کد خبر : 7295
دوشنبه 21 خرداد 1397 - 18:01

حجت الاسلام آل بویه/1

مسائل مستحدثه| برخی از والدین فرزندان خود را به خاطر جنسیت سقط می کنند

وسائل _ طبق ادله قرآنی و روایی، سقط جنین (رویان) حرمت داشته و نظر مشهور فقها بر این است که با دمیده شدن روح، حتی در صورت عسر و حرج، امکان سقط جنین نیست.

ادله قرآنی و روایی حرمت سقط جنین/ دلایل سقط/ مراحل تکامل جنین

مسائل مستحدثه| برخی از والدین فرزندان خود را به خاطر جنسیت سقط می کنند

به گزارش  سرویس مسائل مستحدثه وسائل،در بحبوحه قرن ۱۹ زمانی که پس از جنگ جهانی دوم کشورها و سرمایه داران مجبور شدند برای کسری بودجه و استفاده از توان جسمانی و پرداخت هزینه کمتر، زنان را به صورت گسترده وارد بازار کار کنند مباحثی همچون برابری زن و مرد و مالکیت زن بر جسم خود مطرح شد که هرچند این قبیل مباحث در ظاهر به نفع زنان بود و به آزادی اقتصادی، سیاسی و نهایتاً حقوقی آن‌ها انجامید اما ثمره ای جز استثمار برای زنان نداشت. یکی از آزادی‌هایی که به بهانه برابری زن و مرد به زنان اعطا شد قانون آزادی پوشش و آزادی جنسی بود که ادعا می‌شد این دو قانون برابری بیشتری میان زن و مرد ایجاد می‌کند. از آن جا که در اثر اجرای این قوانین، آزادی افسار گسیخته ای بر جوامع غربی حاکم شد  به تبع روابط نامشروع در این جوامع افزایش یافت.  همچنین  از آن جایی که در این روابط اصل برابری مطرح بود زنان در راستای حق مالکیت بر بدن  خود برای اینکه بتوانند به صورت آزادانه فعالیت‌های خود را ادامه داده و به خاطر بارداری و تولد فرزند دچار مشکل نشوند اقدام به سقط جنین کردند و از آن جایی که آزادی در جوامع غربی روز به روز در حال  افزایش است امروزه یکی از معضلاتی که این کشورها و کشورهای در حال توسعه با آن روبه رو هستند مسأله سقط جنین است.  این موضوع به حدی در جوامع غربی افزایش یافته که سن سقط جنین در دختران در کشورهای اروپایی و آمریکایی به سنین نوجوانی رسیده و متأسفانه با تصویب قانون «آزادی سقط جنین» در کشورهای غربی آمارسقط جنین روز به روز در حال افزایش است.

 

بر اساس برخی آمارها، متأسفانه کشور ما هم در سال‌های اخیر با افزایش سقط جنین زنان روبه رو شده که با توجه به اینکه نظام ما یک نظام اسلامی است در سعی شده این موضوع به صورت دقیق توسط حقوق دانان و فقها مورد بررسی قرار گیرد که باید گفت «اکثریت و مشهور فقها قائل به حرمت سقط جنین هستند» و تنها در موارد خاص آن هم با احتیاط بسیار مجوز سقط جنین را قبل از دمیدن روح به جنین می دهند.

بر همین اساس و در راستای بررسی ادله فقهی قانون منع سقط جنین (رویان) و حرمت این عمل در فقه اسلامی، خبرنگار ما طی گفت و گویی با حجت الاسلام علیرضا آل بویه، مدیر گروه پژوهشی اخلاق و تربیت جامعه الزهرا(س) به صورت تفضیلی این موضوع را بررسی کرده است.

 

تأکید قرآن بر حرمت سقط جنین

حجت الاسلام علیرضا آل بویه در گفت و گو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی وسائل، با اشاره به اینکه پس از ظهور اسلام این آیین آسمانی به شدت سقط جنین (رویان) و کشتن فرزندان را که در میان مردم آن زمان رایج و گسترده بود  تحریم کرد   آیه ۳۱ سوره اسرا  خطاب به مؤمنان و مسلمانان را مورد استناد قرار داد: «وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ خَشْیَةَ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَ إِیَّاکُمْ إِنَّ قَتْلَهُمْ کانَ خِطْأً کَبیرا» که فرزندان خود را چه آن‌هایی که در رحم مادر هستند و چه آن‌هایی که متولد شده‌اند را از بیم تنگدستى و فقر نکشید زیرا ما هستیم که به آنها و شما روزی مى‏ بخشیم و کشتن آنان همواره خطایى بزرگ است.»

وی افزود: همچنین این موضوع در آیه  ۱۵۱ سوره انعام«وَ لا تَقْتُلُوا أَوْلادَکُمْ مِنْ إِمْلاقٍ نَحْنُ نَرْزُقُکُمْ وَ إِیَّاهُم» مورد تأکید قرار گرفته و بیان شده که فرزندان خود را از بیم تنگدستى نکشید که ما؛ شما و آنان را روزى مى‏ دهیم.

 

 استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: این موضوع در آیه ۹ سوره نسا باز هم مورد تأکید مؤکد قرار گرفته و خداوند در این آیه خطاب به مسلمانان می‌فرمایند «وَ لْیَخْشَ الَّذینَ لَوْ تَرَکُوا مِنْ خَلْفِهِمْ ذُرِّیَّةً ضِعافاً خافُوا عَلَیْهِمْ فَلْیَتَّقُوا اللَّهَ وَ لْیَقُولُوا قَوْلاً سَدیدا» یعنی آنان که اگر فرزندان ناتوانى از خود بر جاى بگذارند بر آینده‏ آنان بیم دارند، باید از ستم بر یتیمان مردم نیز بترسند پس باید از خدا پروا دارند و سخنى بجا و درست گویند.

 حجت الاسلام آل بویه با اشاره به اینکه در این آیه ضمن بیان حرمت سقط جنین، دلایل سقط رویان هم مورد بررسی قرار گرفته است، گفت: آیات قرآن کریم ترس از فقر، ترس از آینده، ترس از عاقبت به خیری و ترس از رزق و روزی را از دلایل سقط جنین در جوامع انسانی عنوان می کنند.

 

قتل یک جنین برابربا قتل بشریت

وی همچنین با اشاره به آیه ۳۲ سوره مائده «مِنْ أَجْلِ ذلِکَ کَتَبْنا عَلى‏ بَنی‏ إِسْرائیلَ أَنَّهُ مَنْ قَتَلَ نَفْساً بِغَیْرِ نَفْسٍ أَوْ فَسادٍ فِی الْأَرْضِ فَکَأَنَّما قَتَلَ النَّاسَ جَمیعا» یعنی  از این روى بر فرزندان اسرائیل مقرر داشتیم که هر کس کسى را جز به قصاص قتل، یا به کیفر فسادى در زمین بکشد، چنان است که گویى همه مردم را کشته باشد، گفت: آیات قرآن کریم به صراحت مجازات قتل نفس را برابر با قتل انسانیت عنوان می‌کنند و در اینجا جنین هم درذیل همین آیه قرار می گیرد.

مدیر گروه پژوهشی  اخلاق و تربیت جامعه الزهرا(س) با اشاره به اینکه قرآن کریم شش مرحله برای تکامل یک جنین عنوان می کند، افزود: قرآن کریم در شمشین مرحله به این موضوع اشاره دارد که روح در جنین دمیده شده و او حالت انسانی به خود می‌گیرد و قرآن کریم در این مرحله برای سقط جنین حرمت قائل شده و سقط جنین در چهار ماهگی را برابر با کشتن انسانیت و انسان‌ها می داند.

حجت الاسلام آل بویه با تأکید براین که متأسفانه برخی از والدین فرزندان خود را تنها به خاطر جنسیت سقط می کنند، گفت: قرآن کریم مجازات سقط جنین را بدترین مجازات دانسته و محرومیت از رحمت الهی و عذاب آتش را از کمترین مجازات های سقط جنین  عنوان می کند.

 

سقط نطفه به دلیل منشا انسانی داشتن در دیدگاه حضرت علی(ع) جایز نیست

وی افزود: نه تنها آیات بلکه روایت های متعددی هم در  زمینه حرمت سقط جنین مطرح شده است که برای نمونه  اسحاق بن عمار می گوید از ابوالحسن (ع) پرسیدم« المرأه تخاف الحبل فتشرب الدواء فتقلی ما فی بطندا؟ قال: لا، فقلت، انما هو نطفه، فقال: ان اول ما یخلق نطفه»(عاملی،19/15) یعنی به ابوالحسن (ع) عرض کردم، زن از باردار شدن می ترسد و دارو می نوشد تا آنچه در شکم دارد، بیفتد که امام در پاسخ فرمود« این کار را نباید کرد، که گفتم نطفه ای بیش نیست.و حضرت فرمودند: " نخستین چیزی که آفریده می شود نطفه است" که استدلال امام(ع) این است که "چون نطفه منشأ خلقت انسان است، پس اسقاطش جایز نیست."

مدیر گروه پژوهشی و اخلاق و تربیت جامعه الزهرا(س) تصریح کرد: در روایت دیگری از صحیحه ابو عبیده از ابو جعفر (ع)  بیان شده که «فی امرأه شربت دواء و هی حامل لنطرح ولدها فالقت ولدها» فقال: «ان کان عظما قدنبت علیه اللحم» قلت: فهی لا ترث من ولدها من دیته؟ قال: لا، لانها قتلته از امام باقر(ع) درباره حکم  زن بارداری می پرسند که دارویی می نوشد تا فرزند سقط شود و فرزند هم سقط می شود، که امام باقر(ع) در پاسخ فرمودند «اگر آنچه سقط شده، به مرحله ای رسیده باشد که دارای استخوان، گوش، چشم و گوش باشد، بر زن واجب است دیه او را به پدرش بپردازد. اگر به این مرحله نرسیده و علقه یا مضغه باشد، باید چهل دینار بپردازد یا عبد و کنیزی را به پدر او بدهد و  راوی می گوید: پرسیدم: آیا زن از دیه فرزند خود ارث نمی‌برد که امام در پاسخ ادامه داد «خیر، چون زن، او را کشته و قتل است، قاتل از مقتول ارث نمی برد این روایت، بر حرمت سقط جنین در مرحله علقه، تا قبل از دمیدن روح دلالت دارد. (عاملی، 17 / 390 )

حجت الاسلام آل بویه اظهار کرد: مرسله شیخ مفید از امام امیرالمؤمنین(ع) پرسید «انه قال لعمر وقداتی بحامل قدزنت فأمر برجمها، فقال له...فاذا ولدت و وجدت لوله ها من یکفله فاقم الحد علیهما»(حرعاملی، 28/108) یعنی زن باردار زناکاری را نزد عمر آوردند و وی حکم به رجم آن زن داد که حضرت علی(ع) به عمر فرمود «اگر به واسطه زناکار بودن زن، بر او سلطه داری، چه اختیاری نسبت به فرزند داخل رحم او داری که خداوند می فرماید هیچ کس بار گناه دیگری را بر دوش نمی‌کشد» که عمر گفت: در معضلی که پیش آمد و ابوالحسن آنجا حاضر نباشد، زنده نباشم و ادامه داد که «ای ابوالحسن با او چه کنم؟» امام علی (ع) فرمود «از او نگه داری کن تا زایمان کند و زمانی که فرزند را به دنیا آورد و کسی برای سرپرستی طفل پیدا شد، حد را بر او جاری کن».

وی افزود: از این روایت استنباط می شود که حفظ جنین، امری لازم و واجب و سقط آن، حرام و نامشروع است. (خرازی،المقام السادس)

ادامه مطلب در بخش دوم

 

 

 




ارسال به:         whatsapp telegram  

ارسال نظر




chapta
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد .
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص ،قومیت ها ،عقاید دیگران باشد و یا با قوانین کشور وآموزه های دینی مغایرت داشته باشد
منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.