vasael.ir

کد خبر: ۷۰۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۸ - 05 December 2017
آیت‌الله‌ العظمی مکارم‌شیرازی:

عدالت اجتماعی در سایه اخلاق صحیح جامعه به‌وجود می‌آید

وسائل _ حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی گفتند: تا زمانی که انسان دارای اخلاق صحیح نباشد، هرگز طرفدار عدالت اجتماعی هم نمی‌شود.

به گزارش سرویس جامعه پایگاه تخصصی فقه حکومتی وسائل؛چهارمین جلسه درس اخلاق حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی در مسجد مدرسه امام کاظم(ع) در قم برگزار شد.

ایشان در این جلسه با بیان اینکه طبق روایت حدیث مکارم اخلاق، تمام اهداف از بعثت پیامبر گرامی اسلام در نهایت به مسائل اخلاقی بازگشت دارد، گفتند: خداوند متعال از میان مردم، فردی را از بین آنها برانگیخت تا تربیت و تعلیم را بر آنها عرضه کند و با تأمل در ترکیب، و تقدیم و تأخیر بین واژه تعلیم و تربیت می‌توان چنین استنباط کرد که هم تعلیم در تربیت اثر دارد و  هم تربیت در تعلیم و اخلاق مفید به اثر است.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی تاکید کردند: تعلیم سبب تربیت است و آموزش سبب پرورش می‌شود و عکس این مطلب نیز صادق است؛ یعنی هر اندازه که تربیت انسان بیشتر و بهتر باشد، شوق و میل تعلیم و آموزش نیز در وی بیشتر است.

ایشان تصریح کردند: حسد، ایمان انسان را از بین می برد چرا که حقیقت حسد اعتراض به تقدیر و خواست الهی است.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به آیاتی از سوره مبارکه نوح درباره تأثیر تربیت در تعلیم انسان، عنوان کردند: انسان اگر بخواهد تربیت شود، حداقل آن است که طالب حقیقت بوده و با انصاف باشد و در برابر حقیقت تعصب و اصرار نابه‌جا نداشته باشد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم اضافه کردند: هم تقدیم علم بر اخلاق درست بوده و هم تقدیم اخلاق بر علم و از این نظر حساب قرآن دقیق است؛ همچنین نشر عدالت اجتماعی نیز از دیگر اهداف بعثت پیامبران در قرآن کریم ذکر شده و تا زمانی که انسان دارای یک اخلاق صحیح نباشد، هرگز طرفدار عدالت اجتماعی هم نمی‌شود.

ایشان با اشاره به اهداف مهم بعثت پیامبران(ع)، تأکید کردند: برداشتن بارهای سنگین از دوش مردم و شکستن غل و زنجیرها، دو ویژگی دیگر بعثت پیامبران است که منظور از بار نیز گناه است و بار گناه نیز با تربیت اخلاقی جامعه برطرف می شود. همچنین منظور از زنجیرهای اسارت، نیز خرافات دامن‌گیر جامعه عرب جاهلی، زنده به‌گور کردن دختران و قربانی کردن پسران در برابر بت‌هاست.

ایشان افزودند: خرافات موجود در هر جامعه‌ای، مصداقی از غل و زنجیرهایی بوده که در قرآن از آنها یاد شده است. همچنین ماجراهایی از قبیل «صبر کردن بعد از هر عطسه» و «سحر و جادوی زن و شوهر» خرافاتی بیش نیست.

حضرت آیت‌الله مکارم‌شیرازی تصریح کردند: اسیر چنگال هوا و هوس بودن در منطق غربی‌ها، آزادی است و نجات دادن نفس از بند هوا و هوس‌ها سلب آزادی است در حالی که پیامبر اکرم (ص) آزادی واقعی را به مردم عرضه داشتند.

تهیه و تنظیم : محرم آتش افروز

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۳۱ / ۰۱ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۵۹:۲۸
طلوع افتاب
۰۶:۲۹:۱۰
اذان ظهر
۱۳:۰۶:۰۰
غروب آفتاب
۱۹:۴۲:۱۰
اذان مغرب
۱۹:۵۹:۴۳