vasael.ir

کد خبر: ۷۴۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹ - 16 January 2018
فقه الاقتصاد /استاد غرویان /جلسه 21 و 22:

مفهوم تولید کننده و مصرف کننده اعم از بایع و مشتری است

وسائل _ برترین عامل تولید را انسان گفته اند به دو دلیل 1- انسان ترکیب کننده سایر عوامل تولید است مثلا برای ساختن خانه انسان است که آهن را با باقی مصالح ترکیب می کند و خانه را می سازد 2- اصلا تا انسان نباشد کاری صورت نمی گیرد و از منابع دیگر بهره ای نمی توان برد

به گزارش خبرنگار سرویس اقتصاد پایگاه اطلاع رسانی فقه حکومتی وسائل حجت الاسلام محسن غرویان در جلسات بیست و یکم و بیست و دوم درس گفتار ربا که در تاریخ 29 و 30 مهر ماه 1396  برگزار شد منابع تولید و  نقش بازار در اقتصاد را مورد بررسی قرار داد.
حجتالاسلام غرویان در ابتدا خاطرنشان کرد: سرمایه را این چنین بیان کرده اند : کالاهای سرمایه ای که در طول زمان با دوام باشد و خدمات حاصل از آنها در جریان تولید قرار بگیرد. مثلا یک کسی تجهیزات و ابزار دارد مثل آهن و یا کسی هست که پول دارد و... که این را قیمت سرمایه می گویند که سرمایه اولیه نیز قیمتی دارد
مدرس حوزه علمیه قم در ادامه با اشاره به ارتباط بین خریدار و فروشنده افزود: مجموعه ارتباط میان خریداران و فروشندگان و نحوه رفتار و عکس العمل آنها نسبت به تغییر عوامل اقتصادی، بازار نامیده می شود و نحوه تصمیم گیری و اقدام تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نیز واکنش آنها نسبت به تغییرات وضعیت اقتصادی را رفتار اقتصادی می گویند.
وی در پایان ضمن تبیین دو گروه عمده در بازار گفت: تولید کنندگان با هدف به دست آوردن سود و مصرف کنندگان با هدف رفع نیاز ، نکته اینکه، مفهوم تولید کننده و مصرف کننده اعم از بایع و مشتری است مثلا کسی است که خانه ای دارد و می آید در بازار و می فروشد و در این جا او هم تولید کننده است به اینصورت که منافع خانه را می خواهد بفروشد.

تقریر این دروس در ادامه می آید:

دو نکته راجع به منابع تولید
منابع طبیعی یا زمین، امکاناتی است که در مجموع، طبیعت در اختیار بشر برای استفاده قرار داده است مثل جنگل ها و دریاها و... که درکشاورزی، زمین است .
برترین عامل تولید را انسان گفته اند به دو دلیل 1- انسان ترکیب کننده سایر عوامل تولید است مثلا برای ساختن خانه انسان است که آهن را با باقی مصالح ترکیب می کند و خانه را می سازد 2- اصلا تا انسان نباشد کاری صورت نمی گیرد و از منابع دیگر بهره ای نمی توان برد
نیروی کار انسانی را به سه بخش تقسیم کرده اند : 1- ساده 2- نیمه ماهر 3- ماهر
سرمایه را نیز این چنین بیان کرده اند : کالاهای سرمایه ای که در طول زمان با دوام باشد و خدمات حاصل از آنها در جریان تولید قرار بگیرد. مثلا یک کسی تجهیزات و ابزار دارد مثل آهن و یا کسی هست که پول دارد و... که این را قیمت سرمایه می گویند که سرمایه اولیه نیز قیمتی دارد مثلا می گوید که اگر من هزار تومن به شما دادم بعد از سه سال سه هزار تومن می گیرم یعنی آن هزار تومن قیمت دارد و قیمتش در طول زمان تغییر می کند.
یکی از مباحثی که درعلم اقتصاد بحث می شود ، بازار است.
تعریف : مجموعه ارتباط میان خریداران و فروشندگان و نحوه رفتار و عکس العمل آنها نسبت به تغییر عوامل اقتصادی، بازار نامیده می شود.
مثال : یکی از مصادیق بازار همین بازارهای معمولی هست که می بینیم که مثلا می رویم و از مغازه کفشی می خریم، اما امروزه با پیشرفت کردن تکنولوژی مصداق بازار خیلی گسترده تر شده است که می بینیم در فضای مجازی شما راحت می توانید خرید و فروش کنید. پس لزوما به معنای حرکت فیزیکی نیست که شما حتما باید به بیرون بروید و خرید کنید.
کلید واژه های به کار رفته در تعریف :
رفتار اقتصادی : نحوه تصمیم گیری و اقدام تولید کنندگان و مصرف کنندگان و نیز واکنش آنها نسبت به تغییرات وضعیت اقتصادی را رفتار اقتصادی می گویند.
در بازار ما دو گروه عمده داریم:
1- تولید کنندگان با هدف به دست آوردن سود
2- مصرف کنندگان با هدف رفع نیاز
نکته اینکه، مفهوم تولید کننده و مصرف کننده اعم از بایع و مشتری است مثلا کسی است که خانه ای دارد و می آید در بازار و می فروشد و در این جا او هم تولید کننده است به اینصورت که منافع خانه را می خواهد بفروشد.
به طور مثال هواشناسی اعلام می کند که در هفته آینده در قم برف و باران شدیدی قرار است که بیاید ، خوب شخصی که تولید کننده است سریع می رود و مثلا چتر تولید می کند و... و خریداران نیز وقتی این را می دانند می آیند و برای برطرف شدن نیازشان می خرند.
عوامل موثر بر تصمیم گیری مصرف کنندگان در بازار :
1-    قیمت کالا
2-    درآمد
3-    سلیقه
4-    قیمت سایر کالاها
گفتند که بین قیمت و تقاضا رابطه ای معکوس است یعنی هرچه قیمت کالایی بالاتر باشد تقاضا کمتر می شود.
نکته : آنچه را در کتاب های اقتصادی ما از روایات می نویسند به این شکل صریح نیست و ما باید تنقیح مناط کنیم و استنباط کنیم.
روایت : من احیا ارضا مواتا فهی له (وسائل الشیعه ج 17 کتاب احیاء موات باب 6) که گفته اند این روایت از باب ارزش افزوده است یعنی کسی زمینی را می گیرد و ارزش آن را بالا می برد و البته گفته اند که تشویق به تولید نیز در این روایت قابل برداشت است.
در مورد انگیزه های تولید نیز در روایات ، گفته اند که اهداف به دو دسته فردی و جمعی تقسیم می شود البته بعضی اهداف فردی و جمعی هستند یعنی هر دو را تامین می کند ، امام صادق ع در مورد امیرالمومنین علی ع فرمود : ان امیرالمومنین علی ع اعتق الف مملوک من کد یده (فروع کافی ج 5 کتاب معیشت باب5 حدیث 4 صفحه 74) پس معلوم می شود که امیرالمومین علی ع خودش کار می کرده و این برایش عار نبوده است.

323/907/ع

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۱۰ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۵:۳۱:۳۹
طلوع افتاب
۰۶:۵۶:۵۱
اذان ظهر
۱۳:۱۱:۳۵
غروب آفتاب
۱۹:۲۵:۴۱
اذان مغرب
۱۹:۴۲:۳۹