

 




ارسال به:         whatsapp telegram  

ارسال نظر




chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.