vasael.ir

کد خبر: ۷۷۴۶
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۰۴ - 17 February 2018
در نشست کنفرانس حکم رانی و سیاست گذاری عمومی مطرح شد:

حرکت به سمت مدرنیزم سبب پیدایش دانش سیاست گذاری است

وسائل - وقتی که ما نگاهمان به مجموعه‏ نگری پیش می‏ رود و نگاه سیستمی ما ارتقاء پیدا می‏ کند و ظرفیت برنامه‏ ریزی برای یک جامعه در سطح جهانی در مقیاس توسعه فرض می‏ شود، حتماً به یک رشته‏ هایی نیاز پیدا می‏ شود که موضوع شان کلان‏تر و جامع‏تر است.

به گزارش خبرنگار سرویس جامعه پایگاه فقه حکومتی وسائل، نشست تخصّصی سیاست‏گذاری فرهنگی و مبانی اسلامی سیاست‏گذاری تخصّصی، در راستای اولین کنفرانس حکم‎ رانی و سیاستگذاری عمومی، چهارشنبه 25 بهمن‌ماه از ساعت 14 تا 18 در شهر قم در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی برگزار شد؛ در این نشست ابتدا مجری برنامه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین نژاد، به معرفی جلسه و سین برنامه این نشست پرداخت و پس از آن دکتر حاجیلوئی به عنوان دبیر جلسه، گزارشی از محتوای جلسات برگزار شده ارائه داد و سپس آیت الله میرباقری، سخنران علمی جلسه با موضوع رابطه تفقه دینی و سیاستگذاری عمومی (با تأکید بر فقه سرپرستی) مطالب خود را ایراد کرد و پس از این سخنرانی، جلسه در قالب پنل تخصصی الگوی تولید دانش سیاستگذاری عمومی با ارائه حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد تقی سبحانی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر الویری و دبیری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسین‏ نژاد ادامه یافت که در ذیل مشروح بخش اول این نشست تقدیم خوانندگان گرامی میشود.

مجری این جلسه حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسین‏ن ژاد در معرفی نشست گفت: اولین کنفرانس حکم‎ رانی و سیاستگذاری عمومی در تهران برگزار شد و بنا بر این شد که کمیته فرهنگ و مبانی اسلامی این کنفرانس در قم برگزار شود.

 

معرفی اجمالی کنفرانس و اهداف آن

پس از معرفی این جلسه توسّط دکتر حسین نژاد، دکتر حاجیلوئی دبیر این نشست پشت تریبون قرار گرفت و ضمن تشکّر از اساتید و فضلای حاضر در جلسه، عنوان داشت: اولین کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی قبل از سال 95 در تهران پیگیری شد و در 18 کمیته تخصّصی کار خود را دنبال کرد و دو عرصه فرهنگ و مبانی اسلامی این کنفرانس، سهم شهر مقدّس قم شد و قرار شد که این دو کمیته تحت اشراف مؤسسات فعّال در این زمینه که در قم هستند برگزار شود. ما با مجموعههای فعّال در قم ارتباط گرفتیم و نتیجه به این نشست انجامید.

کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی یک کنفرانس دائمی است و قرار بر این است که با این کنفرانس بتوانیم تمهیدات مناسبی را در حوزه حکمرانی و سیاستگذاری عمومی ارائه دهیم.

 

وجه تمایز کنفرانس حکمرانی و سیاستگذاری عمومی با رویدادهای علمی دیگر

وجه تمایز این رویداد علمی با رویدادهای دیگر این است که مسئله ارتقاء نظام کارآمدی جمهوری اسلامی یک مسئله مهم است و امروز بسیاری از نخبگان کشور به این مسئله اندیشیدهاند و میتوان گفت ارتقاء کارآمدی نظام در مسیر تحقّق دولت اسلامی، قابل تحقّق است و یکی از تمهیدات لازم در این زمینه بحث تمهیدات نظام‏های حاکمیّتی است که مبتنی بر ارزش‏های دیی و اقلیمی خواهد بود. در این زمینه گروه‏ها و ارگان‏های مختلفی فعّالیت کردهاند، ولی آنچه کار ما در این کنفرانس را با کار سایرین متمایز می‏کند این است که جریان‏سازی علمی در حوزه نظامات حاکمیتی بر آمده از ارزش‏ها باید در سه بخش دانشگاه و دانشگاهیان، حوزه و حوزویان و نهادهای حاکمیّتی و مدیران حاکمیتی دنبال شود. عموماً حرکتهایی که بوده به طور ناقص و فقط در برخی از این سه حوزه اتّفاق افتاده در حالی‏که ما در این کنفرانس تمهیداتی را برای هر سه ضلع در نظر گرفتهایم و هر سه ضلع را مورد بحث و بررسی قرار دادهایم.

 

حضور نخبگان و مؤسسات فعّال در کنفرانس

ما در این کنفرانس بیش از 200 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاهها عضو کمیتههای تخصّصی ما هستند، بیش از 20 دانشگاه دارای برنامه و هدف، این کنفرانس را همراهی کردهاند، بیش از 20 مؤسسه و اندیشکده با مطالعات راهبردی در کنفرانس نقش دارند و همچنین 20 مجموعه دولتی هم اعم از نهادهای سیاست‏گذار این کنفرانس را همراهی کردهاند.

ما اصرار داشتیم که این کمیته در قم برگزار شود تا حوزه و حوزویان (با تأکید بر متن حوزه و نه فقط مؤسسات و افرادی که در سیاستگذار فعلی نقش دارند) در بعد فرهنگی و مبانی اسلامی سیاستگذاری پررنگتر دیده شود.

در گفتگوهایی که با برخی از اساتید قم داشتهایم، استقبال ویژهای از این کنفرانس شده است که ما را به ادامه کار دلگرم کرده است و امیدواریم که برگزاری برنامه شروع یک حرکت منسجم و مستمرّ در راستای تحقّق دولت اسلامی باشد.

من لازم میدانم که سه نکته را خدمت دوستان عرض کنم؛ اولاً ما علاقه‏مند همکاری بزرگواران حوزوی هستیم و از نمایندگان مؤسسات فعّال هم میخواهیم که با ما در ارتباط باشند، ثانیاً از همراهی جدّی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علی الخصوص ریاست محترم این مجموعه و فرهنگستان علوم اسلامی و همچنین پژوهشگاه فقه نظام تشکر میکنم و ثالثاً از خدای بزرگ درخواست داریم که این دانش‏آموزی ما و این طلبگی و اندیشهورزی را در مسیر نظام جمهوری اسلامی از ما پذیرا باشد.

 

پس از سخنان دبیر جلسه، حجت الاسلام حسین نژاد جزئیات برنامه را بار دیگر گوشزد شد و پس از قرائت گزیدهای از کلام حضرت آیت الله خامنهای رهبر معظم انقلاب و امام خمینی (ره) در رابطه با موضوع کنفرانس، از آیت الله میرباقری دعوت کرد که سخنرانی علمی خود را با موضوع رابطه تفقه دینی و سیاستگذاری عمومی با رویکرد نظریه فقه سرپرستی شروع کنند؛ پس از دعوت ایشان، آیت الله میرباقری پشت تریبون قرار گرفت و سخنان ذیل را ایراد کرد.

 

بسم الله الرحمن الرحیم

موضوعی را که بنده در این جلسه قرار است مطرح کنم رابطه بین خط‏مشی‏گذاری برای کلام دینی و تفقه دینی است. بنده در ابتدا تلقّی خودم از تفقّه دینی و فقه حکومتی و همچنین تلقّی از خط‏مشی‏گذاری را خدمت دوستان بیان می‏کنم.

بحث ما در این مقام این است که خط‏مشی‏گذاری کنونی آیا نسبتی با ایدئولوژیک بودن دارد یا نه و اگر دارد چطور با تفقّه دینی رابطه برقرار می‏کند.

 

تفاوت بین فقه حکومتی و فقه موضوعات

ما فقه را گاهی به فقه حکومتی و فقه موضوعات تقسیم کرده‏ایم؛ فقه موضوعات فقهی است که در آن نسبت بین موضوعات مدّ نظر نیست و موضوعات از هم جدا مورد مطالعه قرار می‏گیرند و شیوه رایج در حوزه فعلاً همین شیوه است.

در مقابل فقه موضوعات، فقه نظامات قرار دارد که اولین کسی که به طور دقیق این مطلب را مطرح کرده است، شهید صدر هستند که در این فقه مناسبات بین موضوعات در نظر گرفته می‏شود و به شکل مجموعه‏ای با رویکرد نظام‏واره بودن احکام به آن‏ها توجه می‏شود.

فقه نظامات فقهی است که مدعی است میتواند با تفقّه دینی نظاماتی را در عرصه‏های مختلف اجتماعی استنباط کرد که عمدتاً در حوزه مباحات هستند. و فقه حکومتی فقهی است که مدیریت تکامل اجتماعی را منظور نظر دارد و تفقّه دینی اگر ناظر به سرپرستی تکامل اجتماعی باشد و تکامل اراده‏های اجتماعی را منظور نظر قرار دهد، فقه حکومتی نامیده می‏شود.

 

تفاوت فقه حکومتی و فقه الحکومة

فقه حکومتی با فقه الحکومة متفاوت است؛ فقه الحکومه، فقه نظام سیاسی است و یکی از فقه‏های مضاف است ولی فقه حکومتی معطوف به سرپرستی نظام‏های اجتماعی و تکامل اراده‏های انسانی است و فقهی است که علاوه بر عرصه‏های مختلف اجتماعی را به صورت یک نظام به هم پیوسته بزرگ تلقّی می‏کند، تکامل یک نظام و سیر به سمت یک نظام مطلوب را هم مدّ نظر دارد.

 

تبیین جایگاههای سهگانه تفقّه

پس با توجه به این عرائض ما سه جایگاه می‏توانیم برای فقه متصوّر شویم: فقه در عرصه شناخت احکام موضوعات به صورت مستقلّ از یکدیگر که روش شناختی در این فقه به صورت انتزاعی است، فقه در عرصه نظامات و فقهی که ناظر به تکامل اجتماعی است.

در فقه موضوعات، شأن فقه صرفاً در مقام افتاء خودنمایی می‏کند ولی در فقه اداره ناظر به تصرّف در موضوع موجود است و ناظر به سرپرستی وضعیّت است.

مقصود ما (در این جلسه) از فقه و تفقّه دینی، همین فقه نظامات و فقه سرپرستی و فقه حکومتی است هر چند که فقه موضوعات نیز ارزش و اهمّیت خود را دارد.

 

تعاریف موجود در مقوله خط‏مشی‏گذاری

اما راجع به خط‏مشی‏گذاری و سیاست‏گذاری که یک رشته نوپدیدی است، گفتگوهایی وجود دارد و یک نگاه روشن و یک تعریف واضح و مورد اتّفاق در مورد این علم وجود ندارد.

گاهی گفته می‏شود که راه‏کارهایی که برای حلّ مشکلات یک سازمان به صورت برنامه‏ای ارائه می‏شود، خط‏مشی‏گذاری نام دارد که این تعریف ناظر بر حلّ مشکلات سازمانی است. این تعریف محدود علم را تنزّل داده است و اگر ما برای خط‏مشی‏گذاری یک مقیاس خرد و یک مقیاس کلان قائل باشیم، تعریف مذکور در مقیاس خرد است و جامع و مانع نیست.

تعاریف دیگری هم وجود دارد که کلان‏تر هستند و مثلاً گفته شده است که خط‏مشی‏گذاری عبارت است از تبیین سیر خط مشی یک حکومت و زیرمجموعه‏های آن (مثل یک واحد تقنینی) برای تحقّق اهداف معیّن حکومت‏ها.

در تعریف دیگری برای خط‏مشی‏گذاری به عبارت «نقشه جامعی برای تدابیر اجتماعی» اشاره شده که این تعریف هم با تعریف بالا متفاوت است یا اینکه در تعریف دیگری گفته شده خط‏مشی‏گذاری عبارت است از: مدل نوسازی و بهینه‏سازی رفتارهای حکومتی برای تحقّق اهداف حکومت.

 

تبیین علل روی‏آوری حکومت‏ها به علم خطمشی‏ گذاری

امّا برای اینکه یک مقداری بیشتر تلقّی ما از این امر روشن شود باید بگوییم که خط‏مشی‏گذاری اگر به عنوان یک علم شناخته شود (که علم بودن آن محل تأمل است) از یک سو زیرمجموعه علم مدیریت دولتی است و ناظر به اداره کلان جامعه است و در صدد تألیف مأموریت دولت‏ها است.

سابقاً قبل از اینکه نرمافزار جای مدیریت نیرو را بگیرد، مدیران برای بهینه سازی برنامه‏های حکومت به این نتیجه رسیدند که علوم مدیریت دولتی برای اداره جامعه کافی نیستند بلکه ما نیاز به یک عقلانیّت و نرم‏افزارهایی داریم که حلقه اتصال بین دانشها و برنامه‏ریزی باشد. از سوی دیگر چون برنامه‏ریزی برای اداره یک جامعه، در مقیاس توسعه کلان هماهنگ (در ابعاد گوناگون سیاسی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی) ارتقاء یافت، به این مطلب رسیدند که در برنامه‏ریزی برای توسعه باید سیاست و اقتصاد و فرهنگ را با هم ببینیم و این برنامه‏ریزی معطوف به وضعیّتهای مختلف باشد و این نظاممندی امکان ندارد الّا اینکه در علمی مانند خطمشی‏گذاری با نگاهی جامعه همه این ابعاد مدّنظر قرار داده شود.

خطمشی‏گذاری نه تنها نگاه جامع دارد بلکه معطوف به تکامل اجتماعی نیز هست و این تکامل نوعی تکامل است که ابعاد و اضلاع جامعه به طور هماهنگ در آن حضور دارند.

 

ضرورت پیدایش علم خطمشی‏ گذاری در جوامع توسعه یافته

علم خطمشی‏گذاری یک علم میانرشته‏ای است که از محصولات علومی مانند اقتصاد و سیاست و علوم اجتماعی استفاده می‏کند و یک تدابیر جامعی که ناشی از دید مجموعه‏ای می‏شود ارائه میدهد.

در بعضی از دوره‏ها لازم نبود که همه ابعاد جامعه به طور مجموعه‏ای دیده شوند، در آن زمان با گرایش‏های مختلفی که در مثل اقتصاد وجود داشت برنامه‏ریزهای اقتصادی صورت می‏گرفت، همچنین در حوزه سیاست و فرهنگ که در اینها نیاز به مجموعهای دیدن ابعاد جامعه در عرصه‏های مختلف وجود نداشت.

ولی الآن به علومی مانند خطمشی ‏گذاری که فرادست علوم رشتهای هستند قرار دارند احساس نیاز شده است و ما نمی‏توانیم امروز علوم ناظر به یک ساحت را در اختیار مدیران قرار دهیم و بگوییم که خودتان بیاید و از این علوم استفاده کنید و جامعه را طراحی کنید. این خلاء نرم‏افزاری امروز وجود دارد چون اگر علوم خام را در اختیار مدیران قرار دهیم، تصمیم‏گیریها به شدّت ایدئولوژیک میشود و برای اینکه برنامهریزی‏ها از دست مدیران خارج شود و از سمت و سو گرفتن ایدئولوژیک خارج شود، یک دانش‏های جدیدی طراحی شدهاند که در آن‏ دانش‏های میان‏رشتهای موضوع خاصّ سیاست و فرهنگ و اقتصاد نیست، بلکه خطمشی‏گذاری است برای کلان جامعه.

خطمشی‏گذاری در حوزه‏های خاصّ نیز قابل تصوّر است ولی این نوع از خطمشی‏گذاری نیز نمی‏تواند فقط بر پایه حوزه خاط (مثل اقتصاد) شکل بگیرد بلکه نیازمند به یک سطح عقلانیت است که بتواند چهارچوب‏های کلان ساحات خاصّ را نیز تبیین کند.

 

شکل‏ گیری دانش‏های سیاست‏گذاری توأمان با حرکت به سمت مدرنیزم

تلقّی بنده این است که وقتی که ما نگاهمان به مجموعه‏نگری پیش می‏رود و نگاه سیستمی ما ارتقاء پیدا می‏کند و ظرفیت برنامه‏ریزی برای یک جامعه در سطح جهانی در مقیاس توسعه فرض می‏شود، حتماً به یک رشته‏هایی نیاز پیدا می‏شود که موضوعشان کلان‏تر و جامع‏تر است.

مثلاً در دوره‏های قبل از مدرنیزم و دولت‏های مدرن، دولتهایی بوده ‏اند که با یک دانش‏های ساده ملّت و کشورشان را اداره می‏ کردند و هرچه حیات اجتماعی بشر پیچیده‏تر شده است یک عقلانیت بالاتری برای او پیدا شده از جمله دانش‏هایی مثل خطمشی‏ گذاری که معطوف به مدیریت اجتماعی است که در دهههای اخیر مورد توجّه قرار گرفته است.

همانطور که واحد مطالعه در علوم انسانی فرد است و در علوم اجتماعی جامعه است و اینها با یکدیگر تفاوت دارند، واحد مطالعه در علوم اجتماعی هم با واحد مطالعه در سطح کلان اجتماعی متفاوت است و واحد مطالعه‏اش تاریخ اجتماعی بشر است که علومی مانند فلسفه تاریخ عهده‏دار آن است.

بنده این‏طور تلقّی می‏کنم که اگر ما دانش خطمشی‏ گذاری را یک رشته علمی به حساب بیاوریم و جزء علوم بدانیم، قاعدتاً یک علم نوپدیدی است که در مقیاس کلان مورد نیاز قرار گرفته و فراهم شده است و این دانش از خطمشی‏ گذاری برای توسعه در مقیاس جامعه جهانی که به عهده سازمان‏های بین المللی است تا خطمشی‏ گذاری برای جوامع جزئی‏تر امروز در دنیا وجود دارد.

تهیه و تنظیم : محرم آتش افروز

ادامه این نشست را در شماره 2 دنبال کنید

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۱ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۷:۵۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۷:۵۸
اذان ظهر
۱۳:۰۵:۴۷
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۰:۳۳