vasael.ir

کد خبر: ۷۵۳۱
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۱ - 27 January 2018
همایش چیستی صلح/ بخش چهارم

فرهنگ صلح شامل ارزش‌ها، هنجارها و نظام اعتقادی افراد جامعه است

وسائل- علی گلستانی فر:مجموعه ارزش‏ها، هنجارها و نظام اعتقادی که سبب ایجاد صلح و سازش در بین افراد جامعه می‏شود فرهنگ صلح است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی وسایل، علی گلستانی فر استاد دانشگاه، چهارشنبه 8 آذر 96 در مراسم افتتاحیه نخستین همایش سالانه انجمن علمی مطالعات صلح ایران «چیستی صلح؛ مبانی مفهومی- نظری و چشم اندازهای راهبردی» که با همکاری خانه اندیشمندان علوم انسانی و در سالن همایش حافظ برگزار شد، درباره معنای لغوی صلح، گفت: به معنای مصالحه و سازش کردن است، واژه صلح از معنای صَلاح گرفته شده که ضد فساد و تباهی است همچنین یکی از معانی صلح سِلْم است که همان آشتی و سازش است.

وی درباره معنای اصطلاح صلح عنوان کرد: صلح، عقد لازمی براى رفع نزاع و خصومت در میان مسلمانان است، همچنین از رضایت طرفین و سازش بر چیزی، از قبیل تملیک عین یا منفعت یا ساقط نمودن دین یا حق و غیر اینها و شرط آن نیست که مسبوق به نزاع باشد.

استاد دانشگاه افزود: صلح حالتی است که در آن، جنگ حکمفرما نباشد، همزیستی شرافتمندانه است با این قید که چنین صلحی از یک طرف تجاوزگری و از طرف دیگر تسلیم شدن در مقابل ظلم را نداشته باشد.

گلستانی فر ادامه داد: صلح همزیستی مسالمت آمیز، شرافتمندانه و دوستانه ای است که براساس آن کشورها با پذیرش موجودیت یکدیگر و رعایت صمیمانه حقوق متقابل، به تعهدات و مسؤولیتهای خود در قبال دیگر کشورها پایبند باشند.

استاد دانشگاه درباره کاربرد قرآنی واژه «صلح» در قرآن عنوان کرد: در آیه 11 سوره بقره میفرماید: «وَ إِذا قیلَ لَهُمْ لا تُفْسِدُوا فِی الْأَرْضِ قالُوا إِنَّما نَحْنُ ‏مُصْلِحُونَ»، در آیه 220 بقره «... اللَّهُ یَعْلَمُ الْمُفْسِدَ مِنَ الْمُصْلِح ...‏»، آیه 48 نمل «وَ کانَ فِی الْمَدینَةِ تِسْعَةُ رَهْطٍ یُفْسِدُونَ‏ فِی الْأَرْضِ وَ لا یُصْلِحُون‏»، و آیات دیگری از قرآن کریم واژه صلح به کار برده شده است.

وی با تعریف پیشنهادی از صلح بیان داشت: صلح عبارت است از حالتی که در آن عناصر بالقوّه یا بالفعلِ فساد، طرد و زائل شده¬اند؛ به طوری¬که به موجب تحقق آن حالت، همزیستی مسالمت¬آمیز و شرافتمندانه حاصل گردد.

گلستانی درباره فرهنگ و فرهنگ صلح، عنوان کرد: فرهنگ در اصطلاح مفهومی است که شامل ارزشها، هنجارها و نظام اعتقادی یک جامعه، مشتمل بر سنّتها، آداب و رسوم مذاهب، ایدئولوژیها و تشریفات مذهبی، میراث و زبان و کلیه عادتها یا دیدگاههای مشترک دیگر که ممکن است از این نوع مفاهیم مستثنی شده باشد.

وی درباره فرهنگ صلح گفت: مجموعه ارزش‏ها، هنجارها و نظام اعتقادی که سبب ایجاد صلح و سازش در بین افراد جامعه می‏شود فرهنگ صلح است.

این استاد دانشگاه با اشاره به صلح‏طلبی در کلام امیرمومنان امام علی(ع) اظهار داشت: «الْزَمُوا الْجَمَاعَةَ وَ اجْتَنِبُوا الْفُرْقَة؛ به وحدت و اجتماع رو آورید و از تفرقه و اختلاف دوری گزینید»، «أَلَا مَنْ دَعَا إِلَى هَذَا الشِّعَارِ فَاقْتُلُوهُ وَ لَوْ کَانَ تَحْتَ عِمَامَتِی هَذِه‏؛ آگاه باشید هر کس که مردم را به این شعار (تفرقه و جدایى) دعوت کند او را بکشید هر چند که زیر عمّامه من باشد».

گلستانی درباره عوامل اختلاف‏افکن و صلح‏زدا، با اشاره به جهل و ناپاکی های درونی و شیطان، ابراز کرد: ناپاکی دورن نظیر جهل عامل اختلاف افکنی است کما اینکه در روایات آمده است که اگر نادان خاموشى مى گزید، مردم دچار اختلاف نمى شدند، همانا شما برادران‏ دینى‏ یکدیگرید، چیزى جز درون پلید و نیّت زشت، شما را از هم جدا نساخته است. نه یکدیگر را یارى مى‏دهید، نه خیر خواه یکدیگرید و نه چیزى به یکدیگر مى‏بخشید و نه به یکدیگر دوستى مى‏کنید.

وی درباره نقش شیطان در اختلاف افکنی گفت: بر اساس آیات روایات همانا شیطان‏، راه‏هاى‏ خود را به انسان آسان جلوه مى‏دهد، تا گره‏هاى محکم دین آنها را یکى پس از دیگرى بگشاید و به جاى وحدت و هماهنگى، بر پراکندگى مردم بیفزاید، بنابراین از پراکندگى‏ بپرهیزید، که انسان تنها، بهره شیطان است آنگونه که گوسفند تنها طعمه گرگ خواهد بود.

گلستانی درباره دین به عنوان عامل ایجاد وحدت و صلح‏آفرین، عنوان کرد: بر اساس دین انسانها برادران‏ دینى‏ یکدیگر هستند و چیزى جز درون پلید و نیّت زشت، آنها را از هم جدا نساخته است، خداوند متعال، پیامبر اکرم(ص)، قرآن و اهل بیت(ع) از جمله عوامل صلح‏آفرین درون دینی هستند.

وی درباره راهکارهای عملی استقرار صلح، گفت: نرم¬خویی و خوش رویی، احسان و نیکوکاری، صبر و حلم، عفو و صفح، عدالت و انصاف، اصلاح ذات البین از جمله راهکارهای ایجاد صلح است.

 

استاد دانشگاه بیان داشت: خداوند در قرآن میفرماید به وسیله پیامبر(ص) شکاف‏هاى‏ اجتماعى‏ را به وحدت اصلاح و فاصله‏ها را به هم پیوند داد و پس از آن که آتش دشمنى‏ها و کینه ‏هاى بر افروخته در دل‏ها راه یافته بود، میان خویشاوندان یگانگى بر قرار کرد، امواج‏ فتنه‏ها را با کشتى ‏هاى نجات‏ درهم بشکنید و از راه اختلاف و پراکندگى بپرهیزید و تاج‏هاى فخر و برترى جویى را بر زمین نهید.

گلستانی درباره دین و همبستگی اجتماعی، با اشاره به دو نظریه اظهار داشت: ویلیام رابرتسون اسمیت در این زمینه میگوید دین دو کارکرد دارد؛ یکی تنظیم رفتار فردی برای خیر همگان و دیگری برانگیختن احساس اشتراک و وحدت اجتماعی است. از این‏رو، مناسک دینی، بیان تکراری وحدت و کارکردهایی است که اشتراک اجتماعی را تحکیم می‏بخشد.

وی در پایان افزود: همچنین ویلیام جیمز در این زمینه میگوید به جد می¬توان گفت که اساسی ترین و بنیادی ترین عاملی که می تواند همه هویت ها را وحدت بخشد، هویت روحانی و دینی انسان است، چرا که انسان فطرتاً این میل و گرایش را در خود دارد و می تواند عامل وحدت بخش نوع انسانی باشد.

120/د

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۰۶ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۰:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۲۲:۰۷
اذان ظهر
۱۳:۰۴:۵۲
غروب آفتاب
۱۹:۴۶:۵۸
اذان مغرب
۲۰:۰۴:۴۵